hallo ,
ik had even een vraagje naar jullie toe . Vorige zaterdag in panne gevallen met mijn berlingo 19d . Het probleem bleek een gescheurde water tube te zijn, welke gemonteerd zit aan het thermostaathuis . Na een noodreparatie toch thuis geraakt , en daar het defect eens van naderbij bekeken… Al vrij snel bleek dat er olie in het exspansie vat zit , en ook op het oliepeil drupte er water af . Nu is mijn vermoeden dat ook de waterslang gebarsten is door inwerking van olie in het water . Nu moet ik wel toegeven dat ik vrijdag avond flink op toeren aan het rijden ben geweest , dit om de uitlaat eens te reinigen , aan gezien mijn kinderen beide zeer rustige chauffeurs zijn , waar ik zeer blij mee ben , maar toch soms de indruk heb dat de uitlaat wat gaat dichtzitten .
Nu vraag ik mij af , heb ik de koppakking stuk gereden ,maar dan denk ik dat ik witte rook moet zien van de uitlaat , dit is niet het geval , of kan dit onstaan door een ander defect ? Ik heb al eens iets gelezen over een warmtewisselaar defect , maar ben niet zeker of dat gemonteerd zit op mijn berlingo ...
Iemand ervaring met een gelijkaardig probleem ? iemand raad ?
groeten .
Ik ben bang dat je een slechte waterslang had, met als gevolg lekkage van de koelvloeistof, en geen vloeistof door de kop als het lekt bij de thermostaat. Daardoor raakt je motor oververhit, en dan kan het heel goed zijn dat je koppakking de geest geeft. Als je zowel water in de olie hebt en olie in het water lijkt dat het meest logische. Witte rook zie je alleen als de koelvloeistof in de cilinder komt, dat wil zeggen meestal als de koppakking doorslaat, maar als je blok te heet wordt trekt de zaak krom… en dan mengen olie en water zich wel eens.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of je koppakking was kapotgegaan met als gevolg enorme druk in je koelsysteem waardoor een slang scheurde. Been there…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ben het eens dat de koppakking eraan is, doorgeslagen tussen water en olie kanalen en niet naar de cilinders , is wel een beresterk motor dus kop laten vlakken en nieuwe koppakking lost de zaak op. Slang is gescheurd door de hitte _ ouderdom en niet door de olie, daar kunnen ze tegen. Loont de moeite om hem te (laten) maken, 2001 is nog lekker zonder veel elektronica problemen (ten minste type 1 met de platte lichten)
o ja en radiator spoelen!
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank jullie wel voor de reacties tot op heden . Ik heb een nieuwe watertube in bestelling , en deze ga ik morgen monteren . Daarnaast ga ik de motor inwending zo goed mogelijk proberen te reinigen , alsook het exspansie vat ,waar de olieresten samenkomen . Ook de motorolie word vernieuwd , en dan de zaak eens opnieuw opvolgen ... maar zoals ik hier lees en verneem , ook mijn leveransier van de watertube vertelde me dat het alle verschijnselen van kapotte koppakking waren ... dus zeer waarschijnkelijk gaat dat de redding zijn voor mijn autootje. Zelf ben ik er niet zo mee vertrouwd met koppakkingen ,heb ik nog geen ervaring mee , is dit zelf te doen , of best een garagist aanspreken? Mijn berlingo ondertussen 290.000km op de teller , maar zeker nog in goede staat , dus wil er zeker nog geen afscheid van nemen ...
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Laat maar openhalen, met alleen een nieuwe slang los je dit echt niet op. De koppakking laat ergens olie bij het water of andersom.
Is ook wel te controleren: borrelt het in het expansievat bij plotseling snel/vol gas geven ???
Het koelcircuit onder druk zetten: houd hij deze druk niet vast dan is de koppakking doorgeslagen.
Indien je de koelvloeistof steeds moet bijvullen. Zit er sludge/mayionaise in de olievuldop etc,etc…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een koppakking is niet echt moeilijk. Weet alleen niet of een berlingo een bovenliggende nokkenas heeft. Zo ja, dan moet je de timing ook doen = nieuuwe tandriem, en dan eigenlijk ook de waterpomp en spanrollen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, zo’n DW8 heeft een bovenliggende nokkenas.
met 290k is het te verwachten, maar leuk is natuurlijk anders. na reparatie heb je wel weer een ‘nieuw’ motorblok in je auto.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoezo ‘te verwachten’? De mijne heeft er bijna 360 en behalve dat de kleppen hoognodig gesteld moeten worden loopt het ding als een naaimachientje…
Je berlingo heeft een oliekoeler die ze ook wel warmtewisselaar noemen.
Hij zit tussen het motorblok en het oliefilter.
Die dingen gaan zo nu en dan stuk en dan komt er olie in de koelvloeistof.
Je kunt tijdelijk de koelslangen aan elkaar koppelen en kijken of het olieprobleem opgelost is.
Uit de aansluitingen van de oliekoelr komt als hij lek is, olie, houdt dat even in de gaten.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
vergeet niet je kleppen te stellen !!!!!!!!!!! onze dw 8 heeft nu 318000 km en rijdt super zonder dat ie ooit uit elkaar is geweest
Tot je de definitieve herstelling gaat (laten) doen, zet je de dop van je expansievat (waar je koelwater bijvult) er los op, eventueel met een stuk ducktape erover dat hij er niet afvalt, bouw je geen extra druk op. Mogelijk is die dop ook de oorzaak van alles, als die dop niet werkt bouw je teveel druk op.
Wat het kost om te laten vervangen? Denk dat je wel een garage moet vinden die het rond de 500€ kan maken,
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bellen waren er niet te bespeuren in mijn expansie vat , dat was het eerste waar ik op gelet had , en ook de dop heb ik er een paar dagen afgelaten toen in mijn tube van een noodreparatie voor zien had , dit had ik trouwens gedaan met een soort van rekbare rubber tape , ik ken de juiste benaming niet , maar het werkt wel ,gekocht in een doe het zelf , vlakbij waar ik in panne gevallen was ik heb een drietal dagen er mee rond gereden , wel zonder dop welliswaar, om er niet te veel druk op te laten komen .
Ondertussen al gewerkt aan mijn berlingo , ik heb de tube vervangen , en na overleg met mijn dealer een produkt bij mijn koelwater toegevoegd voor het dichten van kleine scheuren , volgens de informatie ook te gebruiken bij koppakkingen . Aangezien ik geen bellen had , mijn olie op mijn pijlstok niet grijs was van het water , enkel smuri van olie in mijn exspansievat , ging ik er van uit dat de lekkage die er was niet van erge aard was .Toch ben ik nog steeds van mening dat de kleine watertube die aan het thermostaathuis bevestigd is het begeven heeft van inwerking van olie. Dus nu een nieuwe tube geplaatst , een product op het koelcircuit gegoten ,nieuwe afdichting op de dop van het exspansievat geplaatst, de wagen warm laten draaien , en 30km rit mee gaan doen , zodat hij goed onder druk kwam (wel rustig gereden ) en toen bij aankomst , laten afkoelen, koelwater met product eraf gegooid ,circuit gespoeld met water ,nieuw water erop , en de dag erna weer water er eraf , en nieuw erop , zo werk ik nu een paar dagen , en merk toch wel dat het water zuiverder word , ik heb nog wel een piepklein beetje olie in het exspansievat , maar ik denkt dat dat restanten zijn van de aanwezige olie in het circuit , maar het word al minder en daar ben ik zeer blij mee , nu nog een oplossing zoeken voor het circuit te reinigen , zodat er zoveel mogelijk resten uit zijn , ik ga nog zeker enkele dagen het koelwater verversen na elke lange rit , om zo de restanten van het product en olie eraf te krijgen . Iemand een ander idee ?
Vloeibaar vaatwasmiddel bij het water doen, dat vreet niet zoals andere reinigingsproducten voor koelsystemen maar lost de olie wel op.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017