ik heb mijn zx net laten keuren voor de apk en dit zijn de dingen die nog niet goed zijn:
lambda
draag arm rubber l.v
koplamp hoogte
wiellager links voor
zelf had ik ook al een aantal onderdelen vervangen van de ophanging en was al bang dat ze over meer rubbers zouden gaan zeuren.
maar wat ik echt een probleem vind is dat de lambda waarde niet goed is, en maak me wat zorgen over de kosten die daar achter weg kunnen komen.
ik heb deze zx 1.4i uit 1994 half jaar geleden gekocht via marktplaats.
wat mij opviel is dat er al erg veel vervangen was zo als:
lambda sensor
computer van een peugeot+kabelboom
maar ook veel dingen die net met lambda te maken hebben.
er is 350 euro voor de auto betaalt en zou zelf nog wel een andere zx kopen (meer kw’s)
is er een goedkope oplossing of kan dit veel gaan kosten.
alvast bedankt!
zelf heb ik gevonden:
- of hij geen valse lucht aanzuigt
- de conditie van je luchtfilter
- de meetwaardes van de lamda sensor zelf
- de koelvloeistof temperatuur sensor (anders blijft hij choken)
- de staat van de bougiekabels
- en kleine scheur in de uitlaat net voor de lambda sensor
maar is er geen kwaaltje van zx ?
Ik heb daar nu ineens bij de keuring ook last van. Absurd hoog CO gehalte. En met 3 ton op de klok kan het van alles zijn natuurlijk.
-Uitlaat op gasdichtheid checken
-Ontsteking is zijn algemeenheid
-Gasklephuis carbu etc.
-Katalysator
-Lambdasonde
Echt meer verbruiken doet meneer niet dus wellicht is dat een aanwijzing om de oorzaak ergens ander in te zoeken. Ik verdenk in mijn geval de Katalysator of de Lambdasonde. Die geven zo ommenabij de 2,5 ton vaak wel de geest volgens mij?
C’est une voiture du ministre !
Wat er voor mij direct uit springt is dat er een Peugeot computer en kabelboom in de auto zit. Kan dat er niet wat mee te maken hebben?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013
- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
ik heb destijds ook es de lambdasonde laten vervangen, wegens te hoge CO2, maar ik herinner me nix meer van een hoge kostprijs, dus kan’t best meevallen. En ook es een wiellager. Dat zijn normale slijtagekosten en ook niet echt duur.
Lambda sonde heeft niets te maken met CO2 gehalte, de CO2 heeft niets met APK te maken, het CO gehalte wel.
Katalysator en lambdasonde bepalen de uitstoot grotendels dus zul je op zoek moeten gaan wat er defect is, een gebruikte katalysator is er al vanaf 30 euro, een lambdasonde vanaf een paar tientjes, nieuw zullen die kosten de waarde van de auto overstijgen.