Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mijn geheugen werkt kennelijk met vertraging: via het gat van de stang die de voorste hoogteregelaar bedient. Je moet dus iets meer demonteren…
In elk geval sneller dan dat ik het weer verder aan het proberen was. De route die je nu beschrijft lijkt mij inderdaad de meest logische. En de boel moet er toch uit…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen week weer wat avondjes aan het slopen en opbouwen geweest.
Delen van de voorzijde van de wielkast waren slecht. Gerconstrueerd. En niet door koud de nieuwe delen erin te lassen, maar waar origineel een hoekprofiel aan zit, krijgt ook weer een hoekprofiel. Ik heb dus veel plezier van krimp-strekapparaat!
Ik had in een klein deel ook een klein slecht plekje zitten, midden in een plaat. Dan kun je moeilijk gaan doen met een dremel en slijpschijfje maar ik heb ook een gatenpons voor plaatstaal (ooit voor RVS aanrecht, kraangat gebruikt. Daarmee slechte stukje eruit en met hetzelfde gereedschap een fris stukje plaat erin gemaakt. Rara…ja dat past precies. Cirkeltje lassen, klaar.
Hier is de bovenzijde van de voorzijde vd wielkast weer hersteld:
Daarna bezig geweest met de nieuwe achterplaat van de C-stijl. Hier zat heel veel pas en meetwerk in. Sowieso is het meten meten en nog eens meten. Werken met pasmalletjes van karton en pas als alles klopt omzetten naar plaatstaal. Die achterzijde van 1 mm staal gemaakt, origineel is dunner. Die concessie doe ik dan maar . Klein hoekprofieletjh erin, die blijft aan binnenzijde wielkast zichtbaar.
Hieronder zit de plaat erin. Hij vervangt een groot deel, alleen een stuk met het halfronde gat (karakteristiek aan 2 zijden van de break) heb ik laten zitten. Hier zat vliegroest op, maar is niet dragend en heel lastig na te maken. Dus daaromheen gelast. De achterplaat vastgeplakt op de nieuw ingezette plaat van de wielkast.
Stukje binnenaanzicht:
Omdat ik nu weer een stevige verbinding heb van restant C-stijl met binnenscherm, kon ik daarna de beide onderzijden van de achteruit (de sponningen) eruit zagen. Ze waren niet heel slecht, maar op de opstaande rand tv raamrubber uiteraard ingevreten. En daarvoor had ik al nieuwe inzetdelen.
Verder eerst nog een stukje binnenscherm (laatste foto) dichtlassen. Daarna met de sponningen verder. Daarna met linker dorpel en instadorpel, alvorens ik de nieuwe onderste helft van de C-stijl erin kan lassen. En een nieuwe stuk van de C-stijl daarboven, die moet ik weer custommade maken, net als aan de linkerzijde.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Jaloersmakend. Heerlijk is dat, listen verzinnend stap voor stap verder. Hulde.
Als ik de ruimte had zou ik het ook doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja Jan, je slaat de spijker op z’n kop! ‘Listverzinnend stap voor stap’ en daar krijg ik energie van!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Knap werk weer!!!
Maar op de eerste foto zie ik een stukje plaatwerk wat je met jou ervaring gewoon aan 1 stuk had kunnen maken.
Je heb nu een losse rand gemaakt met je krimp en strek ” machientje”
Je had de twee rechte zijden kunnen zetten met je zetbank en de ronding kunnen zetten met je krimp “machientje”
Omdat je dan gaat krimpen in je ronding komt hij vanzelf op.
( Zie dit niet als kritiek)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dank F! Nee, zie ik als bruikbare aanwijzingen! Daar is dit forum voor en maakt het zo’n waardevol medium.
De methode die je voorstelt lijkt me wel lastig om dan in die bocht de juiste omzethoogte te bepalen. Hoe doe je dat dan?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je tekent de eigenlijke vorm plus de zet kant , ook in de ronding.
En door te krimpen trek je um dan op.
Daarna kun je op een ronde buis de ronding na bewerken met een hamer ( om um mooi scherp te krijgen.
Zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden bij mij topic.
http://www.citroen-forum.nl/?URL=https://plus.google.com/photos/104808338418977024156/albums/5859023328304048801
Niet echt duidelijk jammer genoeg.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik zit elke keer met grote ogen te kijken naar dit hobby werk…
Het is gewoon een ambacht wat jullie echt goed onder de knie hebben gekregen…
Ik kom nog uit het tijdperk van glasvezelmatjes en “sla hol, smeer vol”...
En dat heb ik dan weer gemist! Lijkt me nog niet eens zo simpel hoor, dat geklieder met wankele glasvezellapjes en snelhardende tandpasta! 😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
IDealist schreef:Dank F
Frank is de naam
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Aangenaam, Frank! 😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Frank, ik zie nu bij rustig lezen pas je bericht met uitleg van gisteravond. Duidelijk genoeg, ik snap nu wat je bedoelt. Bij een volgende gelegenheid ga ik dat uitproberen. Mooie fotoreportage. Ik realiseer me dat ik naast het restaureren (en de rest van m’n dagelijks leven) te weinig tijd heb/ neem om te zoeken naar mooie restauratieverslagen zoals die van jou…
Vanmorgen (mét m’n oudste zoon van zeven!) naar Renard geweest voor demo opbouw motorblok na revisie. Inspirerend!
Ik krijg straks nog het dilemma wat te doen met mijn DY3 blok. Geen idee wat haar historie is en in elke conditie het verkeert. Heb nooit met deze auto kunnen rijden. Ik kan alleen zien en dat was ook bekend dat deze DS tot op het kaatst door een specialist is onderhouden.
Dat wordt dus opentrekken en kijken wat we aantreffen of meteen een goed ruilblok erin met bekende historie? Ik neig zeker na vandaag naar opentrekken en aan de slag.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
IDealist schreef:Dat wordt dus opentrekken en kijken wat we aantreffen of meteen een goed ruilblok erin met bekende historie? Ik neig zeker na vandaag naar opentrekken en aan de slag.
Doen!
Daar kan ik je bij ondersteunen. Zouden we zelfs als je het leuk vind een DS-TT film project van kunnen maken, maar dan kost het wel 2 keer zoveel tijd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper