Omdat ik toch wel de originele toulouse velgen onder de Saxo erg mooi vind, kan ik nu een setje op de kop tikken met winterbanden, zonder wielbouten.
Nu is mijn vraag: Welke wielbouten passen hier op? (Die zitten er niet bij) Dit zijn toch andere dan die op de stalen velgen zitten die ik nu onder de auto heb hangen? Welke lengte is hiervoor nodig?
Alvast dank
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De Toulouse velgen zijn er in twee diktes. Afhankelijk daarvan heb je de kortere (540558) of de langere (540461) wielbouten nodig.
Als je dikkere velgen hebt, dan zijn de kortere bouten gewoon te kort. Op de voorwielnaaf, waar de bout ook nog door de remschijf heen moet, kan je de bout dan maar 3 of 4 slagen aandraaien en dat is veel te weinig.
Zie bijgaande afbeelding.
Let er dus goed op dat je de bouten van de juiste lengte hebt. Hoe je kan zien of je de dikke of de dunnere Toulouses hebt, weet ik niet.
Dank par Exemple. Is dit wellicht aan het type band te zien? Of op te meten? :/
Opmeten is het beste.
Wat belangrijker is, is wat voor soort bout erin zit, een met ring of een conische.
Een conische bout kost ongeveer 2 euro maar een bout met ring gaat als snel richting de 6 euro per stuk.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Ik ken beide bouten en er zaten op de vorige toulouse velgen die ik had een bout met ring.
Ik kan de velgen voordelig overnemen, maar als 16 x 6 Euro er nog bij komt, wordt het toch snel een duur grapje.
Het verschil is denk ik:
Met moer, schroefdraadlengte 17mm, lengte bout 36 mm
Zonder moer in twee maten, namelijk 17 en 18 mm schroefdraad en lengte bout 26:
Kortom, ik denk bijna zeker te weten degene met moer nodig te hebben, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het zijn inderdaad bouten met ring.
Je hebt 16 bouten nodig, en ze zijn bij de dealer 4 euro per stuk i.p.v. 6.
Check!
Natuurlijk, .. 16….
Wil het dat ze alleen per 20 te bestellen zijn ...
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Zullen reserve wiel bijtellen zeker . Beter te veel dan te weinig, denk ik maar.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
vtske schreef:Zullen reserve wiel bijtellen zeker .
Denk het ...
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Geen van beide bouten op de foto’s gaan passen.
Je hebt vlakke bouten (met ring) nodig.
De bout met ring op de foto heeft ook een conische rand en gaat niet passen.
Deze had ik ook besteld via internet, maar ze passen niet.
Mijn toulouse velgen zatten eerst vast met die andere conische bouten (zonder ring) en het had vast niet lang geduurd of ik was een of meer wielen verloren De conische bouten beschadigen de velg en gaan niet diep genoeg.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het plaatje wat ik eerder gepost heb komt van service.citroen. Daar staat op welke bouten je moet hebben, de 540558 of de 540561. De laatste zijn langer (42 mm totaal).
Het zijn inderdaad vlakke bouten met ring.
Je moet alleen even uitvogelen welke je moet hebben. Desnoods neem je een velg mee naar de Citroën dealer. Ze nog leverbaar en kosten 3,98 euro per stuk.
Zelf had ik bij mijn Toulouse velgen de langere nodig.
Einde discussie lijkt mij.
par eXeMple! schreef:Het plaatje wat ik eerder gepost heb komt van service.citroen. Daar staat op welke bouten je moet hebben, de 540558 of de 540561. De laatste zijn langer (42 mm totaal).
Het zijn inderdaad vlakke bouten met ring.Je moet alleen even uitvogelen welke je moet hebben. Desnoods neem je een velg mee naar de Citroën dealer. Ze nog leverbaar en kosten 3,98 euro per stuk.
Zelf had ik bij mijn Toulouse velgen de langere nodig.
Einde discussie lijkt mij.
Thnx!
Done
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij zijn lichtmetalen wielen nooit met conische bouten. Daar kan het lichtmetaal niet zo goed tegen. Om dezelfde reden hebben de fuseekogels van een cx een cilindrische passing en niet de gebruikelijke conische.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.