Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ben zó aan Noorwegen toe…
Eerst maar weer eens een week de Eiffel onveilig maken, ook geen straf
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
leuk klusje gehad aan de Xantia. De uitlaatophanging vooraan aan het uitlaatspruitstuk zit gemonteerd met 2 bouten met elk een veer en een veerschotel (WHY?) 1 schotel was weggeroest en de veer verdwenen. de uitlaat dus halflos en hij maakte een beetje lawaai. Dat fix ik wel even , ja niet dus.
Eerst van de sloop Xantia maar eens een veer gescoort. De moertjes waren erg verroest dus maar een moer-breker gebruikt. Toen viel het me op dat de linkerbout, (als je op het motorblok ligt) er niet uit wou. Er zit een ring in het gietijzeren spruitstuk en die zit zo vast als het maar kan. Met een slijptol of ijzerzaag kom je daar niet bij, ook niet van onderaf vond ik uit toen ik de wagen op bokken had gezet.
Fijn sleutelen zo liggend op het blok. Afijn met een dikke rubber mat nog wel te doen.
Al met al nog een heel gepiel om de moeren te verwijderen. Na 3 uur was ik het zat. Gisteren weer verder en besloten de boel toch maar weg te zagen en zelf nieuwe bouten te maken.
Maar de linkerbout wil er dus echt niet uit en als ik hem doorzaag krijg ik er dus geen ander in ook….
De ring in het spruitstuk laat zich niet verwijderen en de ruimte tussen blok en die ring is maar ca 2 cm.
Een korte bout monteren zonder het veersysteem is een optie maar dat zit er zeker niet voor niks.
Voorzichtig met de moer-breker de moer verwijderd, tenminste wat ervan over is. Daarna griptang op de bout en het draad met een moer weer gangbaar maken.
Het lukte dus ik kon de bout gelukkig laten zitten. Uiteraard impliceerde het e.a in dat ik de rechter bout ook los moest maken. ander heb je echt geen werkruimte
Zelfde procedure met de moer-breker voor de ander moer. Ik wou daarvoor een nieuwe bout maken want het zijn hele special bouten maar ik kon hem gelukkig ook redden. deze bout laat zich wel verwijderen zij het maar net. Wel heb ik er een dwarsstangetje aan gelast want bij het monteren van de moer is het onmogelijk de boutkop tegen te houden. Met het dwarsstangetje doet ie dat gelukkig zelf.
Na 2 uurtjes tobben, puzzelen lassen en sleutelen was ik gisterenavond eindelijk klaar. Oftewel totaal 5 uur beteed aan het vervangen van 1 bout of eigenlijk 1 veerschoteltje… Onder de nieuwe moertjes een dikke rvs ring gezet want de veerschoteltjes waren beide niet echt helemaal fris meer.
Afijn we kunnen weer sturen.
Xantias zijn fijne autos maar sleutelen kost errug veel tijd. Geef mij mn HY en 2CV maar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bekende klus. Zit ook zo bij XM’s.
Wat erg helpt is kersrood stoken. Wel proberen dat zo te doen dat niet de hele auto kersrood wordt.
Ideaal is gas en zuurstof, daarmee kan je een zeer fijn vlammetje maken.
Is nog wel eens te huur of te leen bij een installateur.
Zelf al jaren zo’n set, zou niet meer zonder kunnen.
De grap is dat de wrijvingscoëfficiënt sterk temperatuur afhankelijk is. Hoe warmer, des te lager.
Bovendien is de uitzettingscoëfficiënt van gietijzer anders dan van staal.
Ik laste altijd een M10 moer op de nieuwe boutjes, zodat je die tenminste tegen kon houden.
Er liepen destijds bij Citroen een paar constructeurs rond die ze levenslang de toegang tot tekenkamers hadden moeten ontzeggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Been there done that Vreselijk getob ja….
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ja puffel en dan ben je er ineens niet meer. Zomaar in je slaap overleden vorige week en gisteren begraven in Ierland waar je al weer vele jaren woonde samen met je grote liefde Liesbeth.
we gaan je missen Jan Jaap(46) .R.I.P.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren van Odins blauwe Xantia weer de uitlaat moeten lassen. Nu maar 2 ophangbeugels gemonteerd midden onder de auto. Afijn beetje lassen en hij is weer stil,.
Daarna geprobeerd om het dashboard te wisselen omdat de benzine meter weigert maar ik kwam erachter dat zijn 94-er nog een mechaninsche km-teller heeft en de tellerunit uit de sloop 97-er is electronisch. dat ging dus niet…
Toen nog eens geprobeerd de radio aan de gang te krijgen en tot mij grote frustatie lukt dat niet, een andere radio? ook niet.
Wel stroom op de rode draad gemeten maar zelfs met een directe min van de zwarte draad van de radio geen leven te bekennen.
Het werkte eerst wel maar nadat Odin de radio losgekoppeld had om er een andere/betere in te zetten deed het spul niets meer.Raar maar waar ook zijn klokje schee ermee uit. Er brand allen nog het lampje.
Zekering nageken en die is goed, temnimste nummer 1 die volgens het boek diegene is van de radio. En er staat stroom tot aan de radio. Rara
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En zekering 25? Geheugen radio - klokje - diagnosestekker - CD Speler.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Veel radios hebben ook zelf een 10 ampère steekzekering. Die al gecheckt?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik zal Odin vragen alle zekeringen na te lopen. die op de radio zelf is ok.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nadat ik de uitlaatvan Odins Xantia heb gelast is natuurlijk mijn Xantia aan de beurt….
Uitlaatflens van de achterste pot afgescheurd. die is bij de sloopXant ook al weg…
Dus maar even bakken en braden. De klem brak ook bij het demonteren en moest dus ook gelast. Daar haal ik nog wel even een nieuwe voor maar ik kan weer rijden.
Ik zit te denken een rode break diesel 1,9 TD 1996 voor Odin te kopen. hij heef 2 grote honden en dan is een break wel lekker.
De blauwe wil ik dan weer verkopen maar daar moet wel het interieur gewisseld worden.
ik heb een paar vragen:
past een break achterbank in een sedan?
is een startmotor van een TD uit 1996 gelijk aan die van een 2.0 16V uit 1997 ?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat betreft de achterbank, dat past niet.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren een Xantia erbij gekocht voor Odin, een rode 1.9turbo diesel break uit 1996 voor 450 euro met 166.000 km op de teller. nette auto maar er zit wel wat werk aan.
Een weigerende startmotor bleek slechts een los draadje.
Ten eerste moet het hoogtemechaniek gerepareerd en of afgesteld. Kan alleen in de hoogste stand rijden en zit nog na te hobbelen van 70km zonder vering. Met het hoogteroer in de hoogste stand zakt de hydroliek achter in maar blijft voor nog steeds hoog staan. ...ik vermoedde het beroemde plastic dingetje en had er 1 bij me maar die zit op zn plek achter in ieder geval. Maar er zit een 3 cm lang stangetje aan , die is los of afgebroken. Voor moet ik nog kijken wat er loos is.
Ten tweede wil de ventilator niet aan, hij gaat slechts heel zachjes rond. De verwarming doet het wel, gelukkig ik had flink sneeuw over de bergen toen ik hem haalde in Molde.
De elektische ramen doen het niet maar das vast een zekering. Stopte er eergisteren plotseling mee volgens de verkoper . Samen met blauw gespoten spiegels mooie reden om 200 euro af te dingen .
Er missen er wat dingetjes in het interieur maar ik heb een sloopauto staan dus das geen probleem.
Motor bak doen het goed en hydroliek werkt verder naar behoren. Zelfs Heuliezhoeken zijn netjes al mist de dop in de wielkast linksachter.
Foto volgt morgen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Even de auto omhoog gezet. Stangetje van het plastic dingetje naar de stabilisatorstang is afgebroken. denk dat ik daar maar even een nieuwe voor bestel. Check nog wel even die van sloper. Het stangetje is erg roestg dus lassen geen optie. Ik vraag me wel af waarom hij breekt. je zou eerder verwachten dat het plastic dingetje losschiet.
Vraag me ook af of dat ding ook de hoogte van de voorkant beinvloed.
Alle zekeringen nagelopen maar el. ramen willen nog steeds niet. wel stroom op de spiegels.Radio deed het gisteren wel, nu niet meer.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisterenavond aan de hydroliek gewerkt. De Xantia bleef maar hoog staan en wilde niet zakken. Ook niet met de hoogteinstelling in de laagste stand.
gebroken stangetje va de hoogteinstelling op de stabilisatorstang achter vervangen voor een andere.
Daarna kwam ik erachter dat er een losse bout tussen het hoogte-stangetje voor zat waardoor die blokkeerde.
Die verwijderd en voor werkt het weer, zij het dat de hoogte opnieuw moet afgesteld. Maar hij gaat voor op en neer.
In tegenstelling tot achter die bleef maar hoog staan. na een paar tikken met een hamer op de hydrolische hoogteregelaar kwam er achter ook leven in. maar duidelijk was dat deze regelaar niet soepel gaat.
Dus van de sloper afgehaald , daarvan werkt de hydroliek goed en vervangen. Maarrrrr nu ligt ie achter op zn reet en wil niet meer omhoog…..........
moet er ergens ontlucht worden?
ik heb hem zeker 5 minuten laten lopen en de hendel een paar keer in diverse standen geprobeerd maar geen resultaat.
HELP!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wellicht de leidingen omgewisseld? Ik heb dat op de Xm ook een keer gehad ondanks dat ik 100% zeker wist dat de leidingen correct teruggeplaatst waren