Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Beste allen,
Hoewel ik op het CX gedeelte van dit forum wel vaker berichten post heb ik dat op dit gedeelte nog niet gedaan.
En dat terwijl ik sinds 15 jaar een BX in mijn schuur heb staan.
In 1991 kocht mijn moeder een BX 16 TZI met automaat en stuurbebrachtiging in Vert Triton. Ik had zelf toen een 16 TRI.
Mijn BX verdween, die van mijn moeder bleef. Weinig gebruikt, altijd in de garage gestald. Mijn moeder verdween in 2002 naar een verzorgingshuis en overleed in 2004. De BX bleef achter. Gezien de goede staat van de auto kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om de auto weg te doen. Uit piëteit ook voor mijn moeder (tastbare herinnering) heb ik de auto in de hoek van mijn garage op blokken gezet en er tot vorige week niet meer naar omgekeken.
Nu ben ik bezig de auto weer op de weg te krijgen.
- nieuwe banden
- nieuwe uitlaat
- nieuwe accu
- nieuwe lhm/olie en water.
Een paar opvallende dingen:
- het voorraadvat LHM was nagenoeg leeg. De auto kwam dus ook niet omhoog. Waar is die olie gebleven. In de bollen indien de stikstof eruit is???
- De auto startte weer netjes en kwam na reiniging van het voorraadvat en nieuw olie ook mooi omhoog. Wel is er een plastic stukje bij het voorraadvat volkomen vergaan. Het T- stukje verbindt twee retour leidingen via de rubber stop op het voorraadvat. Zie foto. Dit zal wel vaker gebeuren bij BX-en. Iemand een oplossing, of gewoon een nieuw T stukje kopen?
Ben benieuwd wat ik nog meer ga tegenkomen behalve spinnenwebben
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ik mis de distributieriem(en wat daar bij hoort)in je lijstje, die is 5 jaar over tijd.
Je hebt, denk ik, geluk gehad dat hij niet geknapt is
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Tja, daar zeg je zo wat. De riem is in 1992 vervangen, vlak voordat de auto is opgehokt.
Er is vast wel ergens info te vinden over hoe ik die riem vervangen. Weet iemand misschien een linkje naar een website?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Hoe heb je de LHM gepeild? Het ‘vlottertje’ op het reservoir wil nog wel eens blijven hangen en zodoende een verkeerde waarde aangeven…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
15 Jaar stilstand is veel. Behandel het als een barnfind, ook al voelt het waarschijnlijk niet zo.
Een motor loopt niet zo fijn als ie muizenpoep of een spinnennest opzuigt, dus check alle buizen en holtes op dierlijke resten.
Uiteraard de motorolie, koelvloeistof en LHM verversen. LHM trekt op termijn vocht aan en dan wordt het vergif voor het HD-systeem, dus de leidingen doorspoelen. Revisie van hoogteregelaars en remcilinders kan vast ook geen kwaad.
En rubber vergaat bij stilstand snel, dus in élk geval de brandstofslangen, distributieriem en banden vervangen. Daarnaast is er grote kans dat er retourslangen, octopussen en lekzakken uitgedroogd zijn, evenals de ashoezen. Daar kom je vanzelf achter als je er mee gaat rijden. Tenzij je gelijk álles vervangt moet je rekening houden met een periode van kleine lekkage’s en diverse ergernissen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Begrijp ik goed dat die auto uit ‘91 is en in ‘92 of ‘93 in opslag ging? Wow! Wat is de kilometerstand wel niet? Mooie kleur trouwens
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Nee, hij is van 91 en ging in 2003 in de opslag. Neemt niet weg dat de auto er op enkele deukjes na ‘als nieuw’ is. M.n. Het interieur is echt alsof de auto net uit de fabriek rolt. Er staat 92k op de klok.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Leuk! Doe eens wat fotootjes? Kunnen die deukjes er misschien nog uit met uitdeuken zonder spuiten?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zal ik doen, zodra hij weer naar buiten komt en gepoetst is. Aan je aviator te zien, lijkt de auto veel op de jouwe.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Daarom, daarom Maar jij hebt een automaat en ikke niet.
Overigens, nieuwe distributieriem + spanrol + waterpomp + nieuwe koelvloeistof + nieuwe APK heeft mij 350,- euro gekost. Heb ik laten doen bij een garage in de buurt van de verkoper omdat ik het niet aandurfde om met de oude riem naar huis te rijden. Maar er zit redelijk wat ruimte aan de rechterkant van het blok dus ik denk dat het best goed zelf te doen is.
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Da’s een koopje!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat een gaaf project! Succes met het op de weg brengen van de BX.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Het is zover. De BX staat weer op zijn wielen en heeft de eerste km’s weer achter de rug.
Na wat aarzelingen begonnen ook alle lampjes en functies weer te werken. Twee zaken werken niet: de achterruitwisser/sproeier en verstelling van de elektrische rechterbuitenspiegel.
Tijd voor een schoonmaak.
‘Goh meneer, mooie BX. Mijn ouders hadden er ook een’
Nu op weg naar de APK waarbij ik meteen de distributieriem laat beoordelen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ziet er goed uit! Wel stalen zenuwen dat je zomaar gaat rijden met die distributieriem
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, je moet af en toe een gokje wagen….
‘t Zelfde geldt voor alle rubbers, leidingen etc. Ik heb uiteraard gekeken of er ergens LHM lekt, maar het gaat me te ver om alles preventief te vervangen. De rubbers ‘voelen’ ook nog goed aan.
Mijn CX heb ik zo ook weer op de weg gebracht. Tot op heden (5 jaar later) is er geen enkele lekkage opgetreden, behalve een doorgeroeste leiding.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI