Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Interessant. Maar het gevaar van dit soort ontwikkelingen nu al aan te kondigen als revolutionair, is dat het straks in de praktijk nogal kan tegenvallen.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen. Om het niet te duur te maken, zal het vast niet al te geavanceerd zijn. Bose is ook al jaren bezig met een revolutionair veersysteem, maar dat is ook nog steeds niet op de markt. Misschien omdat het te duur is?
Ik heb het antwoord niet en zal deze nieuwe ontwikkeling met belangstelling volgen.
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het dit keer wordt. Een vernieuwde versie van het hydropneumatische systeem? Of een compleet nieuwe kijk op de montage van reguliere veren en schokdempers? Of misschien wel weer iets met torsie?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ze hebben al een geweldig wokkel onderstel !
Namelijk die onder de C5-3
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Er staat mij bij dat ook Michelin op dat vlak aan het experimenteren is. Dat is wellicht ‘de leverancier’ of partner waarover men spreekt. Een partner dichtbij huis.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zou wel fijn zijn als er wel weer een vorm van niveau regeling op zit. Dat is toch wel ideaal.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
van de voorpagina
Dood aan de stuiterbakken!
Citroën komt met een revolutionair nieuw veersysteem, dus dood aan de stuiterbakken, ja zelfs dood aan de veerbollen! Vandaag stellen we je het nieuws voor dat in alle automedia te lezen was. Wij gaan echter verder, want wij menen te weten wat Citroën ons binnenkort zal voorstellen. Wij graven, vandaag nog voorzichtig, in ons volgende artikel dieper!
Goed nieuws voor al diegenen die van mening zijn dat Citroën er verkeerd aan heeft gedaan zijn unique selling point (de hydraulische vering) in te leveren en zich te scharen in het leger van autofabrikanten voor wie alleen wegligging telt, ten koste van het veercomfort. Citroën heeft namelijk aangekondigd met een nieuw, “revolutionair” veersysteem te zullen komen dat, naar we mogen aannemen, het compromis tussen lekker zitten en bochten kunnen hoeken naar een ongekend hoog niveau zal brengen. Geen bollen meer, maar ook geen conventionele schokdempers. Over wat het dan wel gaat worden laat de automaker zich nog niet uit, maar er gloort weer hoop voor rijders die én een nieuwe auto willen én niet herinnerd willen worden aan WO II, toen je op een fiets met houten banden reed. In 2017 zou de opvolger van de Citroën C5 met het systeem uitgerust moeten zijn.
Tot zover het nieuws dat in navolging van het Britse Autocar door alle autogerelateerde media overgenomen is. Vraagt niemand zich af wat dat revolutionaire systeem is? Vraagt niemand zich af wie de partner is met wie dat ontwikkeld wordt? Wij wel! Sterker nog, wij vermoeden dat we de antwoorden op die vragen gevonden hebben. Die antwoorden stellen we je in onze volgende twee voorpagina-artikelen voor.
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst: Rougefurio, foto’s: Citroën Communication
Hoezo in het volgende artikel pas
Speculeren.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Rechercheren!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik ben heel benieuwd! Mooi dat jullie dit zo oppakken.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik hoop dat het een systeem wordt wat Bose eens ontwikkeld heeft..
KLIK
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Wauw,
Dat Bose-systeem ziet er zeer goed uit!
Ook fijn dat het nieuwe systeem op kleinere modellen komt; mijn Xantia kan nog kwa grootte, maar de C5’s die erna komen vind ik te groot voor mij.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Denk niet dat Citroën met Bose in zee gaat, dat systeem zal denk ik te duur zijn om op een middenklasser te gebruiken. Maar dat blijft voorlopig speculeren natuurlijk.
En @Jako: waar staat dat Citroën het ook op kleinere modellen wil introduceren? Ik lees alleen maar over de volgende generatie C5.
Dag Jaco, (leuke naam! maar wel verkeerd gespeld
Uit het oorspronkelijke Autocar-artikel: “The new suspension system will replace the hydropneumatic set-up that is utilised on the Citroen C5 at present, and will eventually be rolled out across the entire Citroen range.”
Áls ze met Bose in zee gaan, krijgen we waarschijnlijk ook een goede stereo in de nieuwe Citroëns…
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ik vind het ook opmerkelijk dat ze nu al met zo’n bericht komen. Dan kan het straks alleen maar tegenvallen zou je zeggen. Tegenwoordig wordt er zo veel gehyped en heeft (kan) iedereen (online) een mening hebben. Waarom niet stilletjes geïntroduceerd straks in 2017 en het systeem zichzelf laten bewijzen?
Of zou het echt zo revolutionair zijn dat andere merken er geen antwoord op hebben?