Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het afdichten dien je met vlakafdichting te doen en niet met een of andere siliconenmeukpakking uit een tube ofzo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het afdichten dien je met vlakafdichting te doen en niet met een of andere siliconenmeukpakking uit een tube ofzo.
Duidelijk!
Ik dacht aan loctite spul speciaal voor vlakke delen af te dichten zonder papier
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
raad van bestuur heeft dan toch maar besloten om de sensor onderaan de vlampijp te monteren
dan nog eventjes bezig geweest met de spruitstukken, alles uitgeboord en opnieuw getapt mét zéééér goede snijolie ( TSL )
citrotech spullen zijn op de post, nog eventjes wachten om de motorsteun aan te pakken
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
vreugde is van korte duur, spruitstuk past niet op de kop
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Tip: de vlampijp monteren nadat je de het spruitstuk op de kop hebt gemonteerd. Been there😊
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
En bovendien: spruitstuk en vlampijp pas aandraaien nadat alles ongeveer op z’n plek zit.
Vraagje: waarom deze locatie voor de sensor?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
OK, bedankt voor de tips.
Spruitstuk ging niet zonder slag of stoot op de vlampijp, ik wil absoluut vermijden dat er spanning op spruitstuk komt te staan.
Dat kan niet de bedoeling zijn.
Plaats voor de sensor ; ik wil een locatie uitkiezen waar alle gassen samenkomen. En het ziet er naar uit dat ik de sensor moet verplaatsen aan de andere kant, het past net niet met de carter. Op de aanwezige moer draai ik een plug.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
madam heeft weer nieuw motor en bakolie, heel de uitlaat hangt eronder en ze spint weer van ouds
ze lekt nog een beetje aan de brillenklem achter de pot. De sensor past goed als je het aan de rechterzijde monteert.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
inmiddels de motorsteunrubbers ook binnengekregen vandaag. Maar dit snap ik niet zo goed, oud en nieuw naast elkaar :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hee dasraar; nieuw is platter dan wat eruit kwam zo te zien. Betekent in ieder geval dat je steun niet versleten was. Bij mij waren de bolletjes helemaal weg.
Vraagje mbt de uitlaat
heeft het zin om spruitstuk en vlampijp te isoleren met zo n isolatie tape ?
voor - en nadelen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bij Dirk Sassen zie je dat er 2 maten bovenrubbers zijn voor de motorsteun:
maar zonder uitleg waarom en welke de juiste is.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Die motorsteunen zijn echt een ramp.
Ik heb vernomen dat er C35 motorsteunen in omloop zijn gebracht. Dat zou de 2 verschillende bovenrubbers kunnen verklaren.
Anyway, ik ga mijn motorsteunen zelf reviseren.
Op de auto zijn beide motorsteunen ingezakt na dikke 10k km.
De saga continues..De diff lagers aangepakt.
De tapeinden op de ouderwetse manier met 2 moeren eruit gedraaid en terug op de nieuwe diff stukken gedraaid. Wel borgen met Loctite, en dat blijkt een succes. Ik moet de tapeinden los stoken om ze los te schroeven. Het werkt dus echt!
En passant, de omgeving geinspecteerd en hier en wat nog kleine lekkage, behalve op stuurhuis na.
Deze lekt best veel aan de harmonica rubbers en onderaan het middenstuk, waar de 2 plaatdelen samengehouden wordt. Ook het rondsel laat wat druppels los.
Het volgende, de diff stukken aantrekken op koppel en de remschijven lekker uitklokken.
Ik ben benieuwd.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Groot onderhoud is inmiddels bijna klaar
De remschijven zijn uitgeklokt op 0.10mm, check! Onder bloc hydraulique enkele LHM druppels gevonden, het lekte vervolgens langs schutbord motorruimte naar beneden alsook via de leidingen. Uiteindelijk de O-ringen vervangen van alles ; bloc hydraulique, de remservo(!) en de leidingbundel van bloc hydraulique naar bak. Je wilt niet weten wat voor k*tjobke dit was.
De linker motorsteun was wat ingezakt en heb deze terug hoger versteld, check!
De waterdarmen vervangen door originele rubbers met ABA klemmen.
Benzine slang 5x8mm en gemonteerd op de diff stukken en overloop carbu.
Dezelfde darm kun je ook aansluiten onderkant radiator.
Kleppen gesteld, check!
Onsteking controle, check!
Starten en lopen! De uitlaat is volledig dicht en geplof is weg uit de uitlaat.
Nu de boel nog goed ontluchten en de benzinetank monteren.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith schreef:ik denk eraan een lambda sensor in de vlampijp te monteren.
Wat voor lambda sensor mag da zijn ?
Smal band is inderdaad prima keuze. Heb de carb van mijn DS cabriolet ook getuned mbv een smalband op lambda=1. Breedband is voor moderne lean burn motoren ( armer dan lambda=1).
Als je tzt aan het tunen begint, dan heb ik daar nog een PPT over.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper