Beste forummers,
Zo langzaam aan begin ik het getik, gekraak en gerammel in mijn BX aardig onder controle te krijgen. Veel is al opgelost.
Ik heb echter nog wel wat ‘last’ van een gepiep bij de achterophanging. De draagarmlagers zijn het niet, want die zijn onlangs vervangen. Je hoort het ook niet zozeer bij een lange slag in de ophanging, meer bij trillingen; als je over een klinkerweggetje rijdt bijvoorbeeld, en soms ook als de wagen stationair een beetje staat te trillen. Dan hoor je bij de achterkant pieperdepiep-piep-pieppiep, met een frequentie van zo’n 5 keer per seconde.
Nou viel me laatst op dat het ook wel een beetje ‘rubber-achtig’ klinkt. Het is volgens mij ook wel een typisch BX-iets want mijn vorige maakte precies hetzelfde geluid.
Ik zat wat te googlen op het fenomeen en nu is mijn vraag aan de experts of dit wellicht de silentblocks kunnen zijn. En zo ja, is er dan ook iets aan te doen? Ik ga van de zomer zowiezo de achterbrug loshalen om leidingen te vervangen, dus tegen die tijd kan ik er in elk geval wel redelijk bij. Of toch maar gewoon de muziek wat harder?
Bedankt maar weer, alaaf,
JM
Check eerst of je reservewielhouder nog wel goed in de rubbers zit, dat geeft ongeveer hetzelfde geluid. Als je het dan nog niet zeker weet kun je de ophangpunten van het reservewiel even in de ptfe(teflon)spray zetten zodat je het wel uit kunt sluiten.
Los van dit verhaal: Als je het subframe laat zakken schroef er dan zowiezo vier nieuwe rubbers op, het werk heb je er dan toch al mee en de kosten zullen wel meevallen. Het verschil is ongeveer hetzelfde als wanneer je de adallen hebt vervangen. Maar, dit staat los van het gepiep.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Check eerst of je reservewielhouder nog wel goed in de rubbers zit, dat geeft ongeveer hetzelfde geluid. Als je het dan nog niet zeker weet kun je de ophangpunten van het reservewiel even in de ptfe(teflon)spray zetten zodat je het wel uit kunt sluiten.
Goeie tip, ga ik zeker even proberen. Ik zal de uitkomst hier laten weten.
Merci,
JM
Hallo Jan,
Ik denk dat je gelijk hebt, het rubber zat niet lekker meer op zijn plek maar hing op half elf:
Althans het lijkt me dat het mooi rechtstandig in die gleuf moet zitten.
Het is me te koud en nat om nu met verstijfde vingers onder de auto te gaan rommelen (Oh! Had ik maar een verwarmde garage!), maar ik heb het reservewiel er even onder uit gehaald en het gepiep lijkt over te zijn. Als het wat minder guur is zal ik de boel eens op zijn plek drukken en wat teflonspray erop spuiten.
Mijn hartelijke dank,
JM
Kijk, dat zal het zijn! Dat gaat je bloed, zweet en tranen kosten om em weer op de goede plek te krijgen. . . Misschien trouwens een goed idee om een andere nettere reservewielhouder te zoeken? Waarschijnlijk zijn ze van de oudere bouwjaren beter, maar dat weet ik niet zeker. De betere die ik ken hingen allemaal onder oudere auto’s. Of je eigen laten stralen en verzinken, dat kan natuurlijk ook. Vergis je er niet in hoe hard roest door pisbakkenstaal gaat, hoor. . .
Owja, vergeet je nu straks bij het laten zakken van het subframe niet om de ophangrubbers te vervangen?
Groeten,
Jan
en dat ellendige krikje goed vast te leggen in je reserveband!! Dat heeft al heel wat uitlaatophangrubbers gekost volgens mij
heb ik ook gehad ,gek werd ik van dat piepen.kofferbak leeggehaald , hoedenplank er uit ,schuimrubber tussen mijn achterklep.
Toen ik bij de pomp mijn banden op druk bracht kreeg ik het idee mijn reserveband ook maar eens bij te vullen. wat bleek deze was behoorlijk slap en had schuursporen bij de beugel. opgepompt en beugel wat vaster gezet , weg was het gepiep
Ik moet zeggen dat het met de roest wel meevalt, op de foto lijkt het erger dan het is. De roest die er wel opzit is allemaal erg oppervlakkig. Maar goed, voorkomen is beter dan genezen, dus fluks de gemotoriseerde koperborstel erop gezet, mooi bling-bling gemaakt en in de owatrol gezet. Over een paar dagen nog een laagje, even afblussen met tectyl en dan kan ‘ie vast weer jaren mee.
Die rubbers zal ik nu wel niet meer vergeten. Binnenkort maar eens op de sloop nog wat achterbruggen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, alvast een beetje oefenen… Vooral in het laatste.
ericbx schreef:heb ik ook gehad ,gek werd ik van dat piepen.kofferbak leeggehaald , hoedenplank er uit ,schuimrubber tussen mijn achterklep.
Toen ik bij de pomp mijn banden op druk bracht kreeg ik het idee mijn reserveband ook maar eens bij te vullen. wat bleek deze was behoorlijk slap en had schuursporen bij de beugel. opgepompt en beugel wat vaster gezet , weg was het gepiep
Zal ik ook rekening mee houden… Tja, soms zoek je je een ongeluk en probeer je van alles en nog wat, blijkt het iets heel simpels te zijn…
Ik heb ook wel van die gleuven in de reserveband, zouden dat echt schuursporen zijn? Bij mijn Xantia was het nog veel erger, daar zaten zulke gleuven in dat ik de band niet echt meer vertrouwde. Ik dacht toen dat het juist kwam doordat de beugel lange tijd op één plek te strak had gezeten en dat het rubber van de band daardoor wat elasticiteit was verloren…
De bandenspanning zal het niet zijn want er zit 2.2 bar in het reservewiel…
voge schreef:en dat ellendige krikje goed vast te leggen in je reserveband!! Dat heeft al heel wat uitlaatophangrubbers gekost volgens mij
Tja, dat was bij de Xantia wel wat mooier opgelost: Daar zat de krik in een soort van schuimrubber ‘doos’ die precies in de velg paste.
Groeten,
JM