Veel info over originele xenon lampen kan ik niet vinden, toch niet over problemen.
Mijn rechter xenon flikkerd soms maar valt ook soms even uit.
Waar begin ik te zoeken?
Zou het een goed idee zijn om de lampjes zelf eens van kant te verwisselen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Kan je doen.
Het zal wel in de ballast zitten, dat voorschakeldoosje.
Maar check ook even alle draadverbindingen?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ga er dit weekend eens wat aan morrelen, geen idee hoe het er allemaal uitziet bij de C8 maar 175€ +btw voor 1 lamp vind ik net teveel om ze zomaar te laten vervangen en dan achteraf nog eens die weerstand of???
Zal mijn bevindingen neerpennen maar als er nog iemand tips heeft…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Kijk een beetje uit, want daar staat flink wat spanning op de lamp aangaat!. ( Ik dacht dat de ontsteekspanning 3-4 KV is, maar kan ook hoger zijn, de “werkspanning” is over de honderd volt..wisselspanning.) Dus met een massadraad alles aanraken voordat je er met je handen aankomt!.
Wat doet ie precies ? De “normale” start is: Je “hoort” de hoogspanning, en de lamp gaat aan als een soort “flits” en komt daarna pas in z’n “normale” stand. Als hij blijft opstarten is dat vaak omdat de “boog” te veel stroom trekt. Dat kan zijn omdat de D2 lamp kapot is ( dat is een universele lamp… kost geen 175 euro… ), of omdat de ballast de houdstroom niet kan leveren of stabiel houden, maar kan ook zijn omdat draden/stekkers vochtig zijn geworden, dan heeft de hoogspanning te veel lekstroom. Uit de buurt blijven met een hogedrukreiniger dus, t’is geen 12 volt.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Hij start gewoon op, regelt zich bij maar soms gaat hij een tijdje flikkeren, je ziet dat als je achter een andere auto staat of opzij naar de lamp kijkt (eerder een trillen).
Soms valt ze ook gewoon even uit als ik aan het rijden ben, voor een seconde of zo, dacht de eerste keren dat het gebeurde als ik afremde - versnelling wisselde of zo maar hij doet het ook al eens als ik constant rij, dat heb ik nog niet gezien als ik naast de wagen sta, achter het stuur zie je het licht gewoon even uitgaan (en voorlopig gelukkig altijd weer aangaan)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb dat vijf jaar geleden met de C5 precies hetzelfde gehad. Toen de lampen voor Chinese immitatie vervangen.
Twee maanden terug begon het weer. Wederom lamp vervangen.
Toch vijf jaar mee gedaan.
Je kunt de lampen eens verwisselen links/rechts, als het probleem dan “meegaat” is je lamp “op”. Maar misschien kun je beter een nieuwe lamp kopen. Die D2’s hebben geen oneindige levensduur: Ze verouderen van “branduren”, maar ook van aanschakelen. “Trillen” lijkt op een instabiele “boog”. Als de “boog” uitgaat dan “ziet” het vorschakelapparaat dat en probeert de zaak weer opnieuw aan te zetten. Als het probleem niet meegaat is het waarschijnlijk je voorschakelapparaat, dat is specifiek voor de C8 ( zit aan het lamphuis vast), maar die zijn er denk ik tweedehands al genoeg verkrijgbaar.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1804
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ben benieuwd, heb sinds kort ook xenon, dus vind het interessant om te volgen dit draadje.
Hoop dat je het gerepareerd krijgt en dat je geen € 175,- eurootjes lichter bent deze maand.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
175 is bij Citroën, had al begrepen dat de China meuk snel duurkoop is, bij mijn bandencentrale betaal ik 100€ all in, ook regelen, voor Philips lampen.
Morgen kijk ik ernaar.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Er zijn ook op internet Osram en Philips lampen te koop. Vriend van me kocht ze voor 40 euro de set. Is de kleur ook weer netjes gelijk en je hebt geen rommel. Als je wil kan ik hem vragen waar hij ze besteld heeft.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1804
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Kijk dat is een mooie prijs € 40,- voor een setje van Osram of Phillips.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Citroensmgz schreef:Je kunt de lampen eens verwisselen links/rechts, als het probleem dan “meegaat” is je lamp “op”. Maar misschien kun je beter een nieuwe lamp kopen. Die D2’s hebben geen oneindige levensduur: Ze verouderen van “branduren”, maar ook van aanschakelen. “Trillen” lijkt op een instabiele “boog”. Als de “boog” uitgaat dan “ziet” het voorschakelapparaat dat en probeert de zaak weer opnieuw aan te zetten. Als het probleem niet meegaat is het waarschijnlijk je voorschakelapparaat, dat is specifiek voor de C8 ( zit aan het lamphuis vast), maar die zijn er denk ik tweedehands al genoeg verkrijgbaar.
Lamp er uit gehaald en de bult in het midden is helemaal wit met bruine aanslag punten, mag dus denken dat de lamp inderdaad end of life is, zal dus zijn zoals je schrijft de elektronica probeert steeds de zaak te redden.
Zijn trouwens lampen met vaste starter, dat verklaard de prijs dan.
http://www.xenonlichten.be/Citroen-C8-Xenon-lamp-
Maandag eens naar mijn onderdelenboer bellen, daar kun je geen imitatie krijgen, die verkopen enkel echte dingen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo de lamp zit erin en lijkt terug goed te werken.
Al bij al helemaal geen moeilijk werkje en de afregeling lijkt ook nog in orde, had hem voor een muur gezet en lichtbeeld was niets verschoven met de nieuwe lamp.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het probleem is echt van de baan, de nieuwe lamp was de oplossing.
Ik heb een Osram geplaats van bij mijn onderdelenboer, 88€, iets duurder als online, maar hij vertelde dat de Citroën lamp ook wel een Osram ging wezen en hij had gelijk.
Ook vertelde hij dat die lampen normaal 155€ kosten (Liet hij zien op PC) maar dat zijn leverancier die een paar keer per jaar in het groot inkocht wat de prijs ten goede komt, ik had de laatste, volgende inkoopactie was pas half januari.
Dus prijs Citroën is zo gek niet, die dingen kosten echt als goud.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dag allen,
Ik had hetzelfde probleem. Ik rijd al 4,5 jaar met mijn C8 (2002) en de lampen ‘trilden’ soms een beetje. Na een tijdje (sinds een jaar of 2) vielen ze soms uit, of een van de twee. Bijvoorbeeld als ik mijn knipperlicht uit deed. Het volgende stadium was dat er sinds 2 weken eentje permanent uit is gevallen. Het lichtbeeld was ook echt matig geworden hoor.
Zojuist heb ik ze alle twee vervangen. Ze doen het weer perfect. Mooi, helder stabiel licht. Via Brezan ben je dan meer dan 200 peso’s kwijt voor 2 lampen. Via xenonjan.nl worden er 2 thuis gestuurd voor onder de 120 euro… flinke marges dus. Ik heb dezelfde lampen terug gezet: Osram Xenarc D1s 35 watt. Ik weet niet of de originele lampen er nog in zaten. De C8 is 14 jaar oud en heeft 270k gereden.
Zelf vervangen voor een C8 is echt heel goed te doen. 10 minuten werk, en handig als je op youtube even een filmpje kijkt hoe het klemmetje en stekkertje los moet.
Niets bumpers er af, niets 500 tot zelfs 1000 euro. Gewoon zelf te doen. Wel de accu los halen
Heel juist, zelf doen, de eerste sukkel je even met dat klemmetje, de tweede verschiet je dat het ineens op zijn plaats zit, spiegeltje en een pillamp erbij om goed te zien en fluitje van een cent.
De lampen gaan dus echt als gewone lampen kapot, had mijn tweede ook kort daarna kapot.
Zijn de originele lampen.
Zitten er nu al een 10-15000 km in flikkeren weg, ik happy.
En ik heb de lampen niet laten afstellen, beeld lijkt me nog steeds goed, geen auto’s die teken doen dat mijn lampen verblinden, technische controle is pas volgend jaar, dan zien we wel of ze het goed vinden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017