Hallo,
Nieuw op dit forum dus eerst even voorstellen: Lucas, Haags ambtenaar en sinds kort woonachtig in Zoetermeer. Liefhebber van klassiekers, youngtimers (sommige dan) en meer specifiek Citroën. In de jaren ‘90 heb ik verschillende A-types gehad, een Visa, een ZX en een kleine 15 jaar geleden ook een paar BX-en.
Nu waren wij onlangs op zoek naar een andere gezinsauto en bedachten dat een Xsara Picasso wel leuk zou zijn. Nou inderdaad, ondanks het ontbreken van hydrauliek een leuke auto, maar de eerste zes exemplaren die ik bekeek hadden rotte dorpels, dus toch maar geen Xsara Picasso. Mij nog verbazend dat Citroën blijkbaar toch weer is vervallen in oude fouten bedacht ik mij dat de BX (althans de latere types) in ieder geval niet bekend staat om zijn rotte dorpels en zo ben ik gaan speuren naar een BX.
Het is een groene 16 TZI uit 1992 geworden die recent op Marktplaats voorbij kwam. Kilometerstand 160.000, dus het nieuwe is er wel af en je hoort en ziet er wel wat aan, maar overall vind ik hem best netjes. Hij zal zich nog wel moeten bewijzen want hij zal dan wel netjes verzorgd worden, maar wordt gewoon ingezet als dagelijkse gezinsauto. Heb beloofd (aan mijn vrouw, niet aan de BX) dat er een modernere auto bijkomt als het toch tegenvalt.
De BX heeft de laatste jaren heel erg weinig gereden en heeft ook nog een tijdje stil gestaan, dus ik verwachtte wel wat nukken. De belangrijkste issues tot nu toe zijn stug veren aan de voorzijde en onregelmatig stationair lopen. Hij veert zoals je zou verwachten van een gewone auto maar niet van een BX. Veerbollen voor zijn net nieuw dus verdenk ik nu de veerpoten.
Het onregelmatige stationair lopen: dat gebeurt als de auto warm is en de automatische choke dus niet meer meedoet. Toerental is soms hoger dan zou moeten (tot plm. 1400 toeren), maar meestal te laag, zo’n 500 à 600, en dan wil de motor wel eens afslaan, bijvoorbeeld als je stopt voor een stoplicht. Afgezien hiervan loopt de lekker, pakt goed op etc. Ik heb er een flesje injectorreiniger ingegooid maar dat heeft niet geholpen. Nu verdenk ik de stappenmotor, dus heb ik die er vandaag eens uitgehaald en lekker ingespoten met conctactreiniger - deze week zien of het nu beter gaat. Weet iemand of je zo’n stappenmotor (Magneti Marelli) nog uit elkaar kunt halen?
Afgezien van het bovenstaande heb ik nog wel een lijstje met verbeterpunten die ik de komende tijd wil aanpakken. Zo heeft de BX wel centrale vergrendeling maar geen remote, wil ik de slotjes vervangen ivm een oude inbraak en moet er nog een fatsoenlijke stereo in, en ik kan nog wel wat bedenken.
Ik zal de komende tijd regelmatig van me laten horen. En als er nog een BX-goeroe in Zoetermeer of in de buurt woont dan hoor ik dat graag! En weet iemand nog een geschikt garagebedrijf hier in de buurt?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Weet geen Citroen specialist in Zoetermeer, maar wel een in mijn woonplaats Krimpen a. d. IJssel,
nl. autobedrijf de Pee aan de Van Utrechtweg 61. De Pee senior is van oorsprong een Citroen monteur die in 1984 voor zichzelf is begonnen met Citroen als specialisme. Ook de werkplaatschef, die er al meer dan 25 jaar werkt, kent deze auto’s nog tot aan het laatste boutje. Ben daar zelf al meer dan 25 jaar vaste klant met o.a. GSA, BX, AX en ZX. Bijzonder goed werk voor een eerlijke prijs. En….ik heb er geen aandelen, alleen maar goede ervaringen.
Dank je Dirk! Ik zal daar eens langs gaan! Krimpen is niet zo heel ver.
1992 Citroën BX 16 TZI
Kleine update. Anderhalve week geleden de stappenmotor maar eens verwijderd en ingespoten met contactspray. Dat heeft wel geholpen maar het is nog niet wat het zou moeten zijn. Is het mogelijk / heeft het zin om de stappenmotor uit elkaar te halen om hem wat beter schoon te maken? Of ontkom ik niet aan een nieuwe?
Als ik even tijd heb ga ik komend weekend olie en filtertjes wisselen. KVS is pas gebeurd, toen de distributieriem werd vernieuwd. Speaking of… ik meen af en toe wat KVS te ruiken en vermoed een kleine lekkage - ik moest afgelopen weekend een beetje bijvullen. Ik zit te denken aan de kachelkraan of de kachelradiator. Wat is hier het meest gebruikelijke euvel?
Voor het overige heeft de Bix het voorlopig goed gedaan!
1992 Citroën BX 16 TZI
Automatische choke = computer. Al reset gedaan ?
Citroen garages vind je in Den Haag, Scheveningen en Delft. Z’meer ken ik niet.
Kachellekkage kan natte vloerbedekking veroorzaken (rechtsvoor).
De pijpjes van de kachelkraan naar het motorcompartiment breken soms af.
ff foto uit ander topic geleend. waarvoor dank.
Controleer eens de slang/buis van deze aansluiting achter het blok langs enz.
Die pijp roest soms door.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Bedankt! Ik heb voor zaterdagochtend een uurtje geboekt in een DHZ garage om olie te verversen en de onderkant van de auto eens goed na te lopen, en dan zal ik deze punten meenemen.
Computer heb ik nog niet gereset. Ik heb trouwens diverse draadjes gevonden over het uitlezen van de computer, maar volgens mij gaan die doorgaans over de 14 motor. Laat mijn computer (16 monopoint) zich net zo uitlezen?
Natte vloerbedekking RV had ik al naar gezocht, maar nee Als die pijpjes gebroken zijn, moet ik dus dit onderdeel (foto) vervangen? of bedoel je die rechte pijpjes die op jouw foto tussen de rubberen pijpjes in zitten?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Yes, dat onderdeel. De rechte pijpjes zijn een fix omdat de slangen gescheurd zijn
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Niet meteen aan het vervangen van allerlei onderdelen denken. Laat de auto warmdraaien en kijk of je ergens iets ziet ontsnappen, vloeibaar of in dampvorm. Het is vaak een kwestie van een slangklem aandraaien en in een iets serieuzer geval een scheurtje in de slang (juist bij de klem). Misschien is de KVS te fanatiek bijgevuld en is er iets uitgegooid bij een warme motor. Dat ruik je.
Voor zover mijn kennis reikt, is jouw computer net zo uit te lezen. Op de fora zijn storingscodelijstjes te vinden. Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Dank voor de adviezen, ik ga ermee aan de slag! Zou mooi zijn als de kachelkraan in orde blijkt want dat lijkt me een rotding om uit te bouwen
Afgelopen zaterdag heb ik een beurtje gedaan bij een doe-het-zelf garage (de Hobbyist in Zoetermeer, was ik best over te spreken). Motorolie, oliefilter, luchtfilter, bougies en bakolie vervangen. Tevens de gelegenheid gehad om de onderkant eens goed te bekijken, en dat zag er best goed uit. Een paar beginnende plekjes waar ik binnenkort eens met roestomvormer mee aan de slag zal gaan, maar verder netjes.
Ik heb dus de bakolie gewisseld, en volgens de boekjes moet daar 2,0 liter in. Ik kreeg er echter maar 1,6 liter in, toen kwam het er weer uitlopen via de vulopening. Ja, de auto stond netjes horizontaal. Is dat normaal, loopt de bak bij aftappen soms niet helemaal leeg? Of moet ik maar gauw het niveau weer checken?
Samen met de garagist naar het veersysteem gekeken omdat ik de auto aan de voorzijde nogal stug vind veren. Diagnose: rechtsvoor lekker soepel, linksvoor zit de veerpoot waarschijnlijk vast. De garagist stelt voor om eerst nog even de bollen om te wisselen om eventuele drukverschillen in de bollen uit te sluiten. Als dat het niet is dan heb ik een nieuwe (gebruikte) veerpoot nodig. Die wil ik best kopen, maar ik vind het geen lekker idee om mijn oude veerpoot te vervangen door een andere oude veerpoot. Zou de veerpoten liever te lijf gaan met een revisiekitje, maar ik lees dat die niet meer verkrijgbaar zijn. Of weet iemand nog een adres waar deze kitjes te vinden zijn?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die veerpoot kan weinig aan mis zijn, zal inderdaad de bol wel zijn.
Naar mijn weten moet er volgens de boekjes 1,8 liter in je bak, geen 2? Er kan wellicht een beetje achter gebleven zijn. Vol is vol in elk geval.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Sja maar die bollen zijn nieuw. Van het (Spaanse) merk Lizarte en bedoeld voor de BX (55 bar). De vorige bollen waren ook vrij nieuw, maar die waren grijs. Citroënspecialist dacht dat die niet voor de BX waren bedoeld, maar ik heb later het onderdeelnr. gecheckt en ze zijn wel degelijk voor de BX - origineel Citroën en zo te zien vrij nieuw.
Ik heb hier wel eens iets gelezen over groene versus grijze bollen, maar is er iemand die het fijne ervan weet? Of maakt het gewoon geen bal (bol) uit? In ieder geval, zowel met grijze als met groene bollen kun je de auto LV nauwelijks indrukken, RV kan dat wel soepel met één hand.
Lizarte (de fabrikant van de groene bollen) zegt hierover: “Als nadat de bollen zijn vervangen de vering hard blijft, moet het correct functioneren van de cilinder waar de bollen op worden geschroefd worden gecontroleerd. Het komt soms voor dat de metalen piston wat schilfers kwijtraakt die in de cilinder vreten, die van aluminium is.”
Of bedoelen ze met die cilinder weer een ander onderdeel dan de veerpoot?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dan bedoelden ze de veerpoot inderdaad. Heb je deze bollen er zelf nieuw opgezet? Het verschil tussen groen en grijs is in principe alleen de kleur. Eerst waren originele dealerbollen groen, later zijn ze grijs geworden. Van andere merken ken ik ze alleen maar in het groen. Je zou wellicht eens kunnen proberen de linker en rechterbol om te wisselen?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Veerpoten gaan wel vaker raar doen door slijtage. Vroegâh, toen de bx nog een “jonge” gebruikte auto was, kwamen versleten veerpoten wel eens voor bij auto’s met hoge kmstanden. Stug veren, lekkage of slecht omhoogkomen waren meestal te wijten aan één of meerdere verrotte veerpoten/veercilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Timo: ik blader net nog even in de Haynes en inderdaad, vanaf serienr. 2445106 is het 1,8 liter. Geen idee welk serienr. ik heb maar omdat mijn auto van 19/03/92 is misschien wel van na de verandering…
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Over de veerpoten gesproken, merk je tijdens het stijgen en zakken van de auto onregelmatigheden? Kraken, of niet gelijkmatig stijgen/zakken bijvoorbeeld? ‘k Weet uit ervaring dat die dingen inderdaad gaar kunnen raken. Een veerpoot wisselen is overigens niet woest-veel werk.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Die groene bollen zijn er nieuw opgezet door de Citroënspecialist, een paar weken geleden. Destijds waren zowel LV als RV stug. De specialist zei dat dat misschien nog zou verbeteren en dat het anders andere veerpoten zou betekenen.
Bij het stijgen van de auto merk je inderdaad dat LV en RV een beetje ongelijk gaan, LV een beetje schokkerig. Maar geen gekraak. Achter gaat het lekker soepel, hij blijft lekker lang hoog en hij tikt langzaam. Dus op zich lijkt de hydrauliek wel in orde te zijn, behalve LV dan. Zaterdag zal ik de bollen eens omwisselen, dan weet ik of het aan de bol of aan de poot ligt.
Als de conclusie is dat ik een nieuwe poot nodig heb: waar zal ik die eens halen en wat mag dat ongeveer kosten? En hoe weet ik dan dat het er niet eentje is die er al drie ton op heeft zitten?
1992 Citroën BX 16 TZI