Hoi iedereen,
Omdat de kinderen er met de 2 tegelijk bijkomen bij ons, is onze trouwe citroen Saxo te klein geworden, en zie ik mij genoodzaakt van het Saxo topic over te schakelen naar het C5 topic
We hebben pas een C5 van 2003 2.2 HDI exclusive gekocht, 191000km op de teller.
En jawel, een met bollen!! Nu had onze Saxo gewone vering voor het gepeupel, dus ik ken ‘geen hol van de bol’. Even zoeken op het forum naar ‘bollen’ of ‘vering’ bracht zowat elke post overal naar boven, dus vandaar de vraagjes:
-Hoe lang gaan ze nou eigenlijk mee?
-En wanneer moet je ze vervangen (symptomen), en vooral.. kan je het zelf?
Verder zijn alle tips mbt roetfilter en EGR klep welkom, omdat er voornamelijk toch in het begin kortere tochtjes mee gedaan zullen worden. Kan je de klep afdoppen bij dit model?
Alvast bedankt!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Jokke. Welkom! Over de bollen: langzaam maar zeker verdwijnt er gas. Dat gaat zo langzaam dat je een hele tijd niet merkt dat de vering stugger wordt. Ik raad je aan een keer een rondje bollen te doen bij chyparse in Almere. Als de druk nog voldoende is vullen ze de bollen tot de gewenste druk. De zes bollen van mijn xantia vullen kostte bij elkaar 80 euro en het verschil is duidelijk merkbaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C5 bollen kunnen (nog) niet gevuld worden .
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dag Jokke,
De membranen in de C5 bollen zijn van een verbeterde samenstelling. Drukverlies is hierdoor bijna niet meer aan de orde. Er wordt oranje LDS in plaats van groene LHM als vloeistof in het systeem gebruikt.
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk, weer wat geleerd…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De levensduur van LDS ligt bij normaal gebruik boven 200.000 km of vijf jaar. De bollen zouden nog langer moeten meegaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dus m.a.w. moet de LDS na 5 jaar of 200.000 km. vernieuwd worden.
Ik heb bij de aanschaf van mijn C5 uit 2004 uitgebreid dit forum doorzocht en kwam toen ergens tegen dat de LDS bijna levenslang meegaat, behoudens de vervanging rond de 200.000 km., maar niet om de 5 jaar.
Joop.
Bedankt iedereen!
Ik denk dat ik er sowieso verstandig aan doe alle oliën te vervangen (vering/remmen/transmissie/motor) omdat hij bijna 200,000km heeft gelopen. De bollen zelf wacht ik nog wel even af. Ik heb met de auto gereden en voor mij was het al een wereld va verschil met gewone vering
Even op zoek naar LDS olie dan
Thanks!
—
Citroen C5 2.0i
Lexia