Ik bouw ze altijd onder de motorkap, dan heb je en de kortste kabels, zowel plus als naar de motortjes en je kunt ze “plug and play” maken tussen de kabel van de motor en de kabelboom. Als je ze in de middenconsole wilt stoppen moet je plaats zoeken, en dan een extra dikke plus kabel leggen, en dan nog heb je weerstand van de kabels en de connectors van de schakelaar naar de motor. Als je printrelais neemt onder de motorkap kun je het relais of in een stuk krimpkous monteren of met tape omwikkelen tegen spatwater. Je moet wel zorgen dat er niet aan de kabels getrokken kan worden met die printrelais, dubbele relais met stekkertjes kunnen daar relatief goed tegen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Ik heb gemeten, maar hij verbruikt tussen de 5 en 7 a. Als het raam niet verder kan schiet het even door naar 13,5 a. In de rexhn gegevens van het relais staat dat een piek van max 2 min op 20 a mogelijk is. Ik heb er een besteld en als het erin zit laat ik het wel eten.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Bij welke spanning?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Zojuist nog even gemeten. Het is bij 10.2v hier is dus wel flink eer aan te behalen! Ben erg benieuwd, relais zijn begin volgende week binnen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hmm. Nee want nu is de stroom wel maximaal. Dus: succes.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het voltage omhoog gaat dan gaan de ampères omlaag. Dus met een goede directe voeding valt er misschien wel iets te bereiken.
Kan ik niet helemaal beamen: Het is een permanente magneet motor, bij blokkeren of zware belasting loopt de maximale stroom op. De ohmse weerstand van de wikkelingen is dan de limiterende factor. Als je 10.2 volt meet met een redelijke accu heb je 2 volt verlies in je schakelaar, stekker en bekabeling. Ik schat dus even in dat de blokkeer stroom bij 14.2 volt laadspanning wel tegen de 20 ampere gaat. Ik heb namelijk al eens 15 ampere zekeringen met gemak doorgebrand en zet er nu dus 20 ampere zekeringen in per motor ! Je “normale” stroom kan wel teruglopen omdat je genoeg vermogen hebt.
Je zit dan tegen het maximum van de relais. Maar omdat je een SM raam door het beperkte gebruik van de auto niet elke dag 10 keer open en dicht doet gaan die relais vele jaren mee. Ik zou er persoonlijk de Tyco relais inzetten, die kunnen meer hebben en gaan dus “vrijwel eeuwig” mee
Nog iets extra” Er zijn 2 belangrijke redenen om relais te plaatsen: 1. Je krijgt meer vermogen op je raammotoren (ja, als alles perfect in orde is dan werkt het ook prima zonder, maar dat is niet vaak het geval met een 40 jaar oude SM), en 2. Je verlengt de levensduur van je raamschakelaars aanzienlijk door de veel lagere belasting. Dit laatste is belangrijk want die schakelaars worden nog niet nagemaakt en goede raamschakelaars zijn zeldzaam en behoorlijk duur geworden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De stelling geldt idd alleen als de weerstand en het vermogen gelijk blijven.
Ernst Jan schreef:Zojuist nog even gemeten. Het is bij 10.2v hier is dus wel flink eer aan te behalen! Ben erg benieuwd, relais zijn begin volgende week binnen.
Heb je ze er al inzitten?
Ik heb ook een paar van de 23084’s gekocht: Spec is prima, moet je wel draadjes aan solderen met een beetje precisie ( of een printplaatje maken…. ) en gemonteerd: Werkt prima, maar de tijd zal uitwijzen of het echt goed is. Omdat die relais tegenwoordig in heel veel auto’s terug te vinden zijn zou je mogen aannemen dat dat ook op termijn wel goed gaat, gezien het toch beperkte gebruik ( ik ken niet veel mensen die hun SM ramen elke dag een paar keer open en dicht doen).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Ja, ze zitten er al een paar pekel maanden in. Ren paar keer gereden, maar het werkt perfect. Via dr accessoire plus bij de asbak aangesloten, lekker een avondje draden sloderen en het zit er keurig netjes in. Voordeel van deze methode is dat je geen relais onder de kap hebt en het zit vlakbij de schakelaar gemonteerd. Overzichtelijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nadeel is dat je nog steeds verlies hebt over de lange bedrading. Relais kort bij de raammotor levert minder verlies op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daarom zet ik ook de 23084 relais onder het spatbord dichtbij de raammotor, hoef je ook de middenconsole niet open te maken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar heb ik ze ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Of je zet er een wat aangepaste cx pomp op. Werkt nog beter ook dan dat originele ding
Yuri, waarin verschilt de cx pomp van die van de SM, en welke aanpassing moet je doen (pompas ivm linkse draad, en ‘aansluit/bevestigingsplaat….?)
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Ho wacht, ik begrijp inmiddels dat er verschillende cx pompen zijn. Ik had toevallig een eerste type cx pomp in huis, en die lijkt wel heeeel erg op de SM pomp.
Welke cx pomp kanik het beste nemen, 5-plunjers, ok, maar is er nog verschil van welk jaar of welke motor?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)