Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
braadslee schreef:- Kilometerkabel, 35 euro.
- Koppaking, 50 euro.
- Wisserblad, 10 euro.
- Koppelingsset, 80 euro.
- Vorraadbol, 50 euro.
- Octopus, 90 euro.
Volgens mij heb je dan meer dan alleen een koppakking als je zoveel uitgeeft - klinkt als een set, inclusief kleppendekselpakking en klepseals etc.
Let bij de octopus goed op dat je de juiste hebt, jij hebt er een nodig voor een BX zonder stuurbekrachtiging (doorgaans zijn die wat goedkoper trouwens). Ik zou eerst eens de staat van de huidige octopus bekijken voordat ik er eentje aan zou schaffen. Maar als je liever niet hebt dat je vader aan de hydrauliek sleutelt, waarom zou je dan los een octopus aanschaffen?
Het scheelt al een hoop dat je geen arbeid hoeft af te tikken zo trouwens, koppakking vervangen is op zich niet moeilijk en de onderdelen zijn niet duur, maar het duurt wel een werkdag in principe.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Ik ga sowieso eerst de staat van deze octopus bekijken natuurlijk Maar stel dat deze in matige/slechte staat is, dan weet ik in ieder geval al de prijs.
En wat betreft het liever niet laten sleutelen aan de hydrauliek. Ik doe het ook liever niet, maar het scheelt mij wel ongeveer 200 euro aan arbeidsloon (Prijs octopus + montage bij Van Beers is 300 euro..) Dus sja.. En hij is hartstikke handig, dus voor’t zelfde geld kan ‘ie het wel (Hij heeft vroeger BXen CXen en een XM gehad, dus neem aan dat ‘ie er wel wat vanaf weet)
Het scheelt inderdaad heel veel aan arbeidskosten omdat m`n vader het kan, dus dan is het autorijden al een stuk goedkoper. En dit vind ik persoonlijk goedkoop autorijden.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Als ik nog even een kleine opmerking mag plaatsen: je geeft aan bij Van Beers je auto te brengen voor hydrauliek onderhoud. Da’s in Hilversum, correct? Dan zit je best in de buurt van Chyparse, in Almere. Ik zou dan geen voorraadbol los halen maar gewoon een afspraak bij Chyparse maken voor een bollencheck. Vaak hebben zij nog goede gereviseerde exemplaren liggen, dat scheelt weer iets, plus ze vullen je andere bollen ook meteen (of geven aan dat die vervangen moeten worden). Dan veert je BX meteen weer een stuk beter en weet je weer waar je voor investeert.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Het is inderdaad in Hilversum. Goede tip, denk dat ik dan gewoon doorrij naar Almere
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Wat moet er aan hydraulisch onderhoud precies gebeuren??
Alleen bollen wisselen?? LHM verversen misschien?
Dat is nu een klusje wat heeeeeel makkelijk zelf te doen is.
Een goedwillende hobbyist als ik heb het zelfs zo gedaan.
Als je vader al zolang automonteur is, wil hij je hiermee toch ook wel helpen???
Goed adres voor veerbollen: Garage D&O in Almere heeft een webshop en levert de goede IFHS bollen voor een lage prijs. Voorraadbol voor 42.50 en voor- en achterbollen voor 30.00 per stuk. Dit is beduidend goedkoper als Chyparce. Vullen doen ze voor, ik meen, 10.50 per bol
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zie zojuist op Marktplaats een advertentie van garage Rene Spaan in Krommenie.
Dat is toch dicht bij jou in de buurt??
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Dirk, de algehele staat van de hydrauliek is eigenlijk onbekend. Vandaar dat mij Chyparse (of D&O eigenlijk ook wel) te binnen schoot om het hele systeem te laten checken. Beter goed gecheckt door mensen die er dagelijks mee van doen hebben, in dit geval, dan zelf of door een welwillende hobbyist het onderhoud laten doen maar nog steeds niet weten hoe de stand van zaken nou is.
Ik ben het met je eens dat LHM verversen niet zo moeilijk is, maar als je niet weet hoe de slangen e.d. erbij liggen is het gewoon niet zo verstandig. Er is aan deze auto al een grote LHM gerelateerde reparatie gepleegd, vandaar.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Let wel, Chyparse doet alleen veerbollen vullen/vervangen, meer niet. Het is geen ‘echte’ garage. Het doet het bollen vullen ‘erbij’. D&O daarintegen is wel een garage die ook andere werkzaamheden verricht. Zo ook de LHM verversen, remmen bleeden etc.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik had begrepen dat Chyparse ook LHM verversen en spoelen deed? In dat geval is D&O sowieso de betere keuze voor deze BX.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
LHM verversen nog wel inderdaad, maar dan blijven ze bijvoorbeeld weer van de remnippels af. Ik ben bij beide geweest, maar mijn voorkeur gaat toch naar D&O uit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Update:
M`n vader wist even niet waar hij het zoeken moest toen hij zag dat er wél een elektronische sproeier op zit, maar dat die niet is aangesloten.
Hij wilt dus vanaf deze sproeier een draad trekken naar het contactslot zodat deze weer werkt.
Nou heb ik het idee dat die elektronische sproeier ook te maken heeft met de choke (Correct?) En dat (Wat er al vaker werd aangegeven) Deze auto’s worden omgebouwd naar handchoke omdat de elektrische choke alleen maar problemen gaf (Correct?)
Nou kan het ook zomaar zijn dat de auto het straks weer als een zonnetje doet en dat hij prachtig mooi gaat lopen, maar het kan ook de andere kant op gaan dat ik inderdaad nog meer gezeik ga krijgen.
*Bijvullende info:
Ik kan helaas niets tegen die man inbrengen als het gaat om informatie over de auto/motorblok want hij neemt niets van mij aan als het daar op neerkomt, heb het al eens geprobeerd hem uit te leggen dat ze deze blokken vaak ombouwen tot handchoke i.v.m problemen, maar dit nam hij niet van mij aan.
(Mocht het probleem er nog zijn of mocht het zelfs erger zijn geworden dan lost ‘ie het ook maar weer op)
Update.
De BX stinkt niet meer naar benzine, de boosdoener was een lek vlakbij de uitlaat en de benzine spoot er bijna uit bij de carburateur. Volledige leiding is vervangen door een koperen exemplaar.
Hij loopt ook een stuk netter nu.
Ik moet een andere carburateur op de kop (?) tikken zodat hij de elektrische stationair sproeier weer kan aansluiten en zodat het choke probleem waarschijnlijk kan worden opgelost.
Ook zei hij dat dit model BX nooit is geleverd met elektronische stationair sproeier, dus dat spreekt zich een beetje tegen denk ik.
Don’t blame me! Ik neem het alleen over van wat ik van hem hoor.
Wel had ‘ie weer commentaar op m`n BX omdat “Die franse tering troep altijd lek gaat of scheurt “
Hoop ook dat het benzine verbruik nu wat normaler is (Sowieso zal ik proberen om op de snelweg in ieder geval en op 50-80 wegen met de choke dicht te rijden)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
braadslee schreef:
Wel had ‘ie weer commentaar op m`n BX omdat “Die franse tering troep altijd lek gaat of scheurt “
Je vader is een wijs mens. Hij heeft namelijk helemaal gelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:braadslee schreef:
Wel had ‘ie weer commentaar op m`n BX omdat “Die franse tering troep altijd lek gaat of scheurt “
Je vader is een wijs mens. Hij heeft namelijk helemaal gelijk.
Vind het niet zo erg als dat mensen constant op verjaardagen en op andere fora’s steeds roepen over de BX.