Mijn C4 heeft af fabriek Xenon, automatische hoogte verstelling en meedraaiende lenzen voor in de bochten.
Ik heb alleen de koplampsproeiers nog nooit werkend gezien?
Is er een speciale manier waarop je die moet activeren of zouden ze gewoon stuk zijn?
Ze zitten er wel degelijk, die 2 kapjes in de bumper onder de koplampen, maar naar buiten komen doen ze niet.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die werken enkel als je dimlicht aan staat en dan gaat sproeien ( draaiende motor ) ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Ok, dus geen bijzondere handeling nodig om ze te activeren? De sproeier langer vast houden ofzo?
Ik heb inmiddels van een Engelstalig C4 forum begrepen dat de sproeiers niet elektrisch naar buiten komen, maar dat dit werkt op de druk in de leidingen van de sproeiervloeistof en dat als je stopt met sproeien een veertje er voor zorgt dat ze zich weer terug trekken.
Of kan het ook een zekering ofzo zijn? Zal vanavond eens zien of ik daar iets over kan vinden in de boekjes…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Als je sproeit komen ze naar buiten, dat is slechts kortstondig , dus als je het echt zien wil moet je even vragen iemand anders de ruitensproeier te bedienen
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Wat ik tot nu toe altijd deed was met draaiende motor en koplampen aan even sproeien, uitstappen en dan kijken of de koplampen en omgeving nat zijn
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ok, ja dat zou ook moeten werken ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Zekering ff checken en anders is het pompje zeer waarschijnlijk overleden.
De koplampsproeiers maken niet gebruik van de zelfde pomp als de ruitensproeier?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nee dat is een aparte hogedrukpomp. Een nieuwe kost ongeveer 60 euro.
Zekering F4 (20A) onder de motorkap zou het moeten zijn, en die is inderdaad stuk, morgen dus even bij de Growa langs om een nieuwe zekering te scoren.
Andere vraag:
Toen ik zonet bezig was viel het me op dat ik een stadslicht lampje stuk heb. Ik heb een foto gemaakt van de linkerkoplamp zodat te zien is wat ik bedoel, de rechter is stuk. Het is het lampje dat de bovenste strook van de lamp verlicht.
Is dat zelf te doen en zo ja, hoe? Of is het makkelijker als ik dit bij de garage laat doen. En is dit evt. te vervangen door een wit LED exemplaar?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Die zekering gaat niet voor niks kapot. Het kan zomaar dat het pompje toch kapot is of aan het overlijden is. Laat je niet verleiden om er een zekering met een hoger amperage in te doen. Stadsverlichting kun je zelf vervangen; is wel een gepiel meestal.
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Kan je beter long lifes in stoppen , iets duurder maar daar heb je dan ook wel plezier van ....
Enorm gepriegel ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Thx, zal morgen eens kijken of dat te doen is. Bij mijn ZX deed ik het altijd zelf, maar daar hoefde ik er niets voor te demonteren, stadslicht lampje was met 2 minuten (incl. aanschaf) vervangen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Vanmorgen een nieuwe zekering geplaatst maar de sproeiers werken nog steeds niet, de zekering blijft goed, dus mijn conclusie is dat de pomp stuk is.
Verder een lampje van de kentekenplaat verlichting vervangen, het stadslicht lampje ben ik niet meer aan toe gekomen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het art. nr vd pomp is 643477 en kost zogezegd rond de 6 tientjes.
Hey SnelleFred hoe is het nu afgelopen? Verder onderzoek gedaan nog of.. laten zitten zo. In principe maak ik de koplampen 1x in de week schoon met dit vieze winterse weer vanwege pekel e.d. bij mij werken ze ook niet, inderdaad zekering vervangen, deden ze het 1 seconde en daarna boem zekering door. Jaartje geleden is mijn C4 Coupe aangereden en dus rechtervoorkant vervangen (zijscherm, bumper, koplampsproeier, reservoir sproeitank, etc.etc.). Echter toen kregen ze hem ook niet aan de praat.
Ik ben erg benieuwd wat jij gedaan hebt.
@Iedereen: zijn die koplampsproeiers nou echt van een zodanige kwaliteit dat ze (bij zeer weinig gebruik) al snel kapot gaan…?
Stoelverwarming is bij mijn C4 ook zo’n dingeteje, 9/10 keer doet hij het niet en als hij het al doet is omdat ik meer naar rechts leun op mijn stoel
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I