Hallo forum leden,mijn naam is Peter. Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds 2007 de blije bezitter
van een D super 5.Een zo goed als dagelijkse auto.Ze rijdt al die zonder tijd grote problemen,is hard en nagenoeg roestvrij.De laatste week ploft ze echter om de ongeveer 30 km. het lijkt als of ze even geen
benzine krijgt en na wat spelen met het gas ploft ze en rijdt weer normaal.Denk zelf aan water in de tank
wat niet ondenkbaar is na het tanken in een Spaans gehucht bij een benzine pomp uit een zwart\wit film.Zou graag van jullie mening horen over dit euvel,en eventuele oplossingen. Alvast bedankt
Welkom op dit forum.
Ploffen, knallen slecht lopen is vaker een ontstekings probleem dan een brandstof probleem.
Wil je toch eerst je water in de tank hypothese toetsen: Vul even een jerrycan met benzine, hang daar een slang in naar de benzinepomp en leg die jerrycan op de plek van je reserve wiel ( wel vastzetten etc.)
Als je nog niet erg ervaren bent, dan is het handig om de film van DS-TT over het afstellen van de ontsteking te bekijken: https://youtu.be/uXwbeGWHPTA
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Water in je tank is makkelijk te checken; carb deksel heb je zo los bij een DS (weber) Je kijkt dan recht in je vlotterkamer. Daar kun je makkelijk kijken of er water in je vlotterkamer zit, (bruine druppel onderin; water is zwaarder dan benzine, dus zinkt)
Indien water; dop onder je tank slagje loshalen zodat water eruit kan lopen, bakje eronder en je kunt zien of er water in de benzine zit (bruine druppels onderin je bakje) dan weer vast. Maar inderdaad; grotere kans dat het je ontsteking is.
Dank jullie wel voor jullie reacties. ga e.a. ondezoeken en zal jullie laten weten of het water is
of dat ik verder moet zoeken.
Vanmiddag aftap plug van de tank slag open gedraaid ,schone doorzichtige plastic bak eronder en voila
een paar grote water bellen onderop.Procedure aantal malen herhaald tot er geen water meer verscheen en meteen een proefrit van 150 km gemaakt. Ze zoeft weer als vanouds.Nogmaals dank voor het meedenken.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan wordt het dus tijd om na te denken hoe dat water daar kwam…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hij denkt zelf…
Denk zelf aan water in de tank wat niet ondenkbaar is na het tanken in een Spaans gehucht bij een benzine pomp uit een zwart\wit film.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik denk eerder aan een lek(je) in de vulpijp. Een uurtje met regen en door diepe plassen rijden en je weet het.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het vermoeden bestaat dat het benzine station [met overigs mooie pompen met analoge tellers]de boosdoener is,maar ik kan ook niet uitsluiten dat een gammele benzine dop in combinatie met hoge druk reinigen dit heeft veroorzaakt.Voor de zekerheid maar een nieuwe dop geplaatst.
Mooi dat het is opgelost. Geloof niet dat een gammele benzinedop water doorlaat bij het hogedruk reiningen. Er zit immers nog een klepje dat de dop afschermt.
Zal ook de vul slang controleren. Bedankt voor de tip.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij mijn GS is het er in gecondenseerd na een jaar alleen op LPG rijden… Halve tank vol…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Met temperatuurschommelingen krijg je condens, na 40-50 jaar bouwt dat op. Bij vliegtuigen met benzinemotoren moet je zeer regelmatig checken voor water in de tank; ze hebben er zelfs speciale sample gaten voor. Daar gebeurt het sneller omdat temperatuurverschillen en luchtdrukverschillen groter zijn dan in een auto, bovendien zijn de gevolgen wan water in de benzine ook wat groter dan bij een auto.
Vulpijp gecontroleerd maar niets gevonden. Vreemd dat “water knallen” verschillen van “onsteking knallen’
Mijn andere dame peugeot 504 coupe v6 stond zwaar van tijd af en gaf echt kanons slagen, terwijl de
“grande dame"beschaafd hoestte .Verschil moet er wezen.
.
Heeft je wagen ook een LPG installatie ?
Als ie (af en toe) twee brandstoffen tegelijk krjgt krijg je ook gehoest en problemen.
Of inderdaad een onstekings probleem. Als de onstekingsdelen en afstellingen verder lijken te kloppen zou ik er eens een andere bobine in zetten en proberen.
Het ploffen is inmiddels verholpen. Was inderdaad water in de tank. Hoe het water daar kwam? Vooralsnog een raadsel,maar zoek vrolijk verder.Mede dankzij al jullie tips zal ik er ooit achter komen.Tot op heden
erg nuttig en leerzaam dit forum. Dank aan allen