2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Vastzittende remmen na stilstand
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 december 2015 02:16 PM
  [ # 16 ]

Als je het met luchtdruk probeert, dan de zuiger ergens in opvangen waar die niet terug uit kan stuiteren. Eruit persen met een vetspuit is de beste methode.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2015 02:42 PM
  [ # 17 ]

De DS klauw is niet deelbaar. hij steekt over naar de andere kant en stopt daar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 22 december 2015 03:06 PM
  [ # 18 ]

Begrijp het nog niet goed : als je perst met een losse remklauw, zoekt de druk de weg vd minste weerstand. De soepelste zuiger komt er dus het eerst uit, daarna lukt het niet meer om de andere er uit te krijgen. Je moet dus denk ik, de zuiger tegenhouden, tot de zwaarst lopende er ook uit gaat. Lijkt me lastig. In de auto gemonteerd , kan ik een rembloklje laten zitten, en dan perst de zware zuiger er wel uit. Bovendien doet de hydrauliek het werk.
Is dan niet makkelijker ?
Hoeveel cm komt de zuiger er uit voor hij los gaat ?

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 22 december 2015 03:39 PM
  [ # 19 ]

De remklauw van mijn DS is wel deelbaar, maar dat is niet echt van belang. Je sluit de lucht of vloeistofdruk aan op de cilinder waar je de zuiger uit wilt persen. Er is geen interne verbinding tussen de twee delen. Wel een uitwendige leiding die de twee helften koppelt en de hydraulische druk overbreng.
Die haal je dus los indien nodig.

In mijn geval zat de buitenste zuiger vast en dat deel van de remklauw zit aan het eind van de ‘chain’ en is het dus een kwestie van het verwijderen van de korte leiding en op de die plek de druk aansluiten.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2015 03:55 PM
  [ # 20 ]

Ow, ja je hebt gelijk.

Waardoor het wel gaat is dat de olie niet in de klauw van de ene naar de andere gaat maar buitenom:

Hierdoor kan je per kant de zuiger eruit duwen door 1 gat af te doppen.

De zuiger komt er geschat 5 cm uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 22 december 2015 07:30 PM
  [ # 21 ]

En vergeet dan in je enthousiasme niet, zoals wij, dat er LHM uit komt zodra de zuiger er uit is…..zeker als het primaire circuit lekker staat te persen..
Sad

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 22 december 2015 11:07 PM
  [ # 22 ]

Ga het proberen !

Kan de klauw er uit naar boven als je de radiateur en de dwarsbalk demonteert ?
(Naar voren gaat slecht door alle hydrauliek leidingen )

(Waarom zitten er van die rare losse haarspelden op ? Aan de rechter kant kan ik hem niet verwijderen, omdat hij tegen het chassis aanloopt.  Is daar een truc voor ?)

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 december 2015 11:56 PM
  [ # 23 ]

Om de rechter te demonteren is het voldoende om de radiateur te verwijderen. Dan kan hij er naar voren-boven uit.
De haarspeld is om te voorkomen dat de blokken er uit trillen. De rechter haarspeld kan er ook uit, beetje scheef en een heel klein beetje buigen.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 22 december 2015 11:58 PM
  [ # 24 ]

De radiateur er uit halen is wel het beste.
De rechter klauw (in rijrichting gezien) kan er redelijk simpel uit (naar voren). De ‘haarspeld’ krijg je er wel uit (beetje creatief draaien en puzzelen, heel klein beetje buigen)). Dan de blokken er uit. Dat kan wat lastig zijn want je moet wat ruimte creëren door de zuigers wat in te drukken. Dus als ze beide vastzitten…..
Er zijn twee grote bouten (daar kijk je recht op als je van voor naar de remklauw kijkt). Die moeten er uit. Dan zit er een beugel onder de dwarsbalk waar de klauw ook aan vast zit. Als je deze beugel loshaalt ( 2 verticale bouten, moeren zitten gelast) van de dwarsbalk heb je rechts genoeg ruimte.Of de twee horizontale bouten (met moer) ook los moet weet ik niet zeker)
Voor de linker klauw is het wat lastiger, maar in principe hetzelfde verhaal.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 02 januari 2016 11:05 AM
  [ # 25 ]

Gelukkig nieuwjaar iedereen !
Ga straks aan het demontage karwei beginnen. Heb eerst de zuiger rechts, die het meest vast zit,  met de remdruk er een flink eind uitgeperst, kostte zeer veel moeite er beweging in te krijgen. Links heb ik de zuigers goed beweeglijk kunnen krijgen .
Nu heb ik nog een goede remklauw van mijn DS 23 1973.dat is een handbak.

Past die op een hydrauliek uit 67? Daar zit nl een hydraulische leiding op de plaats van de ontluchtingsnippel van de handbak .

Vraag aan egbert/joris: wat voor nippel kan je ipv de leiding monteren zonder het schroefdraad te mollen ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 januari 2016 11:41 AM
  [ # 26 ]

Bedenk ook dat als je beide klauwen klauwen eraf haalt de bak naar beneden gaat hangen.!!

Nippel of leiding is M9. Pak bijvoorbeeld de nippel uit aandrijfas.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 januari 2016 01:18 PM
  [ # 27 ]
Rogier23 schreef:

Nu heb ik nog een goede remklauw van mijn DS 23 1973.dat is een handbak.

Past die op een hydrauliek uit 67? Daar zit nl een hydraulische leiding op de plaats van de ontluchtingsnippel van de handbak .

Ja. Gewoon de nippel er uit, een leidingrubber 4,5mm er in en de leiding van de 67’er overzetten

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 02 januari 2016 09:39 PM
  [ # 28 ]

Remklauw ging er inderdaad met een beetje draaien net uit ! De grote bouten zaten muur en muurvast, met verlengstuk los.
Daarvoor wel alle hydraulique leidingen gedemonteerd, maar dat was geen werk.
Goed advies om de remzuigers er niet te ver uit te drukken, want dan kan de klauw niet genoeg draaien om er naar voren uit te kunnen , bedankt !
Nu morgen de andere klauw monteren en ontluchten. Welke nippels moeten worden ontlucht voor de remmen van een hydraulique ? Alle twee op de hydrauliekpomp ?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 januari 2016 02:50 AM
  [ # 29 ]

Voor zover ik het me herinner de linker op de klauw en de rechter op de centrifugaalregelaar (die jij misschien voor pomp aanziet Wink).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 januari 2016 11:14 PM
  [ # 30 ]

De andere ontluchtng meen ik op de stationair regelaar carburateur.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook