1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Slecht lopen na reparatie
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 november 2015 08:11 AM

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week mijn koppakking vervangen. Dit heb ik wel eens eerder gedaan en gelijk een aantal dingen er bij vervangen. De kop laten vlakken en alles met een nieuwe dikkere pakking en nieuwe bouten gemonteerd. Luchtfilter, bougies en klepsteelhoedjes zijn onder andere vervangen.

Nadat ik ook de rubbertjes van de injectoren heb vervangen, alles weer gemonteerd, nieuwe koelvloeistof en olie er in gedaan en gestart.

Nu loopt de motor zeer onregelmatig. Bij koude motor valt het mee, maar naarmate die warmer wordt, wordt het steeds meer stoten. Tijdens het rijden lijkt het of je niet onder de 2000 toeren kunt komen of hij hikt als het ware. De motor trekt verder prima en lijkt wel feller dan voorheen.

Aangezien alles is losgehaald, denk ik ergens aan valse lucht oid?

Nu mijn vragen:

- Kan ik hier nu mee rijden zonder iets definitief kapot te maken?

- Wat zijn de potentiele oplossingen en waar moet ik het eerst naar kijken?

Groet,

Rens

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 november 2015 11:06 AM
  [ # 1 ]

Wat ook opvalt is dat het slecht lopen met koude motor meevalt, maar naarmate de motor warmer wordt, steeds slechter gaat lopen ... Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2015 11:29 AM
  [ # 2 ]

zitten de stekkers van de temperatuursensoren wel op de juiste sensor? Niet toevallig omgewisseld?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 november 2015 12:39 PM
  [ # 3 ]

Welke zijn dat precies?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 november 2015 12:42 PM
  [ # 4 ]

Welke zijn dat precies?

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 20 november 2015 11:33 PM
  [ # 5 ]

Komt niet onder de 2000 toeren? Dus eigenlijk hoge stationair?
Stappenmotor?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 november 2015 12:46 PM
  [ # 6 ]

@X8NT14: Hij komt wel onder de 2000 toeren, alleen loopt de motor daaronder erg beroerd… Vanaf de 2000 toeren heb je weinig last. Ook het oppakken van het gas gaat prima en er is genoeg vermogen beschikbaar…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 november 2015 03:30 PM
  [ # 7 ]
Rens schreef:

Welke zijn dat precies?

Afhankelijk van je thermostaathuis heb je afbeelding 1 of 2.

2015-11-21 (1)

2015-11-21 (2)

2015-11-21

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 november 2015 03:40 PM
  [ # 8 ]

Nummero 2!

Check, ik ga deze eens checken. Maar ik kan me het nauwelijks voorstellen, dit spreekt toch behoorlijk voor zich zou je zeggen?

Maar bedankt, dit kan ik snel checken!

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 28 november 2015 11:45 PM
  [ # 9 ]

De stekkers zaten allemaal op de juiste plek, de D-riem stond op tijd, de compressie is bij alle cilinders top, de bougies lijken allemaal goed te vonken, maar….

een bougie is helemaal zwart, tegen drie prima uitziende bougies. (De bougies zijn overigens nieuw gemonteerd.). Ik heb de bougies omgedraaid om uit te kunnen sluiten of het aan de bougie ligt. Anders verdenk ik de inspuiting en zal ik de aansluiting van de injector checken.

Iemand nog meer suggesties?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 november 2015 04:58 PM
  [ # 10 ]

Na een uitgebreide testrit heeft vandaag uitgewezen dat er iets heel specifieks aan de hand is:

Bij stationair draaien gaat steeds meer het toerental van de motor van hoog naar laag. Het begint klein, het eindigt met een afslaande motor. De toeren schieten tot bijna 2000 tot 3/400 voordat die afslaat.

Dit geeft volgens mij aan dat er iets van een sensor of een reactor daarop, ieg een regellus die het toerental constant moet houden niet goed functioneert. Het bijsturen (of het falen van bijsturen) wordt steeds duidelijker met als gevolg het afslaan.

Ik ga nu alle contacten nogmaals nalopen en inspuiten met contactspray en de bougies nogmaals checken.

Iemand nog suggesties?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 november 2015 07:07 PM
  [ # 11 ]

Resetten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 november 2015 07:35 PM
  [ # 12 ]
jantje1948 schreef:

Resetten?

Hoe?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 november 2015 07:39 PM
  [ # 13 ]

Resetten is een fijntuning in mijn ogen, volgens mij doet je stappenmotor het niet goed.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 november 2015 07:41 PM
  [ # 14 ]

Hoe is dan te verklaren dat de bougie van cilinder 2 als enige volledig zwart is?

Dan kan het toch niet iets van het geheel zijn?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 november 2015 07:46 PM
  [ # 15 ]

Kunnen meerdere problemen op 1 zijn, er is ook een hoop gedemonteerd voor de werken.
Die bougie heeft slechte vonk aangezien al het andere in orde zou zijn. Dus ofwel de sturing van de bobine, de bobine zelf of de bougiekabel.
Verder die stappenmotor, die doet dat extreem onregelmatig lopen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook