2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Hulp bij een BX
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 22 november 2015 12:23 AM
  [ # 16 ]
Timo1990 schreef:
s_k schreef:

De achterbollen zijn nieuw dus ik ga ervan uit (mag hopen…) dat het systeem hervuld is.

Er is een wereld van verschil tussen bijvullen en verversen, met filters schoon maken e.d. Ik zou daar echt niet zomaar vanuit gaan, dat gebeurde namelijk heel vaak niet. Ik denk dat daar ook het probleem zit. Dus, wat al eerder is gemeld, steek eens een stuk keukenpapier in het vat. Het hoort gif-groen te zijn de vloeistof. Dat zou dus (hoogstwaarschijnlijk?) niet zo zijn, dus verversen! Een simpel en leerzaam klusje waar meedere how-to’s van op internet rond zweven.

Lees dit nu nog eens goed. Hij is (helaas) gifgroen inderdaad. Dat hebben we al getest.
Ik ken de kleur van de schone vloeistof en hij is inderdaad ‘good as new’, v.w.b. de kleur dan.

citroofreak schreef:

Ten eerste: hoe weet je dat de bollen vers zijn? Zit er een garagerekening bij?

Ten tweede: octopus brak? Dan ligt er lhm onder de auto.

Ten derde: als de auto weinig gekost heeft en hij is verder netjes, wat is dan het probleem om er nog een sloot geld tegenaan te gooien voor een reparatie? BXen worden tegenwoordig steeds meer geld waard, dus stel je bent voor aanschaf en reparatie €1500 kwijt, ben je alsnog spekkoper.

Overigens gok ik ook op vervuiling van het systeem.

1. Werd erbij gezegd en ze zien er inderdaad splinternieuw uit t.o.v. de voorbollen.
2. Dat is niet zo, dus da’s duidelijk. Alleen wat zwetende motorolie
3. Mijn vader is, zoals gesteld, een Maastrichtenaar. Alles is te duur. Dat is iets waar ik me bij neergelegd heb, langzamerhand. Er omheen ‘laveren’ is de kunst. Zijn logica is andersom; De auto kostte weinig dus ik wil er niet alsnog veel aan moeten uitgeven (...).
Ikzelf leef van een uitkering. Hoewel ik het met je eens ben dat de aanschaf (600 euro) best nog eenk eer uitgegeven mag worden, kan ik die 600 euro niet in een klap kwijt. Het kan wel, maar dan kom ik later weer in ‘t gedrang. Ik zal ‘t dus inderdaad moeten delen met m’n vader, zoals ook het plan was, maar dan moet ‘ie wel meewerken…
Voor het geval je je het afvraagt; Ik loop ‘m al sinds begin juni op te jagen, me melden op een forum en met concrete ideeën en tips komen is een beetje m’n laatste redmiddel.

Basfeijen schreef:

Anders race je even naar Almere, ga je naar Chyparse. Dan weet je zéker dat je in goede handen bent Smile
Kun je op de terugweg genieten van een BX die veert zoals een BX hoort te veren.

De auto is op dit moment geschorst, lijkt me niet ideaal Very Happy.
Komt bij dat je zou zeggen dat het dichterbij ook moet kunnen, toch?

GWHENDRIKS2 schreef:

Of rij hierheen morgen:
http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2245
Leuke club voor BX-liefhebbers.

Daar wilde ik me aanmelden op het forum, maar dat kan blijkbaar alleen als je lid bent.
Vandaar dat ik jullie nu weer kom pesten Wink.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 22 november 2015 12:28 AM
  [ # 17 ]
s_k schreef:

Komt bij dat je zou zeggen dat het dichterbij ook moet kunnen, toch?

Nou dat er een bedrijf zit in Nederland wat zich specialiseert in hydropneumatiek en (oude) citroën technologie is al best wat toch? voor het zelfde geld moest je ervoor naar Frankrijk karren.
Bovendien ligt Almere echt wel heel centraal, waardoor het voor bijna iedereen even (on)gunstig is qua afstand Wink

doei

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 november 2015 12:48 AM
  [ # 18 ]

En komen ook Belgen speciaal naar Chyparse, en dat is met een reden. Maar goed, met een geschorste auto is dat wat lastig. Waarom staat die momenteel geschorst?

Filters er ook eens uithalen? Plaats er eens een foto van, als je wilt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 22 november 2015 01:46 AM
  [ # 19 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Of rij hierheen morgen:
http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2245
Leuke club voor BX-liefhebbers.

Daar wilde ik me aanmelden op het forum, maar dat kan blijkbaar alleen als je lid bent.
Vandaar dat ik jullie nu weer kom pesten Wink.

@ s k: Aanmelden is alleen om een brug te bespreken. Je mag als niet lid altijd langs komen, om kennis te maken.
En er is altijd wel een gaatje om de BX op de brug te zetten om er naar te kijken.
En er zijn genoeg kenners en/of sleutelaars (zoals mijzelf) aanwezig, om even naar jouw BX te kijken.
Als je op tijd bent voor de lunch, kan je nog een beker soep en een broodje met beleg mee pikken.

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 22 november 2015 01:48 AM
  [ # 20 ]

Hmm, ben geloof ik niet zo handig in het aanpassen van postings

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 november 2015 09:30 AM
  [ # 21 ]

Als de achterbollen nieuw zijn, en hij veert niet. Zitten er dan wel de goede onder? Achter is weinig keus, maar misschien hebben ze voorbollen van een diesel erop gezet.
Lang duren tot hij corrigeert is vervuiling van ‘t systeem, zoals eerder genoemd.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Gepost: 22 november 2015 03:13 PM
  [ # 22 ]

Inderdaad, de vraag is of de juiste bollen er onder zitten, of de filters niet dicht zitten (kan vervuiling zijn van de filter in het voorraadvat of bij de verdeler die voor de motor hangt) en de verdeler of hoogteregelaar bij de achterbrug kunnen beroerd/vervuild zijn. Dan is de LHM misschien gifgroen, de doorstroming laat te wensen over.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 22 november 2015 11:33 PM
  [ # 23 ]

Voor alle duidelijkheid. Is hij alleen voor hard of zowel voor en achter?

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 23 november 2015 11:07 PM
  [ # 24 ]

Update van ‘t moment; Janssen in Echt is bereid er vrijblijvend naar te kijken. Meer volgt dus!

Basfeijen schreef:

Bovendien ligt Almere echt wel heel centraal, waardoor het voor bijna iedereen even (on)gunstig is qua afstand Wink

Uiteraard, maar de auto moet dan wel uit de schorsing en verzekerd worden voordat je überhaupt weet wat eraan is.
“om de hoek” is dan toch wel erg praktisch.

Enfin, eerste uitdaging is ‘m uit de garage op de oprit krijgen. Garage ligt in de achtertuin, iets met drassig gras waar een kruiwagen al in wegzakt…

Timo1990 schreef:

En komen ook Belgen speciaal naar Chyparse, en dat is met een reden. Maar goed, met een geschorste auto is dat wat lastig. Waarom staat die momenteel geschorst?

Filters er ook eens uithalen? Plaats er eens een foto van, als je wilt.

Auto staat niet bij mij dus ik moet eerst 15km rijden voor ik bij het filter kan. Kan dus even duren!
Welk filter heb je het dan over?

bx16vert schreef:
GWHENDRIKS2 schreef:

Of rij hierheen morgen:
http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2245
Leuke club voor BX-liefhebbers.

@ s k: Aanmelden is alleen om een brug te bespreken.

Nouja, ik moest een lidmaatschapsnummer hebben om m’n forumaanmelding te kunnen bevestigen.

Peteryed schreef:

Voor alle duidelijkheid. Is hij alleen voor hard of zowel voor en achter?

Voor èn achter.
Of de bollen goed zijn durf ik niet te zeggen, dat is gebeurd voor we ‘m hadden.

Enfin, hij gaat naar Janssen en dan horen we, hopelijk, snel genoeg wat er mis mee is.

Ik kan jullie vragen ook niet ‘degelijk’ beantwoorden. De auto staat niet hier en ik kan niet ontkennen dat ik weinig van ‘t veersysteem weet op dit moment. Heb zelf wel een aantal Citroentjes gehad maar gek genoeg alleen maar exemplaren met ‘gewone’ vering (Visa, ZX, Saxo…).

Vandaar ook de vraag of er iemand in de buurt woonde die er eens z’n licht over wilde laten schijnen. Geloof dat die dun gezaaid zijn. Gek zijn ze, die Limburgers Wink.

Profiel  
 
Gepost: 23 november 2015 11:58 PM
  [ # 25 ]

Oké, er gaat iets gebeuren in ieder geval. Er zitten/zaten wel wat BX-forumleden bij jou in de buurt, maar die zijn opvallend rustig hahaha. Inmiddels ben ik van de weeromstuit ook nieuwsgierig geworden, wanneer komen ze dat ding evacueren?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 25 november 2015 10:30 AM
  [ # 26 ]
s_k schreef:
Timo1990 schreef:

En komen ook Belgen speciaal naar Chyparse, en dat is met een reden. Maar goed, met een geschorste auto is dat wat lastig. Waarom staat die momenteel geschorst?

Filters er ook eens uithalen? Plaats er eens een foto van, als je wilt.

Auto staat niet bij mij dus ik moet eerst 15km rijden voor ik bij het filter kan. Kan dus even duren!
Welk filter heb je het dan over?

Deze. Deksel kan je er gewoon naar boven vanaf trekken als je de beugel er af haalt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 25 november 2015 01:27 PM
  [ # 27 ]

Als de wagen helemaal niet veert, dan kan er het volgende aan de hand zijn:
- De auto staat in de hoogste stand -> Zet ‘m in de rijstand.
- De rijstand is (bijna) hetzelfde als de hoogste stand -> Controleer de bedieningsstangen en/of de hoogte-instellingen. -> De hoogteregelaars zijn vervuild, spoel ze door met verse LHM.
- De wagen zakt wel naar de rijstand maar blijft hard -> De bollen zijn niet op druk, vul of vervang de bollen (nieuwe die lang op de plank hebben gelegen kunnen ook plat zijn). -> Er zit op diverse plekken lucht in het systeem, ontlucht het systeem.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Gepost: 25 november 2015 04:04 PM
  [ # 28 ]

Met deze tips heb je het snelst resultaat, zonder grote ingrepen. Het filter in het voorraadvat kun je er zo uitpakken, spoelen/ontluchten is mogelijk zonder sleutelen van betekenis. Een andere bol erop is ook zo gedaan (mits ze niet vast zitten). Soms wil een beetje gymnastieken (aantal keer van de hoogste in de laagste stand) ook helpen. Dingen die je allemaal kunt proberen zonder dat er een garage aan te pas komt. Helpt het allemaal niets, dan wordt het serieuzer werk en moeten de twee hoogteregelaars (achter het motorblok en bij de achteras) uit elkaar en schoon. Ook in de groene verdeler vooraan zitten kleine filtertjes heb ik me laten vertellen (nooit opengesloopt), maar die zijn voor zover ik weet niet meer te vinden. Een andere verdeler wel. Succes!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 29 november 2015 01:09 PM
  [ # 29 ]
HvdL schreef:

Oké, er gaat iets gebeuren in ieder geval. Er zitten/zaten wel wat BX-forumleden bij jou in de buurt, maar die zijn opvallend rustig hahaha. Inmiddels ben ik van de weeromstuit ook nieuwsgierig geworden, wanneer komen ze dat ding evacueren?

Zul je altijd zien…
Stap één is gezet, het Mirakel des autotechnieks en ontwerps is uit de schuur.
Achteruit, want anders was het geen doen (drassig gras en bepaald geen klein tuintje om te overbruggen…).

Die 225.000km zie je er ook niet aan zeg…

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 29 november 2015 01:13 PM
  [ # 30 ]
Midfriesland schreef:

Als de wagen helemaal niet veert, dan kan er het volgende aan de hand zijn:
- De auto staat in de hoogste stand -> Zet ‘m in de rijstand.

Ja, wel. Hij veert wel, maar veel te stroef. Ik bedoel niet stug (dat is ‘ie wel, maar dat is niet het enige probleem), maar echt stroef. Hij beweegt te zwaar. Ik weet hoe een BX hoort te ‘voelen’ als je erop duwt en er is veel teveel kracht nodig om ‘m naar beneden te drukken.

- De rijstand is (bijna) hetzelfde als de hoogste stand -> Controleer de bedieningsstangen en/of de hoogte-instellingen. -> De hoogteregelaars zijn vervuild, spoel ze door met verse LHM.

Hij staat wel zichtbaar te hoog op de pootjes, maar niet in de hoogste stand. Ik heb in het verleden veel GSA en Xantia gereden, dan is ‘ie echt keihard en dat is ‘ie dus niet. Ook is ‘ie ook weer niet zó hoog.
Rijstand is (bijna) hetzelfde als de hoogste stand klinkt dus wel aannemelijk. Maar is het dan ook aannemelijk dat hij te ‘zwaar’ veert, niet ‘losjes’ zoals het hoort. Ga ik dus ook doorgeven.

- De wagen zakt wel naar de rijstand maar blijft hard -> De bollen zijn niet op druk, vul of vervang de bollen (nieuwe die lang op de plank hebben gelegen kunnen ook plat zijn). -> Er zit op diverse plekken lucht in het systeem, ontlucht het systeem.

Hij is niet keihard, moet ‘ie dan keihard zijn? Zo ja, dan is het dat niet. Zo nee, hij is wel ‘te hard’.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook