Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
René Jongejan schreef:Niveauplug zit niet boven op, maar in het linkerzijdeksel van de bak.
Indien nodig daar door ook bijvullen.
Is ook zo bij deze, lekker handig trouwens…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
René Jongejan schreef:De BX vind je niet meer op service.citroen.com, dus op AX gezocht met hetzelfde systeem.
Zeker wel, van de week nog gebruikt. (Alleen staat bijna overal NFP (ofwel niet meer leverbaar) bij ).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
René Jongejan schreef:Had snel even alfabetisch gekeken en verwachtte de BX na de AX.
De BX is een beetje “opgescholen” tussen recentere modellen.Plaatjes zijn wel gewoon dezelfde, wel al heel veel onderdelen NFP.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe is het eigenlijk met de druppels?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Zo, even het stof eraf blazen hier… Het is een flink verhaal geworden, in delen, dus ga er even goed voor zitten.
Ik heb altijd moeite met doseren: óf ik doe iets 100% óf ik doe het niet. Zo kennelijk dus ook met CiFo, want ik zat eind vorig jaar permanent aan het forum gelijmd. Tijd dus om even wat anders te doen, ook omdat ik steeds maar zenuwachtiger werd van m’n BX - verbruik schoot omhoog (joh, winter), er lekte vanalles, ik was die hele auto gewoon even helemaal zat. Zoals u alleen eerder heeft kunnen lezen, ben ik recent uit een burn-out gekomen, wat dus in dit geval er voor zorgde dat ik zo dicht sloeg dat alles wat met CiFo te maken had even genegeerd moest worden.
Wel heb ik via Whatsapp contact gehouden met Tim1993 en is er geklust aan de BX om ‘m toch nog op de weg te houden.
Eerlijk is eerlijk, ik heb rond de kerst met de handen in het haar gestaan - ik was er van overtuigd dat mijn BXje noooooooit door de APK zou komen, dat de motorolie aan alle kanten eruit liep en dat het verbruik wel érg bizar was en dat er dus vást iets goed mis was met de auto wat ik nooit zou kunnen oplossen. Afijn: ik was mijn doemdenkende zelf, zoals jullie mij in de afgelopen anderhalf jaar hebben leren kennen. Schreeuwen, paniekeren, dan pas nadenken en sleutelen (doorgaans onder begeleiding van iemand die meer ervaring heeft). Ik heb zelfs nog even op het punt gestaan de BX te verkopen en ofwel een Xantia berline ofwel een Xantia break te gaan rijden, beide wagens werden mij voor rond de 900 euro aangeboden. Maar toch… Je doet niet zomaar je eerste auto weg, en ik al helemaal niet - het feit dat een Xantia mij het dubbele in de maand zou kosten qua wegenbelasting gaf de doorslag.
De olie lekkage leek even weg te zijn, maar opeens was er weer een plek onder de auto. Afijn, in december met Tim onder de auto gelegen - wat bleek? De auto lekte geen motorolie maar LHM! Uiteraard, het blok zweet wel wat, maar de lekkende LHM zorgde voor de extreem natte aanblik en de druppels onder de wagen. Toen ik de auto startte ratelde de pomp weer zo bizar dat zelfs Tim er van op keek met de legendarische woorden “hey, dat heb ik een BX echt nog nooit horen doen”. Verdere inspectie onder de wagen leverde op dat er ergens in de krul richting de hoogteregelaar LHM uit een leiding kwam, en dat het rond de reparatie bij de voorraadbol inderdaad wat lekte - dat liep allemaal naar het laagste punt aan de betreffende kant van de auto, en zie daar: druppels, druppels, druppels.
We hebben nog een poging gedaan om de achterbollen te vervangen, maar de linker veerpoot bleef maar meedraaien - operatie mislukt, maar patiënt niet overleden, want we hebben gewoon de bollen dus maar laten zitten. Mocht er iemand zijn die in staat is de veerpoot te fixeren, waardoor de achterbollen wél te vervangen zijn, dan hoor ik het héél graag!
Omdat de wagen achter snel inzakte, voor lang hoog bleef, gigantisch ratelde bij het starten en bij het aanraken van het rempedaal kwamen Tim en ik tot de conclusie dat het remservo wel eens stuk kon zijn. Vanwege het lange hoog blijven voor ook maar niet de voorraadbol vervangen. In m’n hoofd klopte het nog niet helemaal, maar de conclusie was logisch gezien wat de auto deed.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Toen werd het kerst… Met de BX naar m’n schoonouders gereden op tweede kerstdag. De dag erna lag de BX netjes plat op de buik. Gestart, vol afschuw geluisterd naar het geratel van de pomp, en weer naar huis gereden. De dag erna lag de kont plat, was de neus hoog en lag er een grote plas LHM onder de wagen. Foute boel dus. Omdat ik mij herinnerde dat de lekkage vanaf een soort “kurketrekker” vorm leek te komen, en dat een dunne leiding was, leek het mij verstandig de auto niet meer te gebruiken: stel je voor, je zit op de snelweg en de leiding knapt. Geen remmen, geen vering, niks, en dat in een auto die niet bepaald bekend staat om z’n veiligheid. Dan maar professioneel de leiding laten vervangen. Uiteraard was de lokale garage dicht vanwege de kerstdagen, en oud en nieuw, dus ik kon niks anders doen dan afwachten en in de Ka van m’n vriendin rondtuffen. Strak na oud en nieuw de garage gebeld voor een afspraak: 13 januari was er pas plek op de brug.
Ik ben 12 januari vast met de auto naar de garage gereden, zodat ze de 13e meteen ‘s morgens aan de slag konden. Toen ik de auto weg wilde brengen viel mij op dat ze nog steeds met de neus omhoog stond: vanaf 29 december tot 12 januari, en alleen de achterkant kwam omhoog bij het starten, voor zat nog op rijhoogte en veerde netjes in en uit. Er was verder geen LHM uit het systeem gekomen.
Uiteindelijk ben ik de auto ruim 2 weken kwijt geweest. Ik ben na een week wel even langs geweest om te zien wat er aan de hand was. Toen bleek dat er een O ring kapot was ter hoogte van die “kurketrekker”. Lastig te lokaliseren, vandaar dat het zo lang duurde. Dat de ene monteur (zoon) tegen de andere monteur (vader) had gezegd dat ik gebeld kon worden omdat de auto klaar was, maar dat z’n vader dat dus verkeerd begrepen had hielp niet echt mee. Maar goed, ik kon de auto in principe meenemen. Toen ik echter doorvroeg om te checken of het geratel ook verholpen was en of de voorkant weer netjes inzakte bleek dat daar nog niets aan gedaan was. Het zijn vriendelijke mannen die voor een erg scherpe prijs werken, maar ze nemen af en toe te veel hooi op hun vork, waardoor dit soort dingen gebeurt. Meteen ook afgesproken dat ze de wagen door de APK zouden gooien. Ik had alvast het aanschaf bedrag van een nieuwe BX opgezocht, en besloten dat een BX in dezelfde staat als de mijne mij toch te duur was, dus maar een kleine 800 euro alvast opzij gezet voor eventuele reparaties aan deze auto. Dit bleek gelukkig allemaal niet nodig. In eerste instantie dacht men dat de pomp teveel lucht had aangezogen toen alles lek was, en werd er gezocht naar een nieuwe pomp - tot ik aangaf dat er ook een gloednieuwe voorraadbol in de kofferbak lag en dat het misschien sowieso wel het proberen waard was om die te wisselen, de auto tikte stationair immers ook teveel. Voorraadbol vervangen: geratel was als sneeuw voor de zon verdwenen. Normaal getik bij het starten, auto kwam snel op, geen getik meer bij het remmen en stationair tikte de auto plots maar eens per minuut. Probleem gevonden en opgelost dus. Verder moest er een stuurkogel oid. vervangen worden (ben even kwijt wat er precies op de bon stond), maar de auto kwam glansrijk door de APK - alleen adviespunt op de banden. De uitlijning van de BX is dusdanig dat de banden scheef afslijten. Aangezien ik de BX toch wel graag wil blijven rijden in alle jaargetijden wilde ik sowieso al van de 4-seizoenen banden af en er zomerbanden onder leggen, plus een extra set velgen met winterbanden eind dit jaar, dus wat dat betreft wordt dit adviespunt gewoon netjes opgelost in de komende tijd. Advies voor goede banden is altijd welkom! Uiteindelijk het grote bedrag van 98 euro afgerekend (inclusief 37 euro voor APK) en ik kon weer met de BX naar huis. De eerste dag dat ik weer kon gaan werken met Het Kasteel haar meteen even stil gezet om een plaatje te schieten.
Het blijft een mooie en fijne auto om in te rijden.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
De BX blijft dus en is gewoon nog op de weg. Aangezien de wagen voor nog altijd hoog bleef heb ik nog wat onderhoud gepleegd, maar daarover later meer… Eerst het verhaal afmaken!
Ik heb dus in principe een maand niet in mijn BX kunnen rijden (van kerst tot begin februari). Ik moest echter wel werken. Eerst even in de auto van m’n ouders rond gereden, maar dat was geen oplossing: mijn moeder heeft die wagen in principe ook dagelijks nodig. Toen heb ik toch maar even Tim weer lief aangekeken, met het verzoek of ik zijn AX mocht lenen. Dat mocht, en ik ben dan ook op een donkere avond begin januari richting Tim gereden met m’n vader om een klein rood wagentje op te halen. Uiteraard met de nodige problemen: Tim z’n AX heeft nogal wat speling her en der, een brakke lambda die resulteert in een disco op het dashboard en een noodloop die je portemonnee leeg trekt, plus wat kleine water lekkages. Ook heeft Tim het hele ding leeg gemaakt, op de voorstoelen na, dus het is een kale, gehorige bedoening die dankzij het open luchtfilter nog wat lawaaiiger is dan je zou verwachten. Ook ligt de voorkant op straat maar staat de kont nog fier in de lucht, waardoor ook het comfort wat ver te zoeken is. Maar toch… Die kart heeft me een maand lang overal gebracht waar ik moest zijn, en ik stapte telkens met een grijns achter het stuur vandaan: op en top lol. Ook aan de AX hebben we moeten sleutelen trouwens: ik zag plots de KVS temperatuur wel erg rap oplopen en bleef een koude kachel houden. Er bleek een vriesplug kapot. Nieuwe gehaald bij de dealer, en samen met Tim (min of meer) die erin gezet (ik bleek te voorzichtig). Daarna hield de AX weer netjes al het koelwater binnen.
Dat AX rijden beviel me wel. Sterker nog, ik had het gevoel dat ik die rare rode kart zou gaan missen als ik de BX weer terug had. Tim grapte nog “over een paar maanden heb jij ook een AX voor de deur staan!”
En zo geschiedde het…
Tim gaf aan dat een AX Club lid wellicht binnen een paar maanden van zijn Volcane af wilde, half grappend gaf ik aan dat ‘ie me maar op de hoogte moest houden. Mijn interesse in een AX werd echter serieuzer, en “binnen een paar maanden” bleek veel sneller dan ik verwachtte: op 20 februari ben ik gaan kijken bij de AX, en op 27 februari (mijn verjaardag) heb ik ‘m op mijn naam gezet! De AX op bovenstaande foto is dus daadwerkelijk mijn auto, LF-JG-33. Het is een 1.1i Volcane uit 1995 met 207.000km op de teller. In het AX gedeelte van dit forum zal ik een draadje over de wagen openen.
Waarom een AX erbij? Simpelweg omdat het praktisch niks kost, ik met deze auto erbij niet het risico loop dat ik niet kan gaan werken omdat een auto het niet doet door mijn eigen onkunde met sleutelen, en ik nu niet MOET maar MAG sleutelen. Deze AX ga ik wel opleuken, en er dingen op proberen die ik met mijn BX nooit zou doen. Ik heb ook nooit zo’n verlaagd petjes-bakje gehad, zoals alle Golfjes die bij mij in de buurt rondrijden - dat ga ik dus op m’n 28e inhalen met een 21 jaar oude AX.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Koen, goed bezig!
Ook hier een AX als “reserve”-auto.
Wat het loshalen van de achterveerbollen betreft, de BX heeft toch een vrijhangende veerbol a la XM?
Zo ja, al geprobeerd de bol los te halen met de auto op de wielen in de hoogste stand en druk op het systeem?
Dit zorgt dan voor de fixatie van de veercilinder.
Dan met het juiste gereedschap, een goede band- of kettingsleutel, spanning er op zetten en met een zware bankhamer de bol even laten schrikken.
Een kwartslag los is dan voldoende.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
René Jongejan schreef:Wat het loshalen van de achterveerbollen betreft, de BX heeft toch een vrijhangende veerbol a la XM?
Neen, het is een gewone cilinder die inderdaad vast zou moeten staan wanneer de auto in de hoogste stand staat. Dat was echter niet het geval, je kon de cilinder met bol zo ietsjes draaien. Dus toen zijn we maar gestopt voor er een leiding af brak. Dan ben je ietsje verder van huis
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus leiding los en ook de veercilinder met een bandsleutel of pijpentang proberen tegen te houden?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Zo ja, al geprobeerd de bol los te halen met de auto op de wielen in de hoogste stand en druk op het systeem?
Dat is precies wat we geprobeerd hebben, ook toen bleef de poot vrolijk meedraaien. Toen zat nog wel de kapotte voorraadbol erop, zou dat effect gehad kunnen hebben? Rechts kwam inderdaad goed los, links bleef de poot dus draaien. Om druk verschil achter te voorkomen hebben we beide bollen toen maar laten zitten.
Overigens ben ik vorige week woensdag wel weer even intensief bezig geweest met m’n BX. Niet alleen blijft de BX voor erg lang hoog, ook reageerde de laatste tijd de kont niet altijd goed bij het starten (moest ik even de rem flink induwen of met de hoogteregeling spelen). Ze ging ook niet in de verhoogde rijstand meer. Wel netjes helemaal plat (al wil de kont dan soms wel eens even blijven hangen, even hoger en dan weer laag zetten helpt dan), helemaal hoog en in de rijstand, en ook het veren tijdens het rijden is normaal voor mijn gevoel. Alles wijst dus op vervuiling in het LHM systeem. Toen ik de auto 3 uur had sloeg de voorste hoogteregelaar vast, die is toen gereviseerd, kort daarna is de octopus vervangen, dus achteraf gezien had ik niet 2 jaar moeten wachten met LHM verversen maar dat na een jaar al moeten doen.
Maar goed, bij de lokale onderdelenzaak 5 liter LHM gehaald, wasbenzine, flink wat remreiniger (jeej, Action) en aan de slag gegaan! Gelukkig had ik met Gert bijna 2 jaar terug een goede leermeester. Ook heb ik de bekende pagina van Roel erbij gepakt en was daar voor de directe ondersteuning/aanmoediging Tim via de app. Binnen korte tijd was ik er dan ook achter dat ik al bijna 2 jaar het verkeerde ding aanzie voor de ontlast schroef… Jawel, ik probeerde de bout 11 eronder constant maar los en vast te zetten de hele tijd… Achteraf gezien had ik dus gewoon mijn BX wél zelf naar huis gekregen toen de lekkage afgelopen najaar ontstond, maar goed, al doende leert men. Ik heb wel meteen even m’n universitaire diploma’s door de shredder gehaald; ik ben als letterkundige opgeleid, dus lezen zou ik toch wel moeten kunnen. “OntlastSCHROEF” - het woord zegt het al, waarom dat ik dan aan een bout ga draaien, Joost mag het weten.
Afijn, hieronder het verslag. (Timo heeft op deze foto’s al mijn AX gespot op Flickr)
De rode gereedschapskoffer erbij, BX plat en de ontlastschroef 2 slagen los.
De oude LHM eruit - de kleur lijkt inderdaad nog goed (al is het wel troebel). Bedenk je wel: sinds november heeft deze wagen ruim 2 liter verse LHM in het systeem gekregen door alle lekkages. Kleur telt dus in deze niet.
Pot weer schoon, zat veel zwarte zooi in.
Filters in de wasbenzine. Ik heb ze even laten weken, daarna gespoeld in de wasbenzine en verder schoongemaakt. Van zwart naar wit, was dus hard nodig.
Pot terug, slangen terug, 3 liter LHM erin, motor minuutje aan, ontlastschroef dicht - pomp begon meteen te tikken. Auto in de hoogste stand gezet, ze kwam meteen op. Operatie geslaagd dus! De LHM uit de bak ging precies in de flessen, dus ik heb er net zoveel uit gehaald als er in zat. Vlottertje van de LHM tank wilde nog niet helemaal meewerken, bleef vast zitten - wat hobbelweggetjes later leek dat opgelost.
Status nu: kont komt nu constant goed op bij het starten, verhoogde rijstand selecteren vanuit rijstand zorgt ervoor dat de kont zich oppompt - voor blijft nog op rijstand, verhoogde rijstand selecteren vanuit hoogste stand doet niets, neus blijft erg lang hoog. Kortom, ik moet gaan gymnastieken de komende tijd en dan over een maand weer de LHM vervangen. Als dat niet alles oplost ben ik toch bang dat de vervuiling dermate is dat de wagen een tripje naar Hydraulique verdient (door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld).
Waar ik minder blij mee was…
Kleppendekselpakking rond september vervangen. Het komt nu langs de hele voorkant eruit, langzaam welliswaar maar raar genoeg ook als de auto al stil staat - carterontluchting is vrij. Tim heeft een nieuw kleppendeksel voor me, dat komt er binnenkort met een verse nieuwe pakking op. Ik denk dat het een goed idee is om de motor te flushen en er nieuwe olie in te stoppen, wellicht dat ik in mijn paniek om het olielek te stoppen (wat geen olielek was) wat verkeerde beslissingen heb genomen (lees: oliepakking conditioner in m’n olie heb gegooid).
Het lijkt bij de peilstok nog mee te vallen gelukkig. (Overigens: als iemand nog een peilstok heeft voor me, graag! Ik heb er een hekel aan dat er hier geen sloperijen in de buurt zitten…)
Tot het nieuwe kleppendeksel er is: op tijd olie bijvullen en geregeld schoonmaken, het is even niet anders. De wagen moet wel eind april goed genoeg zijn voor een reisje naar Tsjechië, dus het wordt even aanpoten tussen al het werk dat aan de AX moet gebeuren om die voor 29 april APK klaar te krijgen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Overigens…
M’n vader is sinds eind december met pensioen en wilde eigenlijk wat meer vrijheid om ook eens ergens naartoe te gaan. Het nadeel is dat zowel mijn moeder als ik altijd voor ons werk een auto nodig hebben, dus dat er dan geen mogelijkheid was voor m’n vader om de auto te pakken, al helemaal niet als de BX bij de garage stond en ik met de auto van m’n ouders ging werken (eerst m’n moeder afzetten bij haar werk). Nu met de AX erbij leek dat wat makkelijker te worden: m’n vader kan in principe de auto gewoon pakken die voor de deur staat, van alles hangt de sleutel in het kastje in de hal. 3 mensen, 3 auto’s, dan zou het probleem toch opgelost moeten zijn. Toen kwam echter de aap uit de mouw: mijn vader wil (lees: durft) niet in de BX of AX rijden, want die hebben geen centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, airco, etc. etc. Ik heb nog aangeboden om dan samen een CX te kopen die dat allemaal wel heeft (leuk voor de collectie: AX, BX, CX!), maar mijn vader heeft toch liever de Renault Mégane… Mijn moeder daarentegen zag meteen mogelijkheden: ik ga haar nu leren onderhoud uit te voeren aan de AX en BX, en zij mag geregeld met één van de twee naar haar werk. Haar voorkeur gaat uit naar de BX, als ze daarin rijdt ontspant ze helemaal zegt ze.
Pasgeleden moest de Renault naar de garage omdat er een scheur in het uitlaatspruitstuk zat, maar er hoefde dus geen leenauto te komen. Later die dag moest ik nog wel even IT ondersteuning komen leveren op het werk bij m’n moeder, dus dat leverde het volgende plaatje op.
Gebroederlijk naast elkaar bij Zwembad de Oester in Fijnaart.
Binnenkort maar even een fotoshootje doen met beide wagens.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Elk TU-blok heft dezelfde peilstok, dus je kan op de sloop ook kijken naar een AX/ZX, maar ook naar een P106/205 enz.
Wat de LHM-verversing betreft, daar hoort eigenlijk ook het spoelen van de remleidingen bij.
Zijn dode einden en dus de enige delen van het hydraulisch systeem die niet circuleren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Elk TU-blok heft dezelfde peilstok, dus je kan op de sloop ook kijken naar een AX/ZX, maar ook naar een P106/205 enz.
Klopt helemaal, het enige probleem is dat er hier in de omgeving enkel een vrachtwagen sloperij is - dan vind ik het stiekem toch wel ver rijden voor een peilstok, alleen omdat het kunststof het begeven heeft bovenaan.
René Jongejan schreef:Wat de LHM-verversing betreft, daar hoort eigenlijk ook het spoelen van de remleidingen bij.
Zijn dode einden en dus de enige delen van het hydraulisch systeem die niet circuleren.
Eens, moet gebeuren. Heb ik alleen een remhulpje bij nodig, dus dat mag mijn lieftallige vriendin komen doen binnenkort. Is overigens de eerste keer, bijna 2 jaar terug met Gert, ook niet gebeurt, en de BX remt loeischerp gelukkig.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Remhulpje kan bestaan uit iets van passende lengte, stuk bezemsteel o.i.d, tussen rempedaal en voorzijde bestuurdersstoel.
Doe het altijd op die manier.
Gaat overigens ook niet om de werking van de remmen, maar het feit dat er verse olie in de leidingen en de remklauwen komt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986