Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zelf zet ik de auto op 4 steunen en kruip er dan onder.
Het is wel van belang dat de auto goed recht staat anders blijft er een deel oude olie in de bak achter.
Als de bak goed leeggelopen is, met een bekertje schone olie de laatste restjes troep “wegspoelen”.
Daarna inderdaad van bovenaf vullen.
Stukje doorzichtige tuinslang en een trechter doen al jarenlang hiervoor dienst.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bakolie nog niet aan toegekomen, door China-reis, vakantie en in tussentijd de GSA bij Van Bemmelen voor de APK en wat klachtjes:
- Inhouden bij 4000rpm - wederom een nieuwe bobine (Bosch Blue, Peter is daar heel enthousiast over) en module in gegaan. Niet de eerste de afgelopen 110.000km…
- Trekt naar links bij hard afremmen - een veerbol bleek kaduuk, nu twee nieuwe erop
- En carterventilatie en een bovenste klepdekselpakking bleken te lekken, bij het gevraagde “loop er maar een rondje omheen”
Eerste twee had ik ook prima zelf gekund, maar ja, auto stond daar toch.
GSA reed al lekker en nu weer prima. Wel beter op Ultimate98 dan op TinQ98, maar daar is genoeg over te lezen/schrijven. Aral102 of FireZone102 schijnen onze oude barrels nog het lekkerst te vinden, de minste ethanol- en andere toevoegingen die er vroeger niet inzaten.
Wat me bij het tanken alleen op viel, eigenlijk al sinds laatste jaar in vorige eigenaarschap: de benzinemeter lijkt sneller naar 0 te zakken dan vroeger. Toen kon ik feilloos inschatten hoeveel liter er in de tank zou gaan, nu verbaas ik me iedere keer over hoeveel er nog maar in kan. Laatste keren wijzertje al echt tegen de 0 aan, gaat er maar 30 liter in. Ook na veelvuldig proberen bij te vullen nog. Meter staat dan ook keurig op/over de 1. En verbruik is met 1:12 a 1:13 ook prima, dus geen gek verlies aan te wijzen.
Luchtbel ergens? Of gebeurt dat vaker met deze metertjes dat ze wat karakter gaan vertonen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De brandstofmeter van mijn GSA vertoont hetzelfde beeld.
Ik kijk dan ook regelmatig op de dagteller, die ik bij een tankbeurt op 0 zet.
Een gemiddeld verbruik van 1 op 12 - 1 op 13 is heel netjes.
Enige tijd geleden een paar langere ritten met de GSA gereden, kwam ik op 1 op 14 en een beetje uit
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tijd voor een nieuwe tankvlotter wellicht?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Als dit erger wordt wel. Nu leren iets minder nerveus van die meter te worden en gewoon bij 400km blijven tanken. Helemaal leegrijden wil ik toch nooit ivm prut onderin de tank.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De vlotter werkt met een glijder die over een lange spoel loopt. Dat is gevoelig voor veroudering. Een beetje verzakking van de windingen, oxidatie van de glijder of chemische verandering van het materiaal waar de spoel omheen is gewikkeld, leidt al snel tot andere waarden. Niks om je zorgen over te maken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Niks om je zorgen over te maken.
Nee, maar een onnauwkeurige meter is wel mega irritant.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Klinkt ook niet als een reparabel issue, verzakkende windingen en vooral chemische verandering - meestal niet omdraaibaar. En ook geen duits degelijke messing of vergelijkbare materialen
Volgende keer dat het magazijn open is en ik niet al ramvol zit in de agenda eens eentje scoren. Tot die tijd irritant maar overkomelijk
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo net voor de pekel het Zuiden bereikte, gisteren de GSA volgetankt en schoongespoten op stal gezet. Meteen uit nijd voor de verdubbeling van de bandenvul-prijs bij het lokale tankstation een compressor gekocht. Ja, nog veel duurder maar nu kan ik ook iets met de Haynes/Kluwer standaardzin “met perslucht schoon en droogspuiten”
GSA dus thuis op 2.5 bar rondom gezet tegen het krijgen van platte kanten op de Michelins, druppellader erop en klaar.
Komende wintermaanden eens rustig doen:
- Ook zitting passagiersstoel vullen met extra schuim
- Donkere voorbumper van het magazijn met verfbrander op kleur brengen - en oude model 1980-lichtgrijze voorbumper hier door vervangen
- Kijken of de wit verpulverende middenconsole te redden is met verfbrander of lichtgrijze bumperlak. Ook het magazijn had geen goed exemplaar meer.
- Tankvlotter eens eruit halen en schoonmaken
En:
Tijdens een rit laatst viel me op, dat de kachelschuiven niet verlicht waren. Iets in mijn geheugenzeef zegt dat die bij een GSA wél verlicht horen te zijn, maar ik weet het niet meer zeker. Voor ik de boel eens open breek (letterlijk, want je zult zien dat die knoppen afbreken bij verwijderen)... hoort hier nu wel of geen lampje achter te branden??
Bij vervanging wellicht hele interieur eens van LEDs voorzien, wel zo helder en (als het eenmaal goed werkt) minder gedonder mee.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Er hoort inderdaad een lampje te branden achter de kachelschuiven.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk toch iets goed onthouden
Nu dacht ik dat je dat paneeltje kon verwijderen, door de zwarte knoppen van de kachelschuiven te trekken. Uhhhh hoeveel geweld is daar voor nodig? Ben tot nu toe bang dat ik het kunststof breek of de hele schuiven verbuig…..
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ze kunnen inderdaad onbedaarlijk vast zitten. Bij het lostrekken inderdaad niet draaien of buigen.
Dat spuiten met bumperlak gaat perfect, ik reinig eerst met remmenreiniger, laten verdampen en dan bumperlak zonder primer ineens erop, achteraf kun je er nog matte of satin vernis over spuiten als je wilt (doe ik bij interieurdelen)
Hier m’n c15 dash gedaan en satin lak erover
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk Dirk, met beleid met iets meer overtuiging gelukt. Leuke verrassing: het lampje was compleet ingebrand in het kunststof! Met schroevendraaier en tangetje de glasresten verwijderd, laatste overgebleven LEDje van de [ff vloeken hier]968[/ff vloeken uit] erin en klaar weer.
@Paso: dat ziet er netjes uit! Is dat met die van Motip gedaan en dan de lichtste grijs?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
inderdaad Motip, en de lichtste.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017