Sinds enkele dagen is er iets mis met de motorkoeling van mijn CX 2000 uit 1976.
Bij het starten loopt de koelwatertemperatuurmeter vrij direct tot het maximum op. (maar geen nog geen rood lampje) Als ik de motor laat draaien gaat na enkele minuten de temperatuur weer omlaag en rijdt de auto verder normaal.
Echter soms voel ik dat tijdens het rijden de motor het wat ‘zwaarder’ krijgt, lijkt de electische spanning wat te stijgen (lichten branden feller, aanjager gaat iets sneller draaien) en stijgt de koelwatertemperatuur meter weer tot het maximum. Ook hier verder geen waarschuwingslampjes.
Even later is alles weer normaal; lichten dimmen weer iets, motor lijkt minder weerstand te ondervinden en de temperatuur meter daalt weer naar een normaal niveau.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
je spanningsregelaar op je dynamo is de geest aan het geven.
mvgr wupke:devies,, vervang de dynamo,of die regelaar(in de dynamo).
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De cx van jouw bouwjaar heeft waarschijnlijk een losse spanningsregelaar, deze vind je in de buurt van de linker-koplamp.
Zoals wupke al schreef, vervangen en klaar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:De cx van jouw bouwjaar heeft waarschijnlijk een losse spanningsregelaar, deze vind je in de buurt van de linker-koplamp.
Zoals wupke al schreef, vervangen en klaar!
thanks , ik wist niet zeker of die bij dat bwjr erin zat of los was..
mvgr wupke
ok spanning regelaar klinkt logisch inderdaad. Maar hoe komt het dat de motor het zwaarder lijkt te hebben op het moment dat de temperatuurmeter enorm oploopt.
Hij houdt echt een beetje in, alsof er iemand op dat moment een aanhangwagen er achter hangt….
omdat de regelaar de stroom laat laden van je dynamo,, lees je dynamo staat op vol vermogen stroom te leveren,, daardoor moet je motor er hard aan werken om die dynamo rond te laten gaan…
rijd hier niet te lang mee rond, want dan kan er meer kaduuk dan je lief is,, van accu tot dynamo tot electrische componenten..
mvgr wupke
Duidelijk verhaal, bedankt! Ik ga een nieuwe dynamo scoren.
Wat zou ik toch zonder jullie moeten ....
NewYor schreef:Duidelijk verhaal, bedankt! Ik ga een nieuwe dynamo scoren.
Wat zou ik toch zonder jullie moeten ....
nehee
een SPANNINGSREGELAAR.
je hebt in jou bouwjaar of daaromtrent 2 vormen.
1 de regelaar is ingebouwt IN de dynamo.
2 je hebt een losse regelaar, dus er zit er GEEN in je dynamo.
in jou geval lijkt het te zijn dat jou regelaar ergens onder de linker koplamp heult.
vervang die , klaar.
mvgr wupke
Ok, ja ik ging er vanuit dat de regelaar in de dynamo zat.
Morgen maar eens kijken. En evt vervangen.
Tot welk bouwjaar zit die spanningsregelaar bij de linker koplamp?
(zou ik wel willen weten voor een CX GTi uit 1984)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe een spanningsregelaar eruit ziet?
Ik heb nabij de linker koplamp wel een groen ding liggen met daar op wat cijfers en 14.2v. (zal er later een foto van maken). Hij zit vast aan een stekker met drie aders. Is dat de spanningregelaar?
Hoe is een dynamo mét ingebouwde spanningsregelaar te herkennen?
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
NewYor schreef:Kan iemand mij misschien vertellen hoe een spanningsregelaar eruit ziet?
Ik heb nabij de linker koplamp wel een groen ding liggen met daar op wat cijfers en 14.2v. (zal er later een foto van maken). Hij zit vast aan een stekker met drie aders. Is dat de spanningregelaar?Hoe is een dynamo mét ingebouwde spannings regelaar te herkennen?
dat moet em zijn.
die van een 2 cv past ook in noodgevallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De losse spanningsregelaars lijken nog al moeilijk leverbaar.
Kan ik ook de dynamo vervangen door eentje met ingebouwde spannings regelaar?
NewYor schreef:De losse spanningsregelaars lijken nog al moeilijk leverbaar.
Kan ik ook de dynamo vervangen door eentje met ingebouwde spannings regelaar?
waarom moeilijk leverbaar ik heb met mijn cx hetzelfde gehad en de anwb had hem gewoon in de bus liggen probeer anders eens doro of kijk eens op ebay.fr
google eens op PSA onderdelen,, hihi,,
mvgr wupke
Die dynomo is gewoon leverbaar.
Maar ik zie absoluut geen relatie met een warm wordende motor.
Zowel weerstand kan zon dynamo geen eens geven.
Als je bang bent dat de lagers stuk zijn, kun je de v snaar eraf gooien en eens voelen, moet zonder weerstand draaien.
De dynamo kun je controleren door gewoon de spanning te meten. als je een beetje gas geeft moet iets van 14.5 volt zijn.
Bij teveel, bv 17 volt regelaar stuk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980