Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of de injector van cilinder 2 is niet goed meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kan de injector niet de oorzaak zijn?
Dan had hij daarvoor ook al op 3 poten moeten lopen.
Z’on bobijn is redelijk bulletproof maar niet als je ze gaat manipuleren, als ze wat ouder is gaat die redelijk makkelijk kapot bij werkzaamheden, mijn bevinding.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@Paso: Dus als ik het goed begrijp raad je de volgende volgorde aan:
- Bougiekabel vervangen
- Bobine vervangen
- stappenmotor schoonmaken?
- injector vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Is ‘t multi- of monopoint injectie? Eerst stappenmotor schoonmaken of vervangen. Die veroorzaakt dit soort geneuzel. Dan bougiekabels vervangen(wanneer laatste vervangen?), dan bobine(wanneer laatste vervangen?) en dan injector(s) vervangen(wat is je km-stand?). Probeer tijdens het stationair lopen ook even te wiebelen aan de bedrading. Iemand bij het BX-gedeelte had dezelfde soort klachten en dat bleek een draadbreuk van de stappenmotor te zijn.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Het is een multipoint (met elk naast de bougie een injector, is toch multi?).
De stappenmotor heb ik vorig jaar nog schoongemaakt, de bobine met kabels heb ik nooit vervangen (na 2 jaar). De kilometerstand is bijna 220.000 dus een injector zou goed kunnen?
Overigens vonkt bougie nummer 2 wel gewoon, dus in hoeverre blijft dan de bobine de hoofverdachte?
En vonkt hij even hard als de andere?
Ik trek de kabel bij draaiende motor uit de bobijn en dan mag je die wel 1cm kunnen opheffen zonder de vonk te verliezen. (ja sommige gaan dat niet graag lezen, weet ik)
Als de bougie’s verwisseld zijn dan is het nog steeds cilinder 2 met zwarte bougie?
Heb je al met remreiniger rond het inlaatspruitstuk gespoten? motor draait niet anders?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb ze met gecheckt door de bougie in de bougiekabel buiten de schacht te laten vonken, maar hoe sterk ze vonken weet ik niet.
Ik heb de bougies meerdere malen verwisseld en het is altijd dezelfde cilinder waar de bougie zwart wordt. Kortom: de bougie is het probleem niet.
Het stomme is dat ik gisteren eenzelfde type bobine in de garage had staan (met een Peugeot 106 er omheen), maar ik zou het graag even testen voordat ik een nieuwe bestel ...
Dan zou ik die test aan de bobijn doen, zie je direct of ze het even hard doen.
Het is een droge maar zwarte bougie?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dus de test is met draaiende motor de kabel aan de bobinekant eraf halen? Dat lijkt me best spannend?
De bougie is inderdaad zwart en droog.
Ik pak die gewoon 2 cm hoger vast, nog nooit schok gehad.
Droog en zwart is slechte ontsteking of teveel brandstof, dus lek aan inlaat (lucht) of inderdaad slechte injector.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@Paso: Ik heb de bobine gecheckt op de manier waarop je omschreef. De bobinekabel eraf getrokken op het moment dat de motor loopt en de vonken trekken tot zeker een centimeter hoog, zowel van de verdachte bougiekabel als een andere willekeurige. Kortom: de bobine lijkt mij niet het probleem. De kabel ziet er verder goed uit, dus die verdenk ik ook niet.
Met name omdat deze uit de kop zijn geweest, de rubbers allemaal zijn vervangen, zou het goed mogelijk zijn dat het de injector is die het heeft begeven, of in elk geval niet goed werkt.
Blijft voor het specifieke geval van cilinder twee de injector over volgens mij. Nu heb ik al gezocht op onderdelenlijn.nl en marktplaats en zijn tweedehands rond de 30 euro te vinden. Maakt het nog verschil welk merk je er bij stopt? Omdat de andere drie nog goed lijken, is maar 1tje vervangen nodig toch?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En de compressie op die cilinder is goed?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:En de compressie op die cilinder is goed?
Jep! Alle vier de cilinders geven 14 bar. Lijkt prima dus.