Hallo allemaal,
dit ‘verhaal’ begint toen ik met mijn ds even op privé-domein aan het rijden was voor een test. Alles ging normaal , behalve de richtingsaanwijzers , deze werkten niet meer wat ik raar vond , want daarvoor werkten ze wel. Hoe dan ook , toen ik deze dame terug in de garage zette hoorde ik een raar geluid. Ik draaide me er naar toe en zag rook van boven de deuren aan bestuurderskant komen.Ik dacht dat het gewoon kwam omdat er wat regen gelekt was of zo. Maar vandaag zet ik het contact van de ds aan en weer direct diezelfde rookontwikkeling op dezelfde plaats ... Ik dacht direct aan een kortsluiting of zo… Er is nochtans geen rookontwikkeling onder de motorkap of in de motor of op een andere plaats… Ik vroeg me af of iemand weet wat dit precies zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt!
binnenverlichting, iets anders zit daar niet, zit alleen niet achter het contactslot maar gaat altijd aan via de deurschakelaar.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad; binnenverlichting. Kortsluitomh binnenverlichting betekend hete schakelaar in je deur, dan smelt ie.
Sigarettenpeuk in de asbak? Ben geen roker, dus heb er geen verstand van maar toch even uitsluiten…😀
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
1 draadje was volledig doorgebrand . Het andere zag er ok uit. Ik heb de draadjes allemaal losgekoppeld en de uiteinden geïsolleerd (als voorlopig alternatief) , maar nog altijd dat zelfde probleem ... Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik het goed begrijp rookt hij nu nog steeds na het kabeltje van isolatietape te hebben voorzien ??
Zekering t.b.v. de binneverlichting verwijderen en meten of er sluiting is. Als die isolatietape nog steeds smelt/rookt dan zit de sluiting ergens anders….. als het rookt ben je eigenlijk al te laat.
Remedie: dashboard eraf en kabelboom herstellen (is de goedkoopste optie). Al zou ik dan zelf voor een nieuwe gaan.
p.s. dan nog wel ffff uitzoeken waardoor die sluiting ontstaan is !! zelftappertje in het schutboard o.i.d, verrotte/brakke isolatie etc,etc. succes
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ok , zal ik doen ... Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Bedankt alvast!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pas wel op met dit soort kortsluiting, want als de sluiting niet zwaar genoeg is, gaat de zekering niet door, maar fikt wel je DS uit! Haal de pluspool los van je accu tot je het probleem hebt verholpen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eerst minpool los maken, voordat je met je sleuteltje op de stalen rand van de accu beugel komt.