2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Berlingo niet door APK door hoge CO waarden
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 16 november 2015 11:40 AM
  [ # 16 ]
martijn_mf schreef:

Ik snap ook niet waarom er niet meer gemeten wordt; gewoon een scope eraan en verschillende dingen proberen lijkt me toch de manier om zaken uit te sluiten.

Als je de wagen bij de Citroendealer brengt en als opdracht geeft APK goedkeuren,
dan wordt er echt wel gemeten hoor, en heeft ie morgen een nieuwe apk.
Maar ja, zo’n bandenfirma is toch echt not done hoor, sorry.

Gr. Wim.

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 16 november 2015 12:32 PM
  [ # 17 ]

Auto is bij zowel kwikfit als dealer bekeken. Beide konden helaas geen goede oplossing bieden (anders dan onderdelen vervangen).

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 16 november 2015 03:26 PM
  [ # 18 ]

Maar volgens mij hoef je dat onderdeel dat niet het gewenste resultaat behaald niet te betalen,(toch?) jouw onderdeel was immers nog heel, en gaat het oude onderdeel er weer op en de nieuwe weer het magazijn in. Dat is het voordeel van de dealer met vol magazijn, ze kunnen van alles proberen, de bandenhal niet.

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 november 2015 03:32 PM
  [ # 19 ]

Dealers hebben geen magazijnen vol met onderdelen meer. Een katalysator moet men bestellen en retour na montage is er niet bij!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 november 2015 04:28 PM
  [ # 20 ]

Martijn heb jij al 2 sondes op je kat? Dus een er voor en er een erna!  Als er ook een er na zit meet deze de waarde van kat, dan zal lampje moeten gaan branden, als ie slecht is

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 16 november 2015 04:31 PM
  [ # 21 ]

Ik heb er slechts 1, dus daar valt helaas niets te meten.

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 27 november 2015 01:42 PM
  [ # 22 ]

Update: vorige week heeft kwikfit een andere lambdasonde erop gehad, dit gaf geen verbetering. Ik heb zelf de katalysator vervangen en dit heeft helaas ook helemaal niets opgeleverd. Goed warm getest (alleen stationair waarden geprint, CO bij toeren werd hoger):
CO   4.95
CO2 11.03
HC   653
O2   0.23
L   0.846

Auto loopt nog steeds goed: netjes stationair, vermogen, geen inhouden etc.

Wat kan ik hier nog aan proberen? Iemand noemde het controleren van de vacuumslangen. Hoe kan ik dit doen? Ik heb onder de motorkap naar gesis gezocht, niets gevonden. Om welke slangen gaat dit? Is er iemand/kent iemand een adtres waar ik eventueel langs kan komen voor een diagnose?

Als hij voor oud ijzer weg moet levert het geloof ik E100 op, dat is een beetje zonde, maar ik ben ook wel klaar met aan een dood paard trekken…

Groeten, Martijn

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 08 december 2015 10:40 AM
  [ # 23 ]

Hallo allemaal,

Even het vervolg zodat iemand anders er nog wat aan heeft:

Gisteren bij garage Van Bemmelen geweest in Delft (op aanraden van kwikfit chef). Ik had afgesproken dat hij er twee uur diagnose in zou stoppen en dat het daarna mooi geweest was. Om 17u werd ik gebeld dat mijn auto gekeurd en afgemeld was! Totale rekening: E300. Wat was nu het probleem? Hij heeft de computer uitgelezen en vond dat de temperatuursensor (die de ECU gebruikt om te regelen) -15 graden aangaf. Die is dus direct vervangen voor een gebruikte van de plank. Daarnaast had hij bij binnenkomst al gezegd dat de nieuwe lambdasonde heel goed het probleem kan zijn als het een aftermarket unit is. Blijkbaar is daar toch net iets anders aan de voltages waardoor de ECU het niet snapt en problemen geeft. Die is ook vervangen door een originele van de plank. Nu weer fluitent door de viergastest!

Dus: geen aftermarket maar een orignele lambdasonde in een Berlingo 1.4i 1999!

Daarnaast had ik vanwege mijn lauwe-startproblemen al een keer een temperatuursensor (laten) vervangen, maar dat was dus uiteindelijk de verkeerde (namelijk de sensor voor de dashboard temperatuur indicatie). Ik zal hiervoor het andere topic ook nog even updaten dan kan die ook dicht!

Bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 december 2015 10:54 AM
  [ # 24 ]

Ter lering dus: Eerst fatsoenlijk meten voordat je gaat vervangen ! Met een Lexia oid. zie je direct dat die temperatuur sensor op -15 (kouder kan hij niet) blijft staan dus kapot is. Dan krijg je een lekker rijk mengsel voor koude motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 08 december 2015 11:02 AM
  [ # 25 ]

Misschien toch maar een keer zo’n Chinese lexia kopen. Ik heb wel een keer 37,50 bij de dealer betaald om de computer uit te laten lezen, maar toen zeiden ze: geen problemen. Maarja, geen foutcode misschien, maar blijkbaar wel vreemde waarden…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 december 2015 12:25 PM
  [ # 26 ]

Die lexia meting was waarschijnlijk foutcodes lezen, niets gezien en codes gewist. Je moet dan “verder kijken” om te zien dat een temp sensor op -15 staat terwijl het warmer is. Maar dat geeft geen foutcode want die waarde “kan”. ( Je ecu is niet zo slim om water en lucht temperatuur te vergelijken). Je moet dus al een beetje verstand van zaken hebben als je leest met een lexia. Je kan ook bij grote problemen terug gaan naar Van Bemmelen, die heeft z’n werk goed gedaan. Die 4 gas meting vertelde je dat je motor veel te rijk liep: Lambda waarde, maar ook HC (onverbrande koolwaterstoffen). Meten is weten zeggen ze altijd, maar daarbij hoort ook “weet wat je meet”

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 08 december 2015 01:07 PM
  [ # 27 ]
Art schreef:

lijkt me een te rijk mengsel. Zou de lambda sensor kunnen zijn, of een koelvloeistof temp. sensor die niet meer correct is. Die laatste krijg je ook niet altijd een foutcode open zou ook evt startproblemen kunnen verklaren.

Fijn dat het opgelost is.  very good

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 08 december 2015 01:26 PM
  [ # 28 ]

Haha Art, ik was al op zoek geweest naast die reactie, want ik wist dat iemand het geschreven had! +1

Omdat ik beide had vervangen heb ik daar niet verder naar gekeken. Maar inderdaad, meten is weten. Als je de goede apparatuur maar hebt… Ik heb zelfs nog zo’n goedkope OBD bluetooth lezer gekocht. In de Berlingo werkte hij niet, maar in de Renault van mijn zwager werkte het prima en kon je alle temperaturen zo op het scherm van je smartphone uitlezen. Foutcodes trouwens ook.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 13 december 2015 08:21 PM
  [ # 29 ]

Chinese lexia… kijkt goed uit welke versie je koopt, pakt de lexia full chip versie. Ik heb de gewone en dat heeft veel communicatie problemen.
Straks eens aan mijn scoop hangen en kijken hoe het komt.

Voor de rest, met lexia kun je echt bijna alles bij PSA.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook