Hoi
Ik ben ook begonnen met een bx 14RE uit 87 die ik veelste duur heb gekocht van een citroen dealer, maar daar had ik wel veelplezier aan gehad.
In jouw geval zou ik gaan voor een rustig begin, een bx 14 van 91-92, het voordeel, aan een 14TU blokje is het makkelijk sleutelen, je hebt gecoate leidingen en een goed subframe wat niet roest, hoe groter de motor hoe meer eraan kan komen is mijn idee. Je betaald ook meer wegenbelasting en verzekering en het verbruik ligt rond de 1:10-011 in tegenstelling tot een 14 die de 1:14-15 toch wel moet kunnen halen.
Ga niet meteen je auto pimpen maar zorg dat ie eerst technisch goed is. Voor 200 heb je 5 nieuwe bollen eronder en kun je weer 5 jaar voorruit dus dat is 3,33 euro per maand, dat is nog wel te overzien .
Wat ik wel aanraad bij een bx, is alle sapjes vervangen bij aanschaf. Dus motor olie, koelvloeistof en versnellingsbakolie en LHM. Kost je 100 euro maar dan kun je wel een jaar vooruit.
Probeer er eentje via het forum te scoren (let op het aantal berichten wat ie heeft) en dan denk ik dat je een exemplaar kunt scoren voor een goede prijs en met minimaal 9mnd apk erop.
Goede raad is voorraad
Grappig ik opende dit topic 2 jaar geleden met een ander account, en ondertussen tuf ik al een kleine maand rond in een BX van 1/3e qua aanschaf als wat ik eigenlijk in gedachte had (250 i.p.v 750) Wat kan het toch raar lopen.
Mochten de mensen het nog niet weten (Wat mij sterk lijkt) Het is een 1,4 uit `89 geworden (BX Basis) Met een Pulsair motor. Er zit niks op, dus er kan ook niks stuk
Voor meer informatie en (teveel) ontwikkelingen rondom “Het witte tapijt” Vind je hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229606/P15/
Dit topic kan dicht.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Prowl schreef:
Iedereen zit je na te gapen van “Oooh kijk een BX!” en dat gaat soms best wel vervelen als ze naar je auto zitten te loeren
Met de 16v viel het mee doordat ie grijs was viel hij wat minder snel op
Nu de rooie break met gele lampen….... :lol:
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Heb vaak hele leuke reacties.
Vrienden die verwachten niet dat de auto omhoog gaat komen, en vinden dit ook wel tof.
Vrienden/familie beschouwen het als een super comfortabele/unieke auto.
Heb een aantal keer gehad bij een benzine station dat mensen mij inderdaad aan keken, naar de auto wijzen, en heb al meerdere malen
Zó een BX, die zie je niet vaak meer
Gehoord.
Alleen ook wat mindere reacties, vooral mijn vader. Vind het geen verstandige auto omdat onderhoud moeilijk en duur is en hij vind het “Tering troep” (Tot nu toe alleen een geknapte slang van de LHM en 2 scheurtjes in een brandstofleiding, beide gefixt. Kosten? 1x 23 euro voor LHM)
Een kennis van mij noemt het een “oud hok” en vind het “Geen goede auto” Vaak gepaard met de woorden “Dit is toch geen auto voor een jonge kerel?”
En de vader van een vriend van mij zei letterlijk
Je bent écht een mongool en een klootzak dat je niet naar mij toe bent gekomen voor wat suggesties, je gaat toch geen BX rijden?! Dan heb je echt geen verstand. Koop een Golfje of een Polo man, heb je veel meer aan.
(Tuurlijk. Dat zijn bewezen echt goede auto’s en een BX heeft z`n imago een beetje tegen, maar het is super comfortabel, onderdelen zijn goedkoop, onderhoud is vrij makkelijk, roesten doet het amper, en je rijd wat unieks.. Want er zijn nog 1500-2000 BXen in Nederland waarvan (Volgens het register uit 2012) Nog 26 BX14 types )
En de meeste verklaren mij voor gek als ik zeg dat er maar 4 versnellingen op zitten, geen stuurbekrachtiging.
En natuurlijk de bekende
Die bollen en hydrauliek kosten klauwen met geld, een keer die bollen vervangen en je auto is totalloss waar ben je aan begonnen
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dat is inderdaad de bekendste maar dan gaat het gelijk een paar jaar mee en een keer bollen hervullen ben je er wel vanaf
Zullen we maar niet hebben over de laguna van familie die schokbreker vrat als fastfood
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
braadslee schreef:
En de vader van een vriend van mij zei letterlijk
Je bent écht een mongool en een klootzak dat je niet naar mij toe bent gekomen voor wat suggesties, je gaat toch geen BX rijden?!
Of het mijn onwetendheid is of mijn overschilligheid, ik heb geen idee. En het interesseert me ook geen klap!
Lekker rijden wat je zelf wilt! Ik denk dat je ontzettend veel plezier kan beleven aan je BX. Mocht alles tegenzitten en alles kapot gaan en je verwenst dat ding tot en met… dan geniet je nog meer van je volgende auto
Prowl schreef:Dat is inderdaad de bekendste maar dan gaat het gelijk een paar jaar mee en een keer bollen hervullen ben je er wel vanaf
Zullen we maar niet hebben over de laguna van familie die schokbreker vrat als fastfood
Precies, een keer volledig vervangen van alle bollen is rond de 200 euro, dan kan je weer 40-60,000 kilometer tuffen geloof ik toch?
Ach, mijn oude Escort zoop benzine zoals een oude zeeman Whiskey zuipt. (Maakte niet uit wat ik probeerde, boven de 1 op 10 was ‘ie niet te krijgen, Gemiddeld verbruik van dat ding was met een normale rijstijl 1 op 9,3 en met trappen zakte dat naar 1 op 7,7.. Was een standaard 1,6 16v)
Basfeijen schreef:braadslee schreef:
En de vader van een vriend van mij zei letterlijk
Je bent écht een mongool en een klootzak dat je niet naar mij toe bent gekomen voor wat suggesties, je gaat toch geen BX rijden?!
Of het mijn onwetendheid is of mijn overschilligheid, ik heb geen idee. En het interesseert me ook geen klap!
Lekker rijden wat je zelf wilt! Ik denk dat je ontzettend veel plezier kan beleven aan je BX. Mocht alles tegenzitten en alles kapot gaan en je verwenst dat ding tot en met… dan geniet je nog meer van je volgende auto
Ik beleef nu al heel veel plezier in de auto puur door reacties van mensen. Jong en oud! (Jonge gastjes vinden het een back to the future auto, en oudere mensen hebben er goede herinneringen aan) En er zit wel eens iets niet mee, en er moet wat achterstallig onderhoud worden weggewerkt, maar ik voel mij echt de koning te rijk. Het rijd heerlijk zo`n oude BX. En ik ga de auto ook echt vertroetelen!
Het is niet mijn eerste auto, maar wel mijn droomauto!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Grappig, die bekende vooroordelen weer.
Iedere oudere auto heeft z’n gebreken, ook van de zogenoemde “top”(tob?)merken.
Een kameraad van mij vervloekte ook altijd mijn Citroëns, “koop toch eens een echte auto” et cetera… Hij stond met z’n 92’er BMW 5 serie vaker langs de kant per maand dan ik in 5 jaar! (2 keer tegen 1 keer)
Dus inderdaad, rijden wat je leuk vindt. Probeer alleen wel een beetje te leren sleutelen, dan hou je je pa ook te vriend
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hilko16TZI schreef:Probeer alleen wel een beetje te leren sleutelen, dan hou je je pa ook te vriend
Precies! Kruip samen met je pa onder die auto, samen achteruit bidden is oneindig veel leuker dan alleen. Zo leer jij de zwakke punten (en de rest van je auto) kennen en wellicht begrijpt je vader straks ook waarom jij tegen alle advies in toch met een BX bent thuisgekomen. Hoewel, dat begrijp ik van mezelf niet eens! Veel plezier.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Mijn vader verklaarde mij voor gek dat ik een BX had gekocht en de Escort had weggedaan. (Ik verklaar mezelf ook nog voor gek soms omdat die Escort van alle gemakken voorzien was… Airco/Elektrische ramen/Airbags/5 versnellingen/stuurbekrachtiging) En hij vond het alleen nog vreemder toen ik hem vertelde dat het een buitenkansje was én het mijn droomauto is.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
wat er niet op zit, kan ook niet kapot
wat er niet op zit, kan niet in de weg zitten (bij reparatie)
wat er niet op zit, kan geen geld kosten
Daar zou je een eerste auto op moeten selecteren. Roest, rot of kapotte onderdelen kan je bij een BX heel makkelijk behandelen/vervangen. En dat maakt de BX een ideaal begin. Genoeg onderdelen bij liefhebbers/handelaren helpt dan ook heel erg. Een BX staat stil om een een duidelijke oorzaak. Bij andere merken moet er gezocht worden. Dat doet pas pijn in tijd en geld!
En een BX koop je niet om airco of elektrische ramen. Een BX koop je om het zweven! Neem vooral iedereen mee met een ritje, dan is het commentaar zo stil.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het bestaat nog het kratje pils BX :p als het een net exemplaar is dan heb je een goede koop gedaan, van harte! BXen zijn gewoon lekkere wagen en zit relatief veel ruimte in, bank plat en alles pas erin. Helaas kan een BX wel roesten dus wel goed opletten dat je beginnende plekken gaat behandelen tegen roest. Verdere zwakke plekken zijn de AchterDraagArmLagers die moeten l-l staan en niet zo /-\ staan als je van achter naar de auto kijkt. Ander punt waar na 25 jaar veel BXen last van hebben zijn de voor veerpoten, zorg dat je een goede op voorraad hebt. Verder is het gewoon genieten met deze lekkere wagens
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
braadslee schreef:En de vader van een vriend van mij zei letterlijk
..Je bent écht een mongool en een klootzak dat je niet naar mij toe bent gekomen voor wat suggesties, je gaat toch geen BX rijden?! Dan heb je echt geen verstand….
Lekker niveautje zeg… pff…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste