4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Citroën Advanced Comfort
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 december 2015 09:05 PM
  [ # 46 ]

Citroën en de TU/e? Dat zou een mooie boost zijn voor Nederland!

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 04 december 2015 09:09 PM
  [ # 47 ]

Mag ik deze ophanging erg ouderwets noemen?

Heeft erg veel weg van dat wat er onder een Morris Minor van 1948 zit…
Torsiestaven in de lengte richting, draagarmpje beneden, Tierod schuin naar voren, allen de fuseepennen zijn vervangen voor een echt fuseestuk met kogels.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 december 2015 09:15 PM
  [ # 48 ]

Excusez-moi, maar het gaat natuurlijk niet om de al of niet ouderwetse ophanging, maar om de vering!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 december 2015 09:27 PM
  [ # 49 ]

Precies, het gaat om de poten. Bovenstaande tekening is gewoon een voorbeeldje.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JDEKKER
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009

- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Gepost: 05 december 2015 01:52 AM
  [ # 50 ]

Toch grappig om te zien dat er ook gewoon torsiestangen zijn gemonteerd, net als in mijn Renaultje 4 van vroeger, dat rijdt trouwens ook al aanzienlijk beter dan schroefveren.  Smile
Verder ik weet het nog niet: het BOSE systeem lijkt me ingewikkeld en erg duur.
Op de diverse filmpjes kun je zien dat er flink wat regelunits en software nodig is om de boel aan de praat te houden, dat neemt veel plaats in beslag, ook de veerpoten zelf zien er tamelijk groot uit.
Boevendien: wat gebeurt er als er een electrische storing optreedt of als de computer zich verslikt?
(laten we hopen dat de software niet onder Windows draait…) devil
Verder vraag ik me afwaarom men niet het Michelin ActiveWheel overweegt, dat is bijna “in house” ontwikkeld.
En het lijkt me echt vernieuwend als ze het dan met MICHELIN X TWEEL SSL Airless Radial Tire combineren…

Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2015 12:01 PM
  [ # 51 ]

Het gaat dus om de poten. Dit systeem is volledig modulair. Je kan het net zo goed in een schroefgeveerd systeem aanbrengen.

Over de ruimte die de regel-electronica inneemt: het regelsysteem is helemaal niet meer zo groot. De power-amps die de actuatoren sturen is een ander ding. Toch staat de ontwikkeling daar ook niet stil: power-amps worden heel snel kleiner. Voor vrachtwagens en bussen is het Bose systeem al een tijdje leverbaar als alternatief voor de luchtgeveerde stoel; op die schaal is het feitelijke veersysteem al niet meer echt groter dan een luchtveersysteem.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JDEKKER
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009

- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Gepost: 05 december 2015 04:04 PM
  [ # 52 ]
Penny Lane schreef:

Het gaat dus om de poten. Dit systeem is volledig modulair. Je kan het net zo goed in een schroefgeveerd systeem aanbrengen…Over de ruimte die de regel-electronica inneemt: het regelsysteem is helemaal niet meer zo groot. ....

Heb jij soms aandelen in dat bedrijf? Mr. Green

Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 05 december 2015 04:14 PM
  [ # 53 ]
JDEKKER schreef:

Boevendien: wat gebeurt er als er een electrische storing optreedt of als de computer zich verslikt? (laten we hopen dat de software niet onder Windows draait…)

Of iets wat op COM2000 lijkt huh

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 05 december 2015 05:54 PM
  [ # 54 ]

Vanaf 1965, maar vooral begin zeventiger jaren werd er in het Laboratorium voor Voertuigtechniek van de T.H. Delft veel onderzoek gedaan naar comfort van voertuigen. Zo werd er een supersoepelcomfortabelgeveerde brancard ontwikkeld voor gebruik in de wat grotere en stugger geveerde busjes en bestelwagens, zoals b.v. de HY. Als je goegelt op Prof. ir. G.J. van der Burgt, zie je de verdiensten daarvan met als spin-off de soepel geveerde vrachtwagencabine.
Mijn afstudeeropdracht was het ontwerp van een “Wegprofielmeetwagen” en daarin zie je enige gelijkenissen met het Bose systeem, zoals door Nielsje is beschreven.


De versnelling van de bak, plus de relatieve verplaatsing tussen bak en as worden tijdens een meetrit vastgelegd. Simpel gezegd wordt dan na dubbele integratie van de bakversnelling en vervolgens aftrekken van deze 2 waarden, het wegprofiel berekend. Volgen nog 30 blz. theorie en 10 blz. grafieken, want dat staat zo interessant als je afstudeert. Ook een constructietekening van het karretje hoorde bij de opdracht.
Helaas heb ik de uitvoering van dit idee nooit mogen meemaken, want na mijn studie Automobieltechniek, ben ik in een heel andere tak van sport terechtgekomen. Dat ik niet Summa Cum Laude ben afgestudeerd heeft daar misschien ook wel mee te maken.

De stap naar een toegevoegde actuator tussen bak en as is theoretisch niet zo groot, maar er zit natuurlijk nog heel veel werk en kosten op weg naar een praktisch bruikbare oplossing. Dat blijkt ook wel uit de Bose-geschiedenis.

Matlab/Simulink moesten toen nog worden uitgevonden, de rekenhulpjes in die tijd waren behalve de rekenlineaal de eerste vingerneukertjes zoals de Texas Instruments SR-50, een analoge! computer met buizen op de afdeling zelf (groot qua volume maar niet qua capaciteit) en de main frame IBM in het TH-hoofdgebouw met terminals werkend op ponskaarten bij de faculteiten.

Het contact met mijn afdeling ben ik helemaal verloren, maar als ik het goed heb begrepen zijn de twee voertuiggerelateerde afdelingen van Werktuigbouw nl. Automobieltechniek (autootjes, busjes, enzo) en Voertuigtechniek (treintje, trammetjes, enzo), op een gegeven moment doorgeschoven naar de TUe.
Dus wellicht dat mijn afstudeerwerk toch nog ergens een vervolg heeft gekregen.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2015 06:07 PM
  [ # 55 ]
JDEKKER schreef:

(laten we hopen dat de software niet onder Windows draait…) devil

Ehhh Jaap… Die cx van jou draait gewoon op een Windows systeem hoor….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2015 06:32 PM
  [ # 56 ]
JDEKKER schreef:
Penny Lane schreef:

Het gaat dus om de poten. Dit systeem is volledig modulair. Je kan het net zo goed in een schroefgeveerd systeem aanbrengen…Over de ruimte die de regel-electronica inneemt: het regelsysteem is helemaal niet meer zo groot. ....

Heb jij soms aandelen in dat bedrijf? Mr. Green

Ik heb Philips MFB’s, dus wat moet ik met Bose aandelen? Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 december 2015 07:38 PM
  [ # 57 ]
Penny Lane schreef:

[

Ik heb Philips MFB’s,

Vet!
Welke? Er waren grote en kleine weet ik nog.
Voor die tijd (en misschien nu ook nog) een geweldig geluid uit kleine boxen!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 december 2015 07:51 PM
  [ # 58 ]

Over ingewikkelde oplossingen gesproken…
https://www.youtube.com/watch?v=liDSuDyCm74
“Zoiets kunnen we nooit” ...

Profiel  
 
JDEKKER
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009

- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Gepost: 05 december 2015 09:10 PM
  [ # 59 ]
waterman schreef:
JDEKKER schreef:

(laten we hopen dat de software niet onder Windows draait…) devil

Ehhh Jaap… Die cx van jou draait gewoon op een Windows systeem hoor….

Oh vandaar…I rest my case haha

Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html

Profiel  
 
JDEKKER
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009

- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Gepost: 05 december 2015 09:16 PM
  [ # 60 ]
Penny Lane schreef:

Ik heb Philips MFB’s, dus wat moet ik met Bose aandelen? Mr. Green

Derk

Ja MFB was/is een slim systeem en verwant aan electronische vering. halelujah

Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html

Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook