Hallo allen.
Ik rijd sinds kort een Dsuper 5 waar ik op wat punten na erg tevreden over ben.
Het probleem dat ik hier aankaart is dit:
Vannacht tijdens een stop op een tankstation wilde het berstuurders portier plotseling niet meer in het slot vallen. Bij mijn beste weten heb ik niks bijzonders gedaan. Uitgestapt, tanken, weer instappen en ineens valt de deur niet meer in het slot. Hij veert gewoon terug.
Een paar dingen gecontroleerd maar niks vreemds kunnen bemerken en van lieverlee de rit naar huis vervolgd met een af en toe open slingerend portier
Een paar opmerkingen:
Het slot liep al wat stroef. Zelf denk ik dat dat door het koude weer komt.
Het mechaniek van het raam van het bestuurdersportier loopt bijzonder stroef. En tussen het slot en het raam lijkt een wisselwerking te zijn. Ik kan het portier nu open duwen, vanuit dichte maar niet gesloten toestand, door het raam helemaal omhoog te draaien.
Het portier lijkt goed op zijn plaats te vallen. Ik kan daar geen afwijking in vinden.
Enige tips zijn van harte welkom. Momenteel staat mijn DS onafgesloten vrij achteraf geparkeerd en dat vind ik geen prettige gedachte.
Jeroen
Dat is een bekend probleem.
Of het slot, dwz het bedieningsmechanisme van de slotvanger in je deur is vervuild en de pal die er voor moet zorgen dat je deur in het slot valt komt door de vervuiling (en de harheid van het oude vet met deze koude) niet meer terug.
Ook kan de bediening van het buitenhandvat van het slotmechanisme te strak staan
Of de bedieningsstang van je binnenhandvat in je deur die langs het raam loopt loopt niet meer vrij. Tenslotte kan het binnenhandvat iets verschoven zijn tov de oorspronkelijke positie.
Het iets ruimer zetten van de bediening van je buitenhandvat naar het slot of van de bediening van je binnenhandvat naar het slot wil nog wel eens helpen,
Of het slot van binnen bespuiten met kruipolie.
Maar beter is het slot te demonteren, schoon te maken met wasbenzine in de olie te zetten en weer te monteren. Daarvoor moeten wel je raammechanisme en je raam eruit, dat kan je dan ook goed schoonmaken
Dat is veel werk en je kunt er moeilijk bij maar dan ben je weer jaren het heertje.
da’s dan ook duidelijk
Okee, duidelijk. Het gaat op de lijst voor de eerstkomende onderhoudsbeurt.
Nu nog proberen op korte termijn het portier weer goed dicht te krijgen.
Bedankt!
Voor de korte termijn kan je met kruipolie wellicht het spul weer even los krijgen.
Meestal is in dit soort gevallen een spiraalveertje in het inwendige slotmechanisme gebroken.
Leuk freubelwerk voor een vrije zondagochtend.
Lees de beschrijving deurinterieur uit- en inbouwen op de site van de CItroen IDDS club
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Meestal is in dit soort gevallen een spiraalveertje in het inwendige slotmechanisme gebroken.
Leuk freubelwerk voor een vrije zondagochtend.
Ben ik met je eens… En ook al ben ik een kluns, mis ik ruimte en gereedschap en heb ik niet de behoefte om volleerd DS monteur te worden (maar het zou toch maar kunnen gebeuren) klinkt dit wel als een karwei wat ik (onder toezicht!) best zou willen proberen.
Lees de beschrijving deurinterieur uit- en inbouwen op de site van de CItroen IDDS club
Daar heb ik nog geen toegang toe. Heb me wel voor de club aangemeld en de contributie betaald maar dat is afgelopen week gebeurt.
pinovino schreef:Meestal is in dit soort gevallen een spiraalveertje in het inwendige slotmechanisme gebroken.
Leuk freubelwerk voor een vrije zondagochtend.Ben ik met je eens… En ook al ben ik een kluns, mis ik ruimte en gereedschap en heb ik niet de behoefte om volleerd DS monteur te worden (maar het zou toch maar kunnen gebeuren) klinkt dit wel als een karwei wat ik (onder toezicht!) best zou willen proberen.
Lees de beschrijving deurinterieur uit- en inbouwen op de site van de CItroen IDDS club
Daar heb ik nog geen toegang toe. Heb me wel voor de club aangemeld en de contributie betaald maar dat is afgelopen week gebeurt.
Sedan en dan ijsje, maar dan in andere woorden, meer zeg ik niet!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Dat had je beter met een pbtje kunnen doen!
Kan je het nog veranderen?
Marten schreef:Dat had je beter met een pbtje kunnen doen!
Kan je het nog veranderen?
Het is het staatsgeheim niet! Bovendien staat het gewoon in het clubblad, wat eventueel gewoon bij de tandarts op de hoek in de wachtkamer ligt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Die snap ik Ds23man.
Maar het is wel iets wat mijn pet (en gereedschap want :geen) te boven gaat. Zoals geschreven: ik ben een nieuweling in de DS wereld en niet bijster technisch of handig.
Ik leer zo wel veel in korte tijd.
Hoi,
Ik lees al redelijk lang de posts hier, en omdat ik dit probleempje ook al eens heb gezien dacht ik dat ik ook eens kon reageren.
Bij mij was namelijk bij het rechtervoor portier de onderste stelmoer/scharnierpunt losgekomen. Hierdoor kon de deur aan de slotvangerkant wat naar beneden zakken. Dit gaf dan ook het door jou beschreven probleem.
Kost ook weinig moeite om er even naar te kijken. En misschien helpt het….
Het is het staatsgeheim niet!
Het begint ieder geval zo WEL op een staatsgeheim te lijken, die liggen de laatste tijd ook op straat…
Marten schreef:Het is het staatsgeheim niet!
Het begint ieder geval zo WEL op een staatsgeheim te lijken, die liggen de laatste tijd ook op straat…
Ik zag net in het laatste clubblad dat het wachtwoord alweer veranderd is.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Soms zit gewoon de slotvanger op je bstijl los! ook checken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als het kou is: even een fohn er op ! Maar je loopt wel het risico dat het vet helemaal smelt, wegloopt en het hele slot niet meer gesmeerd is en (nog) zwaarder loopt (wet van behoud van ellende).
Schijt aan originaliteit.
Föhnen heeft niks geholpen, wat niet zo verwonderlijk was aangezien er een veer gebroken was. Ook zat het raam er niet goed in wat waarschijnlijk een beetje meegeholpen heeft dat niet alles even soepel liep.
Dit was de constatering van de garage bij de reparatie en grote beurt.
Maar alles is weer verholpen (o.a. ook remmen, te kleine accu in en een breuk in de printplaat van het dashboard), en de auto is weer gekeurd.
Zou er voorlopig weer tegenaan moeten kunnen.
:fijnsturen