Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Een mooie Citroën-dag! Vandaag is er naast de BX een Xantia 1.8 16V Pallas Break bijgekomen. Tot nu toe deed de BX dienst als dagelijkse auto, maar vanaf heden heeft La Chica de eervolle status van tour- en liefhebberswagen gekregen. Mijn vriendin rijdt er nooit in, echter met een kleine van 10 maanden is het toch wel fijn een ruime auto onder je achterwerk te hebben. Niet dat de BX niet ruim is, maar een break is wel praktischer. En tja, de BX is toch vooral “mijn” kindje… Dus wij op zoek naar een geschikte station. Met de nodige moeite heb ik haar zover gekregen om te gaan kijken naar een Xantia Break. Mijn vriendin heeft het namelijk niet zo op Citroën. Of beter kan ik zeggen: “had het niet zo op…” Want sinds haar eerste rit vanmiddag met de nieuwe aanwinst is zij helemaal om!
Mijn gedachte was dat een goede Xantia voor een redelijke prijs te vinden moet zijn, zeker als je de prijzen gaat vergelijken met vergelijkbare auto’s van Volvo of BMW. Tevens heb ik een goede relatie met de Citroën garage die thans ook de BX in onderhoud heeft. Het geeft mij een prettig gevoel dat ik altijd kan terugvallen op een specialist die ik durf te vertrouwen. Na enig speurwerk op MP en een advertentie hier op het forum, viel mijn oog uiteindelijk op deze Break uit 2000. Als liefhebber heb ik nog gezocht naar een beetje knappe type 1, echter die zijn moeilijk te vinden heb ik gemerkt. Maar het type 2 is ook een prachtige wagen. (Sowieso vind ik dat van alle breaks eigelijk alleen de DS en de Xantia een mooie lijn hebben. De break-versies van de BX, CX, Xsara en bijv. XM zijn IMHO allemaal wat gekunsteld.)
Na een initieel (aannemelijk eerste) bod waarbij ik verkoper aangaf serieuze interesse te hebben, had ik via mail en telefoon vooraf al het nodige contact met hem. Dat voelde goed. Dus voor vandaag een afspraak gemaakt voor een bezichtiging en proefrit samen met een deskundige makker van me. De verkoper had de auto nauwkeurig beschreven en een compleet overzicht van de onderhoudshistorie gegeven. Vooral dat laatste gaf de doorslag. Vooraf had hij aangegeven dat de wagen niet meer moeders mooiste is, maar technisch in zeer goede staat. Naar aanleiding van wat hij over de telefoon had verteld verwachtte ik daarom een auto met de nodige krassen en butsen. Na 120 km rijden eenmaal daar aangekomen, viel dat echter enorm mee. Op een parkeerschade in het bestuurdersportier na en wat verweerde sierstrips achter, ziet de wagen er nog best uit. En het interieur is werkelijk nog bijzonder netjes.
Na de vriendelijke ontvangst met koffie, was het tijd voor de “inwendige” inspectie. Voordat we de wagen hebben gestart, eerst eens uitgebreid onder de kap en onder wagen gekeken, met het lijstje van punten dat te vinden is op de site van de Xantiaclub. Wat meteen opviel was dat alles er netjes en droog uitzag. De carterpan is wel wat vies van de olie, maar we konden niets zorgwekkends constateren voor een wagen met 212.000 op de teller. Alle veerbollen zijn vorig jaar vervangen en zagen er dus nog duidelijk nieuw uit. Verder geen gekke lekkages of plekken. Zoals gezegd had de verkoper de onderhoudshistorie nauwkeurig beschreven en op basis van de visuele inspectie konden we enkel maar vaststellen dat hij niets te veel (of te weinig) had gezegd. Hij is duidelijk zuinig en zorgvuldig met de auto omgegaan. En de historie vanaf het begin is min of meer volledig bekend. Tot 137.500km is de wagen altijd dealer-onderhouden volgens het boekje, waarschijnlijk volledig door de eerste eigenaar. In 2008 is zij overgenomen door verkoper die hem de laatste 6 jaar in bezit heeft gehad.
Na de visuele inspectie was de proefrit feitelijk nog een formaliteit: stukje over B-wegen, paar drempels gepakt om de vering te voelen, stuk over de snelweg en natuurlijk paar scherpe bochten genomen. Na de rit nog eens onder de kap gekeken en onder de wagen: alles nog droog. Nu ja, lang verhaal kort: wagen is een prima conditie. En wij zijn er enorm blij mee! Verkoper gaf nog aan dat hij hoopte dat we er ook zuinig mee om zullen gaan. Deze Xantia krijgt dezelfde zorg als de BX, dus dat komt wel goed.
Gr.,
Simon.
Gefeliciteerd met je aankoop. Fijne en betrouwbare auto’s, die Xantia’s. Geen last van de beruchte Heuliez-hoek? Even een vraagje, staat de auto op de foto met de motor aan? Het lijkt nl. net of ie wat “in de kont hangt”. Dit zou eigenlijk niet mogen vanwege het antisinksysteem. Maar het kan natuurlijk ook de hoogteafstelling zijn.
Veel plezier met de Xant gewenst!
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Veel plezier ermee, het zijn heerlijke auto’s!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dank jullie. Inderdaad zeer fijne wagens! Had jaartje of 6 terug al genoegen een poosje in een Xantia te rijden.
NdeJ schreef:Geen last van de beruchte Heuliez-hoek? Even een vraagje, staat de auto op de foto met de motor aan? Het lijkt nl. net of ie wat “in de kont hangt”. Dit zou eigenlijk niet mogen vanwege het antisinksysteem. Maar het kan natuurlijk ook de hoogteafstelling zijn.
Veel plezier met de Xant gewenst!Groet, Nico
Aan één kant heeft de wagen wel last van de bekende Heuliez-hoek, echter die plek is zorgvuldig behandeld. Zeker geen doorgerotte boel zoals je soms wel ziet. En aan de andere zijde geen smetje! Wat betreft het kont-hangen: De motor liep geloof ik wel bij het nemen van de foto, echter weet het niet meer zeker. En achterin lagen vier winterbanden op velg. Ik zal het in elk geval binnenkort even na laten kijken door de garage. Voor mij is de specifieke techniek van de Xantia nog relatief onbekend. Als het de hoogteafestelling is, kan het dan simpel verholpen worden? Of kan er ook iets serieuzers aan de hand zijn?
Misschien heb je hier wat aan?
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=16284&start=0
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd met je aanwinst, ziet er goed uit!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Zo, het was even stil rond de Xantia, want tja… er was niets mis mee. Nog steeds niet, behalve dat zich nu een bekend euvel voordoet: lekkage in de kofferruimte.
Uit berichten op het forum heb ik al opgemaakt dat het probleem redelijk eenvoudig te verhelpen is. Enige vraag die ik nog heb: welke kit te gebruiken?
Welke hebben jullie beste ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Zie op XCNL, daar staan ook plaatjes bij ...
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?p=319425#p319425
Ruitenkit werkt het beste , suc6
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dank! Daar kan ik verder mee.