



Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
We zijn al een tijd bezig met een grote roest naar nieuw staal actie aan mijn DS.
Achter het hydrauliek afdek scherm in de wielkast links achter kwam dit tevoorschijn, zie foto’s.
Wat ons niet duidelijk is, is wat het U-vormige stripje doet dat over de horizontale rand heengevouwen lijkt te zijn. Op de tweede foto wijs ik naar het stripje. Het stripje is flink weg geroest. Wat doet het daar, het lijkt vast gelast te zitten, moet het weer terug?
Graag jullie advies.
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik de foto open staat hij op zn kant. Kan je ze ergens in een foto site neerzetten? Mijnalbum of iets dergelijks?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dat is grappig, op mijn PC xag het er normaal uit. Misschien gaat het mis omdat DS in kantelframe staat, 90 graden gedraaid.
Kan plaatje nu even niet kantelen, want zit niet achte PC, dus je moet het even mentaal naar links draaien.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is inderdaad een omgezet stukje staal dat de naad tussen het dwarsbalkje en de compartimentenbalk afdicht. Bij de vroegste types ontbreekt dit stukje staal. Bij de restauratie van mijn ‘58er zat het er niet, bij een eerste neus van een paar jaar later wel.
Maar… als dit stukje staal al ver geroest is, dan mag je je afvragen wat er aan roest tussen het dwarsbalkje en de comparrtimentenbalk zit. Toen ik het loshaalde, viel het niet mee.
Maar misschien heb je geluk




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Bedankt, ik vermoedde al zoiets. Maar vond het een aparte constructie.
Dank,
Hydro
Elle va comme les pompiers!
In aanvulling op Dick’s reactie: het is een onzinnig stripje dat de dubbele platen moet afdekken en zit eroverheen gepuntlast. Het doet meer kwaad dan goed en voegt constructief niks toe. Weghalen dus en hoeft niet terug. Heb profs gesproken, die laten het ook weg. Succes met je project, leuke klus!!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Bedankt. Het is inderdaad iets waar vocht tussen kruipt en niet meer weg gaat en dan kan gaan roessten van binnenuit. Ik vroeg me al af of het verstandig was om terug te plaatsen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Volgende vraag:
Heeft iemand ervaring met het vernieuwen van het doorvoerrubber van de hoogteregeling achter?
Ik had het stangetje al los gehaald van de torsiestang, maar het rubber gaat niet niet over de dikke klem die om de torsiestang zit. Gaat het wel over de stangetjes die aan de linker kant zitten, zie foto?
Het rubber staat er ook bij.
Ik neem aan dat ik het eest moet intapen en dan flink met wasmiddel insmeren.
Of is er een andere truc?
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ik heb wel een gelezen dat in de fabriek het rubber eerst werd gemonteerd en daarna het laatste gedeelte van de hoogte regellaar werd gemonteerd/gelast.
Als dat klopt kan je het rubber alleen monteren door het in te snijden en weer te plakken na montage.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Hmmm.
Denk dat ik het probeer met tape en afwasmiddel
En anders heb ik nog de mogelijkheid het rubber een stukje open te snijden en over het, nog goede, restant om de as te lijmen: alleen het brede deel van het oude rubber was vergaan.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ik zou hem door een condoom vervangen. Veel rekbaarder! 😄😄
Nee, sorry, geen ervaring mee (met dat specifieke rubber..😉)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik kan melden dat het gelukt is.
Het hoogte regelaar stangetje uit de auto gehaald. Zoveel mogelijk demontabele delen verwijderd. Wat overbleef ingetaped met duct tape. Het rubber binnenstebuiten gedaan, zodat die als trechter over het ingetaped deel getrokken kan worden en tape en rubber ruim met afwasmiddel ingesmeerd. Met beleid en sjorren kun je het dan over het tape heen trekken.
Daarbij deed het afwasmiddel van de Carrefour goede diensten
Na afloop kun je het doorvoer rubber weer terug omklappen naar de oorspronkelijke vorm, zodat het tuitje aan de goede kant zit.
Gelijk na afloop was de kleine opening nog wel even te groot en zat ruim om de stang, maar dat trok weer snel bij. Zie de bijgevoegde foto’s van de montage stappen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Goeie truc, man ! Ik heb er ook naar staan kijken, en vond het open snijden en lijmen maar niets. Had niet bedacht om het rubber zo 90 graden over het zijstuk te laten glijden.
Zal het tzt ook eens proberen
Mooi!! Gefeliciteerd! zo blijkt maar weer gewoon proberen👍
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen