Omdat mijn Berlingo al langer slecht starte bij koud weer, had ik voor vandaag een afspraak met een lokale Citroën specialist voor het stellen van de kleppen. Om 10:00 werd ik gebeld met de mededeling dat van de 4 inlaatkleppen er 3 zo weinig speling hadden dat de bus niet te draaien was. Bij de vierde klep was geen speling maar de bus was wel nog draaibaar. Volgens de specialist was de kans groot dat het blok op was (kleppen ingezakt, ofzo). Als ik de kleppen toch liet stellen, zou met een compressie test kunnen worden bekeken wat het blok nog waard is, maar dan ben ik wel een paar honderd euro armer…. Meer dan de speling meten is niet gebeurt.
Een goed tweede hands blok lijkt de beste oplossing.
Voer om in de kerst vakantie over na te denken, dacht ik.
Bij het wegrijden bij de garage begon de auto na een pasr honderd meter erg slecht te lopen en enorm te roken. Telefonisch contact met de garage leverde niet veel op. Aangezien ik in de spits reed, de auto maar aan de kant gezet, zien de enorme rook ontwikkeling.
Wie weet raad:
Is een DW8 zelf te vervangen? Ik heb redelijk wat sleutel ervaring.
Wat brengt zo’n Berlingo (nette staat) op als ik hem zelf sloop? Heb eerder een Smart gesloopt, maar denk dat een berlingo minder op brengt.
Ik sta voor alle info open.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Je zou ook een koprevisie of een ruilkop kunnen overwegen, kleppentoestanden spelen zich uitsluitend af in de ciliderkop en zeggen niets over de conditie van de rest van de motor. Als je niet vies ben van een een gokje kun je uiteraard ook een kop van een sloopauto monteren waarvan je uiteraard wel voor montage de kleppen hebt gesteld. Dat kan voor veel minder geld maar je weet dan niet helemaal wat je monteert, dat moet blijken.
Tja, km stand? Zou kop er af doen en eens aan revisie bedrijf vragen wat de kosten zijn. Denk dat dit het snelste en goedkoopste is.
Motor vervangen, zonder airco is dat vrij gemakkelijk klusje, anders dat vullen kost weer centjes. Enigste lastige is transponder op de pomp.
Waarde in onderdelen, veel vraag, veel concurrentie en nieuw kosten ze namaak ook niet veel dus ik vrees er voor…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat heeft dat wagentje gelopen? Zijn de kleppen eerder al eens gesteld? Inzakken van de kleppen komt vaak voor bij de DW8 en iedere 80.000 km staan ze wel dicht eigenlijk. Gewoon stellen en weer gaan is dan in 9 van de 10 gevallen voldoende, en voor de 300.000 km hoeft de kop er eigenlijk niet af maar red je het met stellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is inderdaad zo, het feit dat de kleppen geen speling meer hebben komt vaker voor en wil niet zeggen dat ze niet meer gesteld kunnen worden. Zolang er maar niet al te lang mee is doorgereden zonder klepspeling…
Het stellen houdt op als de vulplaten onder de klepveerplaat komen te liggen.
Met 2.20 mm is dat moment aangebroken.
Onze xsara is nu uitgesteld, over 80 KKm komt er een xud9t in.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo RVD
ik zou ook eerst de kleppen stellen het is alleen lastig als er geen speling meer is, je moet nl met de gemeten speling de nieuwe klepstel plaatjes berekenen.
Het is zelf heel goed te doen.
In jou geval met geen speling zou ik de eerste berekening beginnen met een gemeten speling van 0
dan de nieuwe klepplaatjes er in en opnieuw meten is de speling nu te krap dan opnieuw met deze speling het juiste plaatje berekenen.
Mijn xsara 1.9D heeft er nu 574000 km op zitten ik controleer regelmatig de klepspeling en heb nu drie keer de klepstelplaatjes gewisseld.
Vaak kan er een plaatje van de ene naar de andere cilinder en hoefje er maar een of twee bij te kopen of te ruilen.
Het motor revisie bedrijf waar ik de plaatjes weghaal geeft aan dat 1,5 mm het dunste plaatje is
Bij mijn xsara zit in cilinder 2 nu 1,8 mm hij komt van 2,8 mm en dat in ongeveer 340000 km
Dus in theorie zou ik nu nog ongeveer 100000 km kunnen rijden en gaat het laatste plaatje erin.
Wat ik wel bijzonder vind is dat ik nog nooit de uitlaatkleppen stelplaatjes heb moeten vervangen.
Kortom met kleppen stellen kun je een heel eind komen.
Iedereen bedankt voor de reactie.
Gelukkig loopt hij alweer, de EGR bleek fout aangesloten.
De KM stand van mijn auto is 274K. Maar dat schijnt niet te kloppen??? Er zou een ander blok in liggen met nu 150K.
Verder is de auto in een hele goede en nette conditie (volgens de specialist)
Als ik ga voor een andere DW8 (met garantie) weet ik wel wat ik heb.
Met een andere auto (in die prijsklasse) is dat dan maar afwachten.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
EGR klep, Ik zou die uitschakelen, 2 vacuüm darmpjes los trekken en iets in steken. Werkt perfect en dan heb je die last niet meer.
Die EGR had ik al uitgeschakeld, maar in vermoed dat de garage (bij het loshalen van de kleppendeksel) hier iets aan heeft gedaan.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Met sleutelervaring zou ik er een andere kop op leggen, dat is het makkelijkste.
Je weet inderdaad wat je hebt met een andere is het toch maar afwachten hoe goed je alles ook nakijkt bij aankoop.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wie heeft ervaring in het in- en uitbouwen van een DW8?
Is er bij het vervangen nog software nodig, ivm inlezen nieuwe onderdelen (dieselpomp-transponder, enz) ofzo?
Of is het alleen “mechanisch” en de electronica insteken?
Ergens ligt een blok zonder dieselpomp, als ik mijn oude pomp omzet heb ik (denk ik) geen probleem met de transponder, toch?
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Klopt, als je uw pomp overzet is het opgelost.
Brengt dat nog extra problemen met zich mee?
Los van het feit dat de D-riem eraf moet en dan heb je natuurlijk weer die Seem meter nodig😩
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Nope, is elektronische vervroeging dus precies gemakkelijk te wisselen.
Enkel distributie riem en waterpomp mee vervangen + koppeling eventueel.
EGR klep, die schakel je maar uit.
Volgens mij is de stopklep wel electronisch, hij wordt vrijgegeven door de startonderbreker.