@Egbert, dat is zeker bespreekbaar! Leuk dat ik -als het ons beiden past- een bijdrage in deze vorm kan leveren. Moeten we maar eens bespreken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik voel een nieuw filmpje ontstaan
https://www.youtube.com/watch?v=5UWRypqz5-o
Voor het eerst echt kloterij: een falende lasklem maakte dat ik het inzetstuk sponning binnenzijde over de hele lengte 1cm te smal hebbafgezaagd. Nu moet ik dus bijna een meter strook van 1 cm er weer aan lassen. Dat kan ik wel maar het blijkt pisbakken Zincor. Je moet die zinklaag eraf halen want die rotzooi is zwaar giftig bij het lassen. Maar als je het eraf haalt houd je nog amper 0,6 over. En dat last met mijn Cebora op stand 1 (amper 16 A) nog de gaten erin. Vermoeiend. Dit is gewoon dat spul uit de Achterhoek waar het allemaal vandaan komt. Ik vaak want deze linker paste zo mooi. Itt de andere zijde die echt anders was. Nieuwe halen heb ik geen tijd voor. Werk werk en nog eens werk. Heb alleen de avonden en uitloop de nachten in. Maar dan zijn de winkels dicht. En ik wil door. Online geen optie: je hebt geen idee wat voor bagger je krijgt toegestuurd. Zucht.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik las zinkor gewoon zonder te slijpen.
Goede af zuiging en je kunt prima lassen.
Maar welk deel is nu te kort…?
Zijn dit standaard reparatiedelen ...........
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Uh, de betere optie lijkt me toch de tijd nemen om een nieuwe te halen. Scheelt een hoop frustratie nu en voorkomt spijt achteraf omdat je voor de ‘mindere’ oplossing bent gegaan.
Ben jaloers op hoe jij kunt plaatwerken. Vind ik ook leuk, maar met meten heb ik vaak meetfouten , zeker bij 3-D , en past het vaak niet zo mooi. Geweldig, wil het tzt ook graag leren.
Las ik nou in je draadje dat je de tankstop met een slijper er af hebt geslepen ? Dit lijkt me levensgevaarlijk. Een klein vonkje bij de benzinedamp en alles ontploft. OOK als je de tank hebt leeggemaakt en zelfs als je hem vult met nat zand, wat vroeger wel gebruikelijk was. ( ik heb jaren gewerkt in een brandwondercentrum, en heb vele patienten met dit soort verhalen gezien).
Begrijp ik nu dat je de koperen stop eerst moet verwarmen met een fohn voor je hem opendraait ? Hoe warm moet hij dan worden en is dit niet gevaarlijk voor de benzine , die in de tank zit ? Bij mij zit de stop loei en loei vast, maar ik heb hem (nog) niet dol gedraaid.
Allen, terwijl Obama en Hollande grote woorden spreken over klimaatmaatregelen had ik vanavond en morgen m’n handen vol aan de gevolgen van de aanleiding daarvoor: in mijn garage stond een laag water. En m’n deels ontlakte DS nat… M’n Cebira stond net naast de waterstraal van boven.
Perfect dak, 120m2 perfect aangelegd. Maar dat is niet voldoende. Morgen meer. Nu opwarmen.
@Rogier: jouw verwijzing naar tankdemontage zegt mij totaal niets! Ik zou de laatste op deze snel opwarmende aardkloot zijn die dat op die manier zou doen (met VWO natuur- en scheikunde en een medische opleiding…). Je moet dat ergens anders gelezen hebben!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Sorry, draadje verwisseld. Kwam overigens weinig commentaar op elders!
(Wilde toch waarschuwen, zou zonde zijn van een plaatwerktalent)
Is je garage al weer droog ? Wordt natuurlijk eindeloos ventileren met al dat vocht in de stenen
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
IDealist schreef:Allen, terwijl Obama en Hollande grote woorden spreken over klimaatmaatregelen had ik vanavond en morgen m’n handen vol aan de gevolgen van de aanleiding daarvoor: in mijn garage stond een laag water. En m’n deels ontlakte DS nat… M’n Cebira stond net naast de waterstraal van boven.
Perfect dak, 120m2 perfect aangelegd. Maar dat is niet voldoende. Morgen meer. Nu opwarmen.
Iets is toch niet zo perfect als het lijkt….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank Rogier, goede zorgen worden altijd gewaardeerd!
De garage is inmiddels droog. Wat niet zo goed was, is dat er gene goede bladroosters bestaan tegen de korte naalden van dennenbomen. Er staat er een van 30 m (!!) hoog direct achter mijn garage bij de achterburen. Die is ouders dan de garage, dus sommeren tot kap heeft geen zin. Daarbij ook best een mooie beeldbepalende boom maar met de overlast van naalden. Dit keer vermengd met bladeren. Ik ga elke 8 weken het dak op om de boel te inspecteren en z.n. schoon te maken maar gezien de drukte overdag (‘s avonds zie je er niks) en het slechte weer met enkele achtereenvolgend stormen zat de HWA dus dicht met naalden. Ongeveer de helft stond vol met water, op he hoogste punt zeker 10 cm. Heb berekend dat er zeker 4.000 liter moet hebben gestaan. De plek waar het naar binnenliep was op het laagste punt van de lichtkoepel. Heeft vorige eigenaar (zelf een gerenommeerd aannemer) zo aangelegd. Je kunt ook stellen dat de dakranden NOG hoger dan de opstand van de lichtkoepel zijn. De lichtkoepel bevindt zich dus recht boven de achterzijde van mijn godin.
Ik ben meteen het dak op gegaan (hopende dat ik niet zou wegwaaien) met zaklamp en wat attributen. Mn dompelpomp werkte niet goed, die heeft meer diepte nodig. Dus pieren met een lange stok om de HWA open te maken en te houden. Maar de zuigkracht tgv 3 meter verval was enorm en die trok natuurlijk ogenblikkelijk alle naalden onder het wateroppervlak terug in de HWA. Het was dus een kat en muisspel van doorprikken en vrijhouden. Zeker een uur dar gehurkt gezeten. Nat….
Tussendoor de zwembadpomp aan. HWA draineert op riool. Die moet 40 meter naar het hoofdriool aan de straat. De zwembadpomp (die u ook regelmatig draait om overtollig regenwater te lozen) is een letterlijke stok achter de deur om die rioolleiding ‘schoon te blazen’. Die pompt namelijk 16.000 liter per uur weg.
Al met al was de boel na 1,5 uur zodanig gezakt dat ik een bezem voor de opening kon zetten waarvan de stekels bladeren en naalden filterden.
Intussen was de lekkage natuurlijk opgehouden en kon ik met de waterstofzuiger aan de gang. Was ongeveer 30 liter… Maar had veel meer kunnen zijn als ik gisteravond nog later thuis was geweest….Of daar niet was gekomen… Geluk bij ongeluk: m’n elektrisch gereedschap is de dans ontsprongen. Mn vloer heeft een epoxycoating (waterdicht), het natte deel van de DS stond al in 3 lagen RX10 en er is bijan nergens water in holle ruimten gelopen. En niet in de constructie van m’n dak.
CV wat hoger gezet en de het ventilatiesysteem aan. Vanochtend heerste er weer een droog klimaat. Vanochtend wat later met werk begonnen en de dag gestart met wegscheppen van naaldendrek en bladeren. Verspreid over de 6 aangrenzende tuinen om ons heen . Immers afkomstig van bomen uit die tuinen. Ik heb ze niet. Bovendien te zwaar om netjes in zakken af te voeren. Ik moest alleen even een weerspannige achterbuurvrouw ervan overtuigen dat deze substantie uitermate vruchtbaar voor haar tuin is…intussen rustig doorscheppend
Eigenlijk had ik gisteravond willen werken aan de list die ik de nacht ervoor had bedacht. Ik hoop daar vanavond alsnog mee aan de gang te kunnen. Ik heb besloten om het deel van de bovenzijde van het binnenscherm (foto volgt) dat ik te veel heb afgezaagd verleng met een strook van 1 mm plaatstaal. Het originele staal is ter plaatse ook mooi dik dus dat last lekker. Dit doe ik dan in plaats van het te veel afgezaagde terug-lassen op het vervangende plaatwerkdeel. Het vervangende plaatwerkdeel wordt dan met het hersteld binnenscherm samengelast. Eea wordt binnenkort met foto’s duidelijker.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi Kl dat je opstaande van de dakkoepel te laag is.
Dat wordt dus ophogen ,en een paar vrije uitlopen ( stadsuitlopen) te maken aan de dakrand.
Liefst boven de deur enof raam.
Dan valt het altijd op wanneer je andere afvoeren verstopt zitten.
Succes vanavond,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Jij snapt het Frank! En zo heb ik altijd wat te doen…
Dank!
@Moderator: waarom moet ik voor bijna elke reactie vanaf iPhone opnieuw inloggen op forum terwijl ik alle vinkjes heb aangekruisd?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Denk je een beetje aan je nachtrust!!
Wat een projecten allemaal, mooi hoor!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Maak je geen zorgen! Ik meestal binnen 5 min als een blok in slaap van m’n (vele) plannen…😊
Vanavond binnensponning helemaal pasklaar gemaakt om in te lassen. Nu eerst een nieuwe rand op binnenscherm lassen. Meten is weten: binnenscherm is 1 mm. Hulde aan André (Citroen). Ook het vervangende plaatdeel gemeten….: schrik en huiver…0,6 mm. Mét de zinklaag. Het vervangende plaatwerk voor de buitenzijde is 0,8 mm. Met 0,8 kan ik lezen en schrijven maar 0,6 is echt dun. M’n Cebora kan niet minder dan 16A leveren. En dan nog gaat het hard.
Heb meteen de oude gordelplaat die halverwege bovenzijde binnenschermen zit verwijderd. De opgelaste moer was roestig en de draad gaar. Een nieuwe had ik nog liggen. Deze ‘74-er’ heeft ze standaard. In de ‘71-er heb ze op dezelfde plaats ingebouwd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb je nog plaatjes…?
Begin nu toch wel benieuwd te worden !
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.