











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt helemaal.
Echter twijfel ik of ik nog ergens een 4de uitvoering heb gezien…



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Nou ik heb een ‘ouderwetse’ met originele kleurcodering erop. Dus je zou zeggen dat hiervoor ook een kabel is gemaakt vroeger












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die kleurcodes staan er bij de nieuwe ook op.
Er zitten gewoon losse stekkers op met hulsjes op de draden in die kleuren.
Haal maar een andere schakelaar uit je dash, allemaal losse draden, geen stekkersblokje. Volgens mij zij het zelfs bij de handles achter het stuur allemaal losse draden.
De enige stekkers zijn zo’n beetje degene achterop het klokkenspel








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ja, er is origineel een origineel accesoire-setje geweest dat bij deze schakelaar hoort, en zo’n setje heb ik ooit gevonden en in mijn break ingebouwd. Het bevat alles wat je nodig zou hebben:
knipperautomaat,
schakelaar (met 4 pijltjes),
kabelboompje met 2 lange draden elk met ronde stekkers male en female in de juiste kleuren om in/tussen bestaande draden te zetten, draadje met oogje (om 12V van accesoire-klem te nemen), draden met 4 vlakke schuifstekkers (waarvan 3 groen) voor op de schakelaar en extra draadje naar klokkenspel tbv waarschuwingslampje middenonder.
Vreemde schakeling toch wel, omdat je in principe een conflict kunt veroorzaken: bij alarmlichten aan met gelijktijdig contact aan / richtingaawijzers aan onstaat er een vreemd knipperpatroon.
Vwb de uitvoeringen van deze schakelaar met waarschuwingsdriehoek: ik kom ze weleens tegen in andere DS’en, maar dan met afgeronde einden, niet rechthoekig. Ik ging er altijd vanuit dat die voor CX of GS waren bedoeld… tot ik een paar jaar geleden een 23ie sloopte waar zo’n schakelaar in zat, die aan de achterkant met 7 contacten aangesloten was op een multi-stekker waarvan de draden in de originele bundel verdwenen. Zag er beslist origineel en onverknutseld uit, maar ik heb het nooit meer gezien.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo’n schakelaar met zeven aansluitingen is in elk geval een fatsoenlijke schakeling voor de noodknipperlichten.
Hard gewerkt Gerard! 👍
Benieuwd hoe deze dame bevalt. Je hebt nu van binnen in elk geval dezelfde look and feel!
Zo’n alarmlichtinstallatie met kantelschakelaar met dubbele pijlen heb ik ook. En ik vind dat erg prettig, de enkele keer dat ik een file tegenkom.
In de schakeling/ oplossingen tbv interval ruitenwisser ben ik ook geïnteresseerd. Is het enige dat ik echt mis tov een moderne auto.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
nltecoko schreef:Vreemde schakeling toch wel, omdat je in principe een conflict kunt veroorzaken: bij alarmlichten aan met gelijktijdig contact aan / richtingaawijzers aan onstaat er een vreemd knipperpatroon.
Dat heb ik juist helemaal niet…
Als ik de alarmlichten en een knipperlicht gelijktijdig inschakel dan is het enige verschil dat je 2 relais hoort schakelen, echter wel helemaal synchroon. Je moet overigens nog goed luisteren om het verschil te horen.
In mijn geval werkt de schakeling dus prima.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Je hebt een relais nodig die 3 sets van 2 pootjes met elkaar verbindt.
-je alarmlicht schakelaar bekrachtigd je relais
-1 set pootjes bekrachtigd je linker knipperlichten (parallel aan je knipperlichtschakelaar)
-1 set pootjes doet hetzelfde voor je rechter knipperlichten
-1 set pootjes bekrachtigd je rode alarmlichten verklikkerlicht



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Mannen, bedankt voor jullie input, ik ga er mee aan de slag. Eens kijken of ik zo’n relais ergens kan opduikelen. Welke is het alarmlichten verklikkerlicht eigenlijk? Wist niet dat ik die had in mijn dashboard.
Is het lampje helemaal onderin. Tussen de verklikkers voor de richtingaanwijzers.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik heb gezien is dat niet niet verbonden met 1 van de stekkers achterop. Eigenlijk heb je het ook niet echt nodig want zodra je de alarmlichten aanzet gaan gewoon beide pijltjes knipperen






























Totaal aantal Berichten: 11797
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat lampje in het midden is denk ik niet aangesloten omdat die connector mist in de witte stekker. Als je van achter (stekkerzijde) op de print kijkt, witte stekker, links, de middelste positie (dat is dus meen ik gewoon logisch tussen de beide knipperindicator-aansluitingen). Met een losse fitting erin kun je dat doormeten met de multimeter op de stand doorverbinding (tussen fitting en stekker). Je kunt op die plek in de stekker, uit bijvoorbeeld een donorstekker, wel een connectortje erbij zetten en die bedraden. Dan kun je dat gevarenlicht-controlelampje ook aansturen (vanaf het betreffende relais).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!