Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Desalnietttemin mijn dank voor de genomen moeite!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De deukvrije deuren hangen er in. Uiteraard en helaas iets kleurverschil, maar dat is onontkoombaar denk ik. Of waren er meerdere donkerblauwe kleuren voor de AX?
Wel worstel ik nog met de ramen. Die krijg ik niet helemaal zoals ze horen. Ik moest de ruitmechanismen overzetten uit de oude portieren. Nu trekken de ruiten steeds scheef bij het omhoog draaien. Veel afstelwerk lijkt niet mogelijk, al helemaal niet bij het achterportier. Iemand een suggestie?
Aan de gebroken handgreep kwam ik voor het donker niet meer toe. De handgrepen verschillen wel, als je naar het totale mechanisme kijkt. De greep met de hevel is echter uitwisselbaar. Wordt even pielen met twee borgringen en een veertje, maar dat is te doen.
Wordt vervolgd. Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HvdL schreef:Iemand een suggestie?
Yep, zorgen dat alles heel soepel loopt.
Valt niets aan af te stellen.
Had afgelopen zomer ook een haperende ruit LV.
Smeren van de voorste ruitgeleider verhielp dit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Staat de ruit goed vast op de centrale geleider?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Muurvast, dank. Zal eens wat extra smeren!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De haperende ruiten haperen niet meer. Integendeel. Ik denk dat ik de rail onder aan de ruit van de achterportieren maar iets knijp, zodat ze niet vanzelf zakken. De oorzaak van de problemen bij het voorportier was de bevestiging van het ruitmechanisme zelf. De boutjes boven en beneden heb ik losgehaald, de buis waarlangs de ruitgeleider loopt heb ik naar rechts geduwd en vervolgens heb ik de zaak weer vastgezet. Pobleem opgelost. Oja, en alles gesmeerd natuurlijk.
De deurgreep vervangen is relatief eenvoudig. Ik heb van een van de overgebleven portieren de greep gedemonteerd. De greep met de hevel - die weer op een andere hevel drukt, die aan het stangetje van de slotbediening zit - is eenvoudig te verwijderen. Twee borgringetjes op de twee asjes los en even op het veertje letten. Zo heb ik ook het kapotte exemplaar uit elkaar gehaald en daar de ‘nieuwe’ greep ingezet.
De meeste tijd ging in het terugplaatsen van de complete greep. De hevel moet in een gaatje en dat moet op de tast. Als je de ruit in de deur laat zitten, zie je niet wat je doet. Met een hand het plaatje met het gaatje omhoog duwen terwijl je met de andere hand aan de andere kant van het portier de greep stuurt. Was even pielen.
Enfin, de deuren hangen er in (inderdaad een andere kleur blauw en zonder de zwarte deurlijsten, maar wel knap), ramen werken weer en de deurgreep aan de bestuurderszijde ook. Om nog een beetje eer van mijn werk te hebben, heb ik het hok aan de binnenkant eens uitgemest en schoongemaakt. Daar heb ik geen foto van, want het ding is al weer op de weg. Zoals het hoort, natuurlijk.
Nu donder ik de gedeukte en geschaafde deuren toch maar weg. Vermoedelijk maak ik daar niemand blij mee. Of wel?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Had alleen interesse in de inhoud van de deuren.
Dat specifieke 5-deurs spul wordt namelijk zeldzaam.
Kaal blik mag wat mij betreft richting Tata.
Deurvanger wel eraf?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Duidelijk, de vervangende portieren waren helaas al geplunderd. Deurvangers gaan net als de overgebleven greep op de plank, want dan gaat het niet stuk…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Weer eens een paar keer gestuurd in de AX. Weer wat nieuws: een kraak bij het voorwiel aan de bestuurderszijde bij het nemen van drempels. Draagarm? Veerpoot? En de niet-zo-lang-geleden vervangen aandrijfas aan de andere kant lijkt wel weer te tikken in de bochten. Er ligt in ieder geval weer werk op me te wachten.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Veerpootlager kan wel, bovenop de veerpoot wat lossen (niet volledig eruit draaien), krikje onder de wagen dat de veerpoot net los komt, de vrijgekomen opening rijkelijk inspuiten met olie.
Is vooral bij wagens die veel stil staan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op mijn cross-1.1 zitten nog voordraagarmen, waarvan ik al eens de fuseekogels vervangen heb.
De andere twee silent blocs zijn ook vervangbaar.
Deze draagarmen passen niet op de 1.4, missen namelijk de gaten voor de bevestiging van de stabilisatorstang, die wel op een 1.4 en niet op een 1.1. zit.
Voor mij dus over.
Mocht je interesse hebben, hoor ik het wel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha… dank voo het meedenken weer. Deze AX staat niet vaak of lang stil. Integendeel (al ben ik in de regel niet degene die er mee op pad is). Ik zou mijn geld dus zetten op de draagarm.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
En dan nu iets geheel anders:remmen, of liever het ontbreken ervan aan de achterzijde. De reguliere automobiliste van de AX meldde dat de handrem het nauwelijks deed. Auto op de brug gezet en geconstateerd dat de stelmechanismen van de handremkabels verrot waren. Kabels besteld en meteen ook maar remschoenen en een montagesetje met veren en dergelijke. Ik zag namelijk de bui al hangen: haal je de trommels eraf, blijken de remmen zelf ook gaar.
Dat waren ze, een deel van de remvoering donderde gelijk op de grond na demontage van de trommels. Helaas bleken ook de remcilinders lek (de een duidelijk, bij de ander kwam dat pas bij demontage aan het licht). Brezan had alleen het verkeerde type op voorraad, met een andere wartel/ontluchtingsplugaandluiting (en ook maar een kant), maar bij de citroëndealer ernaast kwam na lang zoeken (‘computer says no’, item voor het laatst verkocht in 2006) een stoffig, vergeten doosje uit het magazijn, vol met remcilinders. Tientje per stuk, goede deal lijkt me. Twee mee naar huis genomen, om de andere kant preventief te vervangen (wat dus nodig was).
Na het overwinnen van het gebruikelijke ongemak (bouten van de ankerplaat vastgerot, oude cilinders vastgerot, deel van het handremkabelstelmechanisme bleef achter in de afstandbus op de ankerplaat) en na het opknappen van de trommels en de ankerplaten, is de boel weer in elkaar gezet. Ontluchten en afstellen om het af te ronden en c’est ca.
Overigens remt het autootje aan de achterzijde weer prima, maar de remdrukverdeler geef ik geen stuiver meer. Die zit vast, de veren hangen er voor spek en bonen aan. Is zoiets eigenlijk een APK-item?
En passant de ontsteking maar weer eens afgesteld en komende week nog een ander thermostaatje erin (blok wordt niet warm genoeg). Daarna is de ophanging voor aan de beurt. Wordt dus vervolgd.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Remdrukverdeler moet werken voor de APK. De veren zitten altijd wat los. Met kruipolie is de remdrukregelaar meestal wel weer gangbaar te krijgen
iInderdaad Kruipolie, genre Mos2 , geen WD40 want dan zit het na een maand weer vast.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017