Dag Forummers!
Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen, want ik vind het niet…
Het betreft een Saxo 1.1 SX benzine uit 2001, na het omdraaien van de sleutel gaat de startmotor vlot rond, de batterij is splinternieuw en iets zwaarder dan standaard, stroom en volts genoeg. De auto slaat echter niet aan - soms een tweetal seconden pruttelend maar gelijk af - net zoals bij een transponderprobleem, maar dat is het ook niet. Alle lampjes gaan ook mooi uit
Wat mij helemaal nieuw is, is dat na 2x proberen de ventilator volle bak aanslaat en blijft draaien.
Toeval of niet, maar het probleem doet zich voor enkele dagen nadat ik met ontvetter de motor heb gereinigd om de aanslag van olie weg te poetsen(toevallig ook aan de kant van de thermostaat) . Het de klepdeksel dichting ‘zweet’ namelijk een klein beetje, maar niet problematisch.
Ik heb ook geprobeerd te starten met het stekkertje van de thermostaat eruit, ik dacht dat hij dan wel in noodloop zou gaan ofzo, maar exact hetzelfde probleem…
Iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen?
Alvast enorm bedankt!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia
De kant van de thermostaat, dus boven de toerentalsensor (aan het vliegwiel), denk dat je die eerder mag bekijken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi Paso,
Bedankt voor je snelle bericht.
Wat bedoel je juist: dat het aan de toerentalsensor kan liggen? Of het vliegwiel?
bedankt!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia
De toerentalsensor zelf.
Die zit in de uitsparing van de bak en leest op het vliegwiel, om de plaats aan te duiden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oei, klinkt duur
Als ik die afkoppel, zou hij dan moeten starten? Of heb je nog een tip om uit te zoeken of het effectief die sensor is? Uitmeten ofzo..
alvast enorm bedankt!
edit: net nog snel even geprobeerd… afgekoppeld, schoongemaakt,wat gefrutseld.. maar nog geen succes
—
Citroen C5 2.0i
Lexia
Nee die moet meedoen.
Ga er niet vanuit dat er iets kapot is als hij het daarvoor wel deed maar eerder een slecht contact.
Achter de thermostaat de stekker met 4 draden op de bobine reinigen en goed vastklikken.
Maar kom nu toch bij mijn eerste gedacht, geen benzine, zou dus een stekker op het monopoint huis kunnen zijn.
Gewoon alle stekkers eens loshalen, reinigen met remreiniger of contactcleaner, terug goed vastklikken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
UPdate:
Hij start terug! Uiteindelijk de benzinepomp beginnen checken. Draait normaal, dus even de benzineleiding aan de injectors afgekoppeld en in een fles gehangen, gestart, en er gutste benzine uit, dus die was ok. Terug aangesloten op de injectors en… hij startte! Misschien een vuiltje of iets dergelijks…
Nu blijft er nog een probleem over: het temperatuurverklikkerlampje begint onmiddellijk te branden, en de ventilator slaat meteen aan. De motor was koud, dus waarschijnlijk sensorprobleem…
Volgens mijn boekje heeft de saxo 1.1 2 temperatuursensors. 1 zit bovenaan het blok, die heb ik gereinigd, maar de andere vind ik zo direct niet. Iemand een idee waar deze zit en hoe deze uit te meten zijn?
Bedankt!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Yes! Hij doet het terug! Het was inderdaad de 2e temp sensor,die blijkbaar ook de ventilator aanstuurt. Eerst een beugel demonteren die de luchtfilterslang vasthoudt, en dan kon ik er zo aan. Even opgepoetst en alles in orde! Dus inderdaad slecht contact zoals Paso al dacht . Bedankt voor de tekening Tim,dat hield
Top!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia