Zwarte Limo schreef:Deze week nog niet de tijd gehad de garage te bellen voor nieuwe bougies. Wel had ik net een vreemde ervaring: ik startte de auto koud en voor het eerst liep de motor nu inderdaad goed op 1200 toeren zonder trillingen. Vervolgens liet ik de motor stationair draaien en werd ´ie warmer, waarmee het toerental terugliep naar 900 en de trillingen begonnen.
Vraag 1: weet iemand op hoeveel toeren de 2i tct stationair behoort te draaien?
Vraag 2: kan het zijn dat de auto gewoon te weinig toeren maakt stationair en kan het, behalve voor het brandstofgebruik, kwaad de gaskabel wat strakker af te stellen?
Vraag 3: (let wel, ik ben dus geen techneut), als ik het goed begrijp kan de motor bij deze koude start ook goed gelopen hebben door een rijker mengsel (en niet het hogere toerental op zich). De vraag wordt dan: wat moet er gedaan worden om de motor altijd zo te laten presteren of liever, wat kan er kapot gegaan zijn behalve de mapsensor waardoor hij dat opeens slechter doet?
Zoals je hier verteld lijkt het alsof je lucht/benzine mengeling niet correct geregeld staat. Dit kan te maken hebben met je kleppenregeling. Laat deze afstellen bij iemand die daar iets van afweet. Maar zoals je zegt, er zijn niet veel garagisten die veel afweten van de xm’s en vooral als het een ct of een v6 is. Hierbij wou ik nog eventjes vrage, in het begin heb ik iets gelezen van anti inzakklep? Wat bedoel je hier eigenlijk juist mee?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De mijne schokt alleen als ‘k ‘m na een warme start stationair laat lopen, dan valt het toerental terug naar 850 tpm en dan trilt hij een beetje. Normaal draait hij 950 tpm en als hij koud is 1200 tpm
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ook ik heb last van een galoperend stationair toerental bij koude motor. Als het flink koud is (zoals nu) is er de eerste minuut niets aan de hand. De auto loopt dan netjes verhoogt stationair. Als ik echter de voorruit heb opengekrapt zakt het toerental in om door de stappenmotor weer naar boven te worden bijgestuurd. Nadeel is dat de auto regelmatig afslaat. Das met een automaat erg goedkoop.
Is de motor warm, dan loopt ie perfect. Stationair toerental zit rond de 600rpm.
Ik heb de computer laten uitlezen, maar geen enkele storingscode.
Garage denkt dat een sensor een verkeerde temperatuur doorgeeft, maar welke ?
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Ook ik heb last van een galoperend stationair toerental bij koude motor. Als het flink koud is (zoals nu) is er de eerste minuut niets aan de hand. De auto loopt dan netjes verhoogt stationair. Als ik echter de voorruit heb opengekrapt zakt het toerental in om door de stappenmotor weer naar boven te worden bijgestuurd. Nadeel is dat de auto regelmatig afslaat. Das met een automaat erg goedkoop.
Is de motor warm, dan loopt ie perfect. Stationair toerental zit rond de 600rpm.
Ik heb de computer laten uitlezen, maar geen enkele storingscode.
Garage denkt dat een sensor een verkeerde temperatuur doorgeeft, maar welke ?
ik zou die 2 kleine themperatuur sensoren achter het termostaathuis vervangen.die zijn namelijk (ik dacht 1 ervan) direct gekoppelt met je ecu.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Klinkt inderdaad aannemelijk.
Kun je me ook helpen aan de onderdeelnummers of iets anders waardoor ik ze kan bestellen bij de dealer ?
Gr.
Sander
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Klinkt inderdaad aannemelijk.
Kun je me ook helpen aan de onderdeelnummers of iets anders waardoor ik ze kan bestellen bij de dealer ?
Gr.
Sander
wupke heeft een mega bak praktische kennis van de citroentjes, maar nummerkes zijn me altijd vreemd geweest.
anders had wupke vermoedelijk een ander vak gehad.
helaas ik kan je er zo niet aan helpen.
echter goed nieuws, als jezelf ff die sensoren uit het huisje haald, en naar de lokale automateriaal zaak (fietst?) dan hebben ze 90% kans die sensors gewoon op de plank liggen.
mvgr wupke
xm_V6 schreef:Hierbij wou ik nog eventjes vrage, in het begin heb ik iets gelezen van anti inzakklep? Wat bedoel je hier eigenlijk juist mee?
Tja. Meer kan ik er als niet-techneut eigenlijk niet over vertellen. De auto zakte van achter in en de anti-inzakklep of anti-zinkbol (alleen serie 2 volgens mij) is vervangen. Kan dat iets te maken hebben met de trilling bij stationair, bijvoorbeeld door de HD-pomp? Zelf dacht ik misschien van wel na het lezen van dit bericht in deze draad http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167095&postdays=0&postorder=asc&start=45, maar volgens de garage (die me dus nog steeds garantie verschuldigd zijn) is dat het niet:
Ries schreef:ZX1.4i schreef:Ries schreef:Ik heb wel de lhm ververst doch niet goed gespoeld blijkt later. Mijn xm heeft sc/mac maar zakt toch soms snel in. Zoals ik zeg, soms. Het kan ook zijn dat hij een lange tijd hoog blijft.
Dat is met een anti-zink bol neem ik aan???
Heeft mijn Xantia ook, afgelopen zomer hebben ze de anti-zinkbol vervangen (zat op 10bar) door een andere gevulde en daarna was het 2 dagen goed. Zal wel een nieuwe in moeten, dat komt wel tzt wel, de auto komt nu dusdanig snel omhoog dat ik dik tevreden benJe moet niet vergeten dat die zogenaamde anti-inzakbol weinig te maken heeft met het inzakken als zodanig. Klinkt een beetje paradoxaal.
Ik heb onlangs gesproken met een monteur bij een troen dealer en hij vertelde dat die bol niets meer of minder doet dan een beetje een buffertje uithangen.
De terugslagkleppen bij de HD pomp moeten inzakken tegengaan. Als die smerig zijn blijven ze openstaan en zakt mevrouw door haar mooie benen.
Zodra je de motor start en de druk oploopt zorg die extra bol ervoor dat je niet eerst op je buik dondert maar buffert (bestaat dit woord) de inzakbol de druk in het systeem.gr
Ries
Overigens begint de auto de afgelopen weken steeds beter te rijden. Nog steeds vind ik dat de auto net iets teveel trilt tijdens stationair met een warme motor, maar met gas los in zijn 1 en 2 schokt de auto niet meer, ook niet met een warme motor. Hetzelfde geldt voor hogere snelheden, ook 50 in zijn 3 of 4 of 100 in zijn 5 gaat soepel. Een verklaring heb ik niet, want zoals gezegd zijn de bougies nog steeds niet vervangen (geen tijd, geen tijd). Het koude weer kan geen oorzaak zijn lijkt me, aangezien de motor eenmaal warm hetzelfde mengsel gebruikt als bij iedere temperatuur (lijkt me). Het enige wat ik zo kan bedenken, is dat er een storing zat in de electronika en dat die nu verdwenen is. Misschien zat ergens vocht in en verdwijnt dat nu door het droge weer de laatste tijd, wie zal het zeggen. Gaat het echter weer regenen dan rij ik voor de zekerheid met een boog om grote diepe plassen heen…
Geen gebeef, ik zweef…
De wonderbaarlijke genezing…
Hopelijk bij deze het laatste bericht over de problemen die ik met de auto had.
Het probleem van de trilling bij stationair is verdwenen, de auto klinkt niet langer als een dieseltje. Hij rijdt in zijn 1, 2 en 3 met het gas los zonder irritant schokken en ook 50 in zijn 4 en 100 in zijn 5 gaat soepel. Het blijkt dus te kunnen met een TCT.
Wat ik hiervoor moest doen?
Helemaal niets! Ik heb tussen nu en het eerste bericht op dit forum 7.000 snelwegkilometers gereden en het probleem is geleidelijk volledig uit zichzelf verdwenen. Zelfs de eenpuntsbougies zitten er nog in en zoals de auto nu rijdt kan ik niet van de garage verwachten dat ze die vervangen onder de garantie.
Ik ben kortom heel gelukkig met de auto en hoop dat als ik hem goed blijf behandelen hij mij trouw blijft dienen.
Een wonderbaarlijke auto, die XM.
Geen gebeef, ik zweef…
het blijven aparte auto’s die citroëns.zo heb je wat vaags, en je bent er vaak ook zo weer vanaf.ik heb al veel type citrëns gehad, en ze hadden allemaal wel s wat raars, wat zich binnen no-time vaak uitzichzelf weer opgelost hebben, en soms ook niet.het blijft vreemd. het lijken wel vrouwen.een keer vertroetelen en een goed woordje doet wonderen.
beter langharig als kortzichtig
Tja ik reageer wat laat….maar ik reageer toch.
Mijn XM 3.0V6 had ook zoiets aan de hand, ontzettend stokkerig reageren op het gaspedaal, niet mooi lopen, schokkerig schakelen (automatische transmisie) en ik stond al op het punt om de bak te vervangen toen de oplossing zich wonderbaarlijk voordeed. Accu een uurtje los gehad….weg problemen. Sindsdien maakte ik zo gauw ik iets merkte aan onregelmatigheden bij het lopen m`n accu los en wachtte totdat de computer zich had gereset; meestal was dan het probleem verholpen.
Hele rare auto`s die XM`s….........
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
ieksEmmu schreef:knip
Wat betreft de normaal <> sportief stand… eerlijk gezegd merk ik daar bij mijn 2.0i weinig van , het lampje brand wel… ik zag ooit eens op de yahoo mailing list dat er iets in de veercomputer kapot kan gaan en dat als je een beetje kan solderen, je er weer een werkend gebeuren van kan maken. Eigenlijk heb ik geen zin om het uit te zoeken, ik zweef verder perfect…
Die veercomputersoldeerdiscussie op XMNL heb ik ook een tijdje gevolgd. Bleek na een kleine 80 posts dat dit alleen solderend is op te lossen in Serie2 met “hydractief”.
nou ga ik vanaf morgen in een hydractief 2 Xantia rijden.
hadden die hetzelvde euvel? en klachten??
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:nou ga ik vanaf morgen in een hydractief 2 Xantia rijden.
hadden die hetzelvde euvel? en klachten??
mvgr wupke
Geen idee. Maar veel plezier met de Xant!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Nou, het euvel is bij mij ook verholpen. Bleek de stekkerverbinding van de map sensor te zijn.
Nu aan het shoppen voor een gas installatie. Ben door mijn geliefde werkegever gevraagd 40Km verderop te gaan werken. Dat zorgt alleen al voor 15K woon-werk. Zitten we zo op 30K en dan is gas wel zo prettig…
Domme vragen bestaan niet.