Na het succesvol droogleggen van mijn GSA 1300 motorblok, het vervangen van de koppeling en de differentieel keerringen,
kom ik er na het weer inbouwen achter dat alle 5 versnellingen het prima doen, behalve de achteruit.
Ik kan de pook (of de hendel op de bak zelf) probleemloos in de achteruit zetten, maar bij het oplaten komen van de koppeling gebeurd er niets.
Zelfs geen knarsje. Alsof hij in zijn vrij staat. Maar dat staat ie niet.
Achteruitrijlichten gaan gewoon aan.
Bakhendeltje er weer uit gehaald en gecontroleerd.
De stelschroef voor de achteruit afgesteld zoals meneer Haynes het wil;
versnelling in achteruit en stelschroef aandraaien totdat hij tegen de hendel zit en dan een kwart slag terug draaien.
Helaas geen enkel resultaat.
Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Als je een blok kan droogleggen en de instructie van de Haynes al hebt opgevolgd dan lijkt me een eenvoudige verklaring zoals het blokkeerpennetje van het hendeltje op de bak erg onwaarschijnlijk.
Ook al omdat de achteruitrijschakelaar het wel doet.
Ik ben bang dat de bak open moet om het probleem te vinden…
Succes! En houd ons op de hoogte svp…
Deed ie het vóór de klus wel goed?
120000 kilometer zonder problemen, het zou wel heel toevallig zijn als er iets in de bak mis als hij er alleen uit is geweest.
Ik ben trouwens niet zo’n sleutelheld, is de eerste keer dat ik iets aan een auto heb gedaan.
Wel hulp bij gehad.
Bak uit elkaar halen is een serieuze klus en voor zo ver ik weet lastiger onderdelen te krijgen dan gebruikte bakken.
Heb je een bak waarbij de pook eerst ingedrukt moet worden en dan naar 1 gezet of zit de achteruit tegenover de 5?
En dan nog een opmerking waarvan ik niet weet of het kan, maar kan de prise-as nog naar achteren geschoven zijn bij de montage van de motor??
Niet indrukken, tegenover de 5.
Is de bak er ook uit geweest?
De bak is er uit geweest om de differentieel keerringen te vervangen.
Ik heb geen idee of de priseas verschoven kan zijn. Hoe zou je dat moeten zien?
Meten als de bak eruit is?
Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee.
Ik heb wel eens gehad dat de huls om de prise-as naar voren was gekomen, daarom wilde hij niet meer ontkoppelen.
Heeft wel wat hoofdbrekens gekost om dat te vinden.
Maar of een prise-as ook kan verschuiven weet ik niet.
Kan het ook nog zijn dat de bak iets teveel naar voren of naar achteren is geplaatst?
Of te hoog/laag, links/rechts?
Ik weet niet meer zo goed of je dat kan afstellen bij GSA…
En als je de pook ontkoppelt bij de bak en dan alleen het hendeltje op de bak in de juiste positie duwt? Of heb je dat al geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De prise as zal het niet zijn want de versnellingen vooruit doen het wel. Aangezien de bak niet open geweest is gok ik er op dat het iets met de bediening is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
H@ns schreef:Meten als de bak eruit is?
En als je de pook ontkoppelt bij de bak en dan alleen het hendeltje op de bak in de juiste positie duwt? Of heb je dat al geprobeerd?
Ook geprobeerd en het hendeltje ook al er uit gehaald en opnieuw geplaatst. Geeft zelfde symptoom;
Hendel kan in de juiste stand, achteruit rijlicht gaat branden, tandwielen grijpen niet.
jantje1948 schreef:De prise as zal het niet zijn want de versnellingen vooruit doen het wel. Aangezien de bak niet open geweest is gok ik er op dat het iets met de bediening is.
Ja. Maar enige dat ik nog kan bedenken is dat er toch bv een ringetje onder de schakelhendel op de bak terecht is gekomen.
Hendel maar weer loshalen en er eens goed inkijken.
Ik denk dat ik er achter ben, lijkt zelfde probleem als hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211614/P75/#1530049
Bak moet er uit om dat te fixen, dat zal een aardig tijdje gaan duren.
Probeer dan weer hier te posten.
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Dag stefan,
Hoever staat het met de bak?
Als je meer licht nodig hebt wil ik wel opletten of er nog tl bakken vrij komen!
En als je handjes nodig hebt… De bak kan als je wilt wel op een werkbankje van mij😊Met muziek, wind en herrie vrij😃
Succes!
Citroën rijden is roest bestrijden
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Stefangs schreef:Ik denk dat ik er achter ben, lijkt zelfde probleem als hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211614/P75/#1530049Bak moet er uit om dat te fixen, dat zal een aardig tijdje gaan duren.
Probeer dan weer hier te posten.
Het is alweer even geleden dat wij kampten met een bak die volledig vast leek te zitten. Ik kan me niet helemaal meer herinneren hoe het nou precies zat, maar het venijn zat ‘m in een dop die we wildeb vervangen door een gewone vuldop (die je er met een inbus o.i.d. uit kan schroeven). Bakolie bijvullen wordt dan kinderspel; zo was de gedachte. Ik weet nog de dop gelost is met een griptang en dat daarna de bak dus volledig vast leek te zitten. Later bij het open schroeven bleek dat die dop een stangetje op z’n plek hield en dat het stangetje met het uitnemen van de dop naar beneden was gekelderd. De enige remedie is de zooi eruit, bak openmaken en kijken wat er aan de hand is. Mocht het hetzelfde zijn als bij ons is er goed nieuws: stangetje terugplaatsen en de bak is weer als nieuw
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.