diagnoselampje brandt, hoe foutcode vinden?
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 08 november 2015 09:43 PM

hallo,
ik rij sedert een jaar of zo met een saxo 1.4 vts, probleemloos.
Vandaag rustig constante snelheid aan het rijden (ong 80km/h) en plots gaat het diagnoselampje branden. Maar de wagen rijdt normaal, trekt ook normaal op, stationair ook geen probleem.
Wat doe je met zoiets ?  Ga je dan foutcodes zoeken ? En hoe doe je dat ?
Via obd de codes uitlezen ? En met welk toestel ?
Aangezien alles normaal lijkt te functioneren denk ik aan een defecte lambasonde ?
checken of de lambda ergens een spanning tussen 0 en 1V geeft ? (er zijn 2 lambdasondes)
Moet binnen 3 weken naar de keuring en daar zullen ze waarschijnlijk moeilijk doen over dat lampje ?
groeten !

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 08 november 2015 09:45 PM
  [ # 1 ]

aangezien de motor normaal werkt moeten bougies, injectoren en ontsteking goed zijn ?
Of vergis ik me ?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 09 november 2015 11:39 PM
  [ # 2 ]

hallo,
gisteren tijdens een rustige rit op constante snelheid ging het motordiagnoselampje plots branden. Het gaat niet meer uit. Nochtans rijdt de wagen perfect, start perfect en stationair toerental is stabiel en goed. Denk dus dat stappenmotor, druksensor, gasklepstandsensor en zo goed werken. Denk dus dat onsteking en injectoren ok zijn want motor loopt perfect.
Hoe kan ik foutcodes uitlezen via OBD ?
Iemand enig idee ?

thx !!

Profiel  
 
PRensel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2015

Gepost: 10 november 2015 09:10 PM
  [ # 3 ]

Uitlezen via een Lexia/Actia is het eenvoudigst denk ik.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 10 november 2015 09:59 PM
  [ # 4 ]

bedank PRensel.
Ik ben ondertussen eens begonnen met één en ander uit te meten met de voltmeter.
De eerste lamba, voor de kat, geeft een spanning rond de 0.8V bij warme motor, dus denk mengsel ok.
2de lamba geeft echter geen spanning af, dus veronderstel dat deze defect is.
Zouden die 2 lambdasondes identiek zijn ? de eerste heeft een groene fiche, de 2de een blauwe….
Maar zo een lexia/Actia, waar koop je dat ?

Kan je met dit ook obd foutcodes uitlezen ?
http://www.bol.com/nl/p/obd-ii-elm327-diagnostische-interface-bluetooth/9200000050901794/

groeten

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 10 november 2015 10:36 PM
  [ # 5 ]
scatt schreef:

aangezien de motor normaal werkt moeten bougies, injectoren en ontsteking goed zijn ?
Of vergis ik me ?

Daar vergis je je inderdaad. Als het lampje gaat branden schiet de motor in noodloop, waarbij waardes van sensoren worden genegeerd en de ECU standaardwaardes uit z’n tabellen haalt om de ontsteking mee te reguleren. Daardoor loopt de motor eigenlijk redelijk normaal, maar kunnen er toch problemen zijn met injectoren, ontsteking e.d. De oorzaak van een dergelijke storing kan dan ook juist in die onderdelen zitten.
In principe zullen ze bij de APK niet moeilijk doen over dat lampje, zolang de uitstoot binnen de marges valt.
Motorstoring die optreedt bij constante snelheid lijkt mij echter wel richting de lambda’s wijzen, dus ik zou de motor inderdaad eens uitlezen/uit laten lezen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
PRensel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-2015

Gepost: 10 november 2015 11:57 PM
  [ # 6 ]
scatt schreef:

bedank PRensel.
Maar zo een lexia/Actia, waar koop je dat ?

groeten

Tja officieel niet te koop omdat het een dealer tool is.
Maar er zijn Chinese klonen te koop die soms wel en soms niet werken.
Als het eenmalig is kun je beter iemand zoeken die zon ding heeft ipv zelf gaan kopen.

Ik heb een Citroen Lexia2 staan en kan je auto zo voor je uitlezen en evt resetten, dat kost je niks.
Als je in de buurt van Tiel/Nijmegen kun je wel een keer langs komen.

Groet,

Paul

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2015 11:04 AM
  [ # 7 ]

bedankt allen
@Paul bedankt voor je voorstel maar ik kom van te ver (België) Smile
Ik ga eerst eens kijken wat het zegt met het vervangen van de 2de lambda
Ik laat het resultaat nog weten

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2015 05:22 PM
  [ # 8 ]

ik ga morgen een lambda van de sloop halen, zal zien of het daarmee opgelost is.
thx

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 05 december 2015 03:28 PM
  [ # 9 ]

hoi hoi,

ik had sedert een tijdje een brandend diagnoselampje, auto start en rijdt normaal.
Ik had de 2de lambdasonde uitgemeten en gaf geen spanning, heb die vervangen, maar nog steeds brandend lampje .... (heb de ecu gereset), dus er moet nog iets anders zijn.
Heb ook de map- en inlaattempsensor vervangen (had er toch nog 1 liggen) . Maar die is het ook niet. Ik zal dus best eerst een diagnose doen .... Kan iemand me zeggen of dit hiermee zou werken ?

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/gereedschap/elm327-v1-5-usb-obd2-adapter-185897115.html?utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_medium=email

bedankt !

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 december 2015 07:32 PM
  [ # 10 ]

Ondertussen van alles geprobeerd. Eerst nieuwe bougies gestoken (en ook om te kijken hoe de oude boegies eruit zien, die waren perfect,geen olieverbruik etc….mooie verbranding). Ik had nog een ander motorblok liggen met 80.000km waarvan ik weet dat het perfect werkte. Map/inlaattemp sensor vervangen, bobijn vervangen, knock sensor vervangen en 2 lamda’s vervangen. Motor draait als een zonnetje, start direct, ralenti stabiel ... en toch blijft dat lampje branden.  Iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn ???

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 december 2015 08:34 PM
  [ # 11 ]

Je gaat van alles en nog wat vervangen, maar leest ‘m niet eerst even uit?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 december 2015 08:56 PM
  [ # 12 ]

ja ik heb niks uitgelezen omdat ik daar geen toestel voor heb, en die andere onderdelen had ik toch liggen dus dat heeft me niks gekost ...maar ‘t moet blijkbaar nog iets anders zijn. Ik heb nu online een obd2 tool besteld, hopelijk kan ik daar iets meer te weten mee komen.
Kan een defecte of versleten katalysator dat lampje doen branden ?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 december 2015 09:09 PM
  [ # 13 ]

Indirect ja, dat gaat dan via je tweede lambda.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook