Opnieuw zware motorproblemen Pluriel, hulp gevraagd
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 december 2015 03:34 PM

7 maanden na een volledige motorrevisie n.a.v. een vroegtijdig gesprongen distributieriem, lijkt er maar geen eind te komen aan de motorellende van mijn geliefde C3 Pluriel.

Het hele verhaal begon ongeveer twee weken geleden, toen tijdens een lange file-rit plots het gevreesde ‘stop, motortemperatuur te hoog’-lampje aanging. Ik heb me netjes langs de kant gezet, alles even laten afkoelen en na ongeveer 10 minuten mijn reis foutloos verder gezet. Wel merkte ik de laatste tijd dat de koelventilator (te) vaak aansloeg, en dan ook nog eens enkel in de hoogste blaasstand. Afgelopen dinsdag had ik daarom een afspraak bij mijn Citroën-garage gemaakt. ‘s Middags kreeg ik al telefoon dat het geen ernstig probleem was, enkel de weerstand van de ventilator die niet naar behoren werkte en daarom enkel in de hoogste stand aanging. Woensdag kon ik hem gaan afhalen en meteen volgde een vuurdoop met alweer een file-rit van anderhalf uur. Gelukkig geen lampjes die aangingen. Toch bleef ik de indruk hebben dat mijn motor nog steeds te warm liep (enkel een indruk/voelen aan de motorkap, want een Pluriel heeft geen temperatuurmeter in het dashboard), hetgeen bevestigd werd toen ik mijn hand haast verbrandde aan een gloeiende motorkap toen ik donderdag, na een kwartiertje naar het naburige dorp te hebben gereden, wilde controleren of alles goed ging. Een blik onder de motorkap toonde geen lekken aan, alleen een (naar mijn lekenmening) vrij donkere koelvloeistof.

Met plannen om maandag terug te bellen naar de garage met de melding dat het euvel niet opgelost was, kreeg ik vrijdagavond het aanbod van een vriend, die automechanica studeert, om als vriendendienst even langs te komen bij één van zijn vrienden en diens vader, die automonteur is. Aldus geschiedde zaterag, waar bij aankomst het koelstofreservoir vrolijk aan het (over)koken was. Na wat twijfels over de staat van de thermostaat, bleek er bij het bijvullen van de koelvloeistof olie bovenop te drijven. Hiermee werd dus mijn eigen grootste vrees bevestigd: hoogstwaarschijnlijk is de koppakking van de Pluriel lek. Een koppakking die afgelopen lente, samen met zowat alle andere onderdelen van mijn motor, werd vernieuwd, hetgeen ik op factuur heb staan en waarvoor ik ook heb betaald.

Sinds maandag heb ik nu dagelijks telefonisch contact met de garage, die naar alle mogelijke oorzaken aan het zoeken is, maar de olie in de koelvloeistof lijkt af te wimpelen als het gevolg van de vorige koppakkingswissel. Hierbij wil ik even verduidelijken dat deze wissel gebeurd is omdat mijn geknapte distributieriem de motor zelf had beschadigd, niet omdat er toen al sprake was van olielekkage in de koelvloeistof. Het lijkt me sterk dat er 7 maanden geleden zo’n hoeveelheid olie in de koelvloeistof kon gelekt zijn, aangezien ik geen meter meer met de auto kon rijden toen de distributieriem er af lag. Het is los daarvan naar mijn mening al slordig werk om een auto met olierestanten in de koelvloeistof af te leveren (waaraan ik dus twijfel of dit wel zo was; ik vermoed een recentere lekkage).

Vandaag heb ik dan telefoon gekregen dat de computerunit, die de ventilator aanstuurt, stuk is en vervangen moet worden. Blijkbaar slaat de ventilator wel aan als de airco aanstaat, maar niet als die af staat. Volgens de garage heeft de motor daarom de kans om zo heet te worden. Ook aan dit verhaal twijfel ik, aangezien mijn airco eigenlijk 365 dagen per jaar aanstaat en de ventilator in deze omstandigheden volgens hun eigen diagnose dus wel zou moeten werken, waardoor de motor ook niet zou kunnen warm worden… hetgeen de praktijk dus behoorlijk tegenspreekt.

Je leest het al, een heel verwarrend verhaal met een nog verwarrendere diagnose. Kunnen de technische experten hier iets mee aanvangen?

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 03:44 PM
  [ # 1 ]

Bij het vervangen van een koppakking wordt de motor gebruikelijk gevuld met zowel schone motorolie als schone koelvloeistof.
Als je nu weer olie in de kvs vindt, zou de koppakking dus opnieuw gesneuveld kunnen zijn.
Dit kan ten gevolge van oververhitting, hierdoor kan de cilinderkop krom trekken, waardoor de pakking gaat lekken.
Een niet juiste aansturing van de koelventilator kan inderdaad leiden tot oververhitting.
Vreemd dat jouw Pluriel geen temperatuuraanduiding heeft, in de onze, met de eerste versie van het instrumentenpaneel, zijn links 6 blokjes zichtbaar, waarvan er 3 verlicht zijn als de motor op bedrijfstemperatuur is.

365 dagen per jaar de airco aan wil overigens niet zeggen dat de airco ook altijd werkt.
Bij de huidige buitentemperaturen hoeft dat meestal ook niet.
De airco komt alleen werkelijk in bedrijf als de gewenste interieurtemperatuur lager is dan de buitentemperatuur en in het geval je kiest voor voorruitontwaseming.
Dan zorgt de gekoelde lucht voor ontvochtiging.

Dus “airco aan” leidt niet automatisch tot een draaiende koelventilator.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 december 2015 07:10 PM
  [ # 2 ]

Vanaf de phase II heeft de Pluriel alleen nog een brandstofmeter, vandaar dat het zo verdraaid moeilijk is om zelf te kunnen zeggen wanneer hij warm loopt… Ik spreek tegen mijn eigen portefeuille, maar zoals jij het beschrijft, is het een vrij logische volgorde dat eerst de ventilator het heeft laten afweten en dat er daardoor motor-/koppakkingsschade is ontstaan.

Zoals de garage het momenteel schetst, is er enkel een probleem met de aansturing van de ventilator. Dit verklaart m.i. echter niet waarom de motor haast onmiddellijk warm loopt, ook wanneer hij voldoende rijwind heeft om ‘natuurlijk’ gekoeld te worden. Mijn vrees is dat de motor effectief een keer (veel) te warm is geweest, waardoor er een bijkomend koppakkingsprobleem is ontstaan, hetgeen dan weer de olie in de koelvloeistof verklaart.

Ik weet echt even niet meer wat aangevangen met de Pluriel. Heb er dit jaar al € 4.000 kosten aan gehad en zoals ik het nu inschat, zitten er nog eens € 3.000 aan te komen (aansturingscomputer van de ventilator wordt de garage geraamd op € 1.200)...

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 07:31 PM
  [ # 3 ]

Je kan laten controleren of er CO2 in de kvs zit.
In dat geval is de kop lek.

Wat betreft onderdelen, waarom nieuw en niet gebruikt, uiteraard waar mogelijk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 december 2015 08:12 PM
  [ # 4 ]

Dan ga ik morgenochtend toch wel even serieus aandringen op een dergelijke CO2-test bij de garage. Als daarmee elke twijfel over de staat van de koppakking wordt uitgesloten, zou ik me al een stuk zekerder voelen over de slaagkansen van een vervanging van de aandrijfmotor van de ventilator.

Maar kan het louter mankeren van de ventilator leiden tot dergelijke oververhittingsproblemen, ook op korte afstanden (ca. 10 min.) en ook als er voldoende rijwind is om de motor natuurlijk af te koelen? Ik heb het gevoel dat de temperatuur erg snel vanaf een koude start oploopt, los van de ventilatorwerking.

En ja, gebruikte onderdelen zijn, zeker wat betreft de regelunit van de ventilator bespreekbaar.

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 december 2015 08:18 PM
  [ # 5 ]

Los hiervan is het bij mij vooral frustrerend hoe men de olie in de koelvloeistof blijft opzij schuiven als het resultaat van de eerste koppakkingswissel. Los van het feit dat deze koppakking dus niet is vervangen omwille van lekkage (en er voor de wissel dus hoogstwaarschijnlijk geen lekkage in de koelvloeistof zat), zou dit olieresidu dus niet opgemerkt zijn bij de grote beurt in september en ook niet bij het eerste oververhittings-bezoek bij de garage (terwijl de olie er volgens de garage dus al 6 maanden in zit).

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 09:10 PM
  [ # 6 ]
Escher schreef:

Ik heb het gevoel dat de temperatuur erg snel vanaf een koude start oploopt, los van de ventilatorwerking.

Ik zou in dat geval ook de werking van de thermostaat laten controleren.
En ik wil niet doemdenken, maar als het blok heel erg snel opwarmt, dan ga ik aan de werking van de waterpomp twijfelen, het lijkt er dan op dat er geen circulatie is in het koelsysteem.
Is de waterpomp begin dit jaar bij de distributiewissel ook vervangen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 09:14 PM
  [ # 7 ]

BTW is jouw Citroën-garage een officiële dealer, bij jullie concessionnaire?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 december 2015 09:20 PM
  [ # 8 ]

Thermostaat is vorige week, bij het eerste bezoek aan de garage, nagekeken en werkte blijkbaar goed. De waterpomp is idd vervangen in april. En ja, het is een officiële dealer, die de Plurlel 9 jaar geleden ook nieuw heeft afgeleverd.

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2015 09:27 PM
  [ # 9 ]

Zijn zij mogelijk in het bezit van een warmtebeeldcamera, bijvoorbeeld van Flir?

Hiermee kan je heel snel zien hoe het temperatuurverloop in de componenten van het koelsysteem is, bijvoorbeeld geen circulatie of een obstructie.

Luchtbellen in het systeem kunnen ook circulatieproblemen veroorzaken.
Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat een dealer dat doet zoals het hoort.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 december 2015 12:05 PM
  [ # 10 ]

Er kan best wat olie ( enkele druppels) in de koelvloeistof(kvs) terecht zijn gekomen bij het monteren van een nieuwe kop op de bestaande motor, hoort niet, maar kan wel.  Dat zie je dan later als een “filmje” olie op de KVS, daar heb je heel weinig voor nodig maar kan eigenlijk weinig kwaad. Als je “drap” in je KVS hebt dan zit er veel meer olie in, dat kan hoort echt niet. Je zegt niet precies wat je motorrevisie inhield: Is je hele blok er uit geweest, of heeft men alleen nieuwe kleppen in de cilinderkop gezet, in dat laatste geval laat men de motor zitten. 

Diagnose: Als je de koelventilatoren “permanent aan zet” op vol vermogen, “gewoon met een draadje” dan weet je na een paar kilometer file wel of je motor te heet wordt, en kun je verder zoeken, als hij dan koud blijft dan kun je met een gerust hart de ventilatorsturing vervangen.
Als je bij het bezoek aan je vriend ziet dat je KVS uit het vat komt borrelen dan is de motor wel te heet geworden ( tenzij je dop op het drukvat te vroeg open gaat).
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 december 2015 03:01 PM
  [ # 11 ]

ja een lastige situatie? A, als de motor te heet zou worden, wat schadelijk is voor de koppaking, dan had het rode lampje op je dachbord moeten aan geven dat de vloeistof te heet is, dit gaat branden voor dat de vloeistof kookt, je schrijft hier nergens over, behalve die ene keer
is de auto ook in onderhoud bij deze citroen garage,???
als dat zo is, is het ook raar dat de distr geknakt is, wand dan is de service ver te zoeken.
het kan ook zijn dat ze de kop niet goed hebben n getrokken. waar door ie dan hetelucht in koelsysteem blaast, waar door koelsysteem heeel snel heet wordt,

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 december 2015 03:56 PM
  [ # 12 ]
beremans schreef:

het kan ook zijn dat ze de kop niet goed hebben n getrokken. waar door ie dan hetelucht in koelsysteem blaast, waar door koelsysteem heeel snel heet wordt,

Dan zou dat zich direct na de reparatie al geopenbaard hebben.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 december 2015 05:49 PM
  [ # 13 ]

rene blijft even een lastige kwestie, hij schrijft ook ergens dat ie niet meer rijd dan 10 min, maar wel dat de motor snel heet is.
en als die auto in onderhoud is wil ik wel eens weten waarom ie de schade heeft moeten betalen. want als ik mijn auto voledig in onderhoud hep, dan gaat de garage toch echt zelf dokken, er zijn natuurlijk uitzonderingen, waar aan je de garage geen schuld van kan geven. alleen weet ik natuurlijk nog niet hoe het onderhoud is,

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 24 december 2015 06:06 PM
  [ # 14 ]

Nogmaals bedankt iedereen voor het actief meedenken. Ik kom net terug van een bezoek aan de garage; ik heb alvast een gratis vervangauto meegekregen voor de komende anderhalve week, aangezien ze t.e.m. 4 januari met eindejaarsvakantie zijn en de Pluriel nog niet gerepareerd is. Er is een CO2-meting gedaan om de staat van de koppakking te testen en die uitslag bleek positief. Ook de reactie van Citroensmgz geeft me een vrij geruststellend gevoel: er dreef idd slechts een dun laagje olie op de koelvloeistof en gelukkig geen dikke drab. Dit blijft natuurlijk een slordigheid, maar is beter dan de diagnose van een lekke koppakking.

Er zijn diverse metingen gedaan waarbij de motor werd warmgedraaid en blijkbaar bouwt de temperatuur relatief normaal op, in tegenstelling tot mijn gevoel. De ventilator grijpt echter pas in vanaf 108° en niet vanaf de normale 90°; aangezien de weerstand en de thermostaat wel correct werken, ligt het volgens de garage dus aan de injectieberekenaar, die de ventilator aanstuurt. Aangezien er volgens hen geen verdere schade aan de motor is, laat ik de reparatie alsnog uitvoeren.

Wat betreft het onderhoud, is deze Pluriel de eerste twee jaar van mijn bezit dealer-onderhouden. Vervolgens is deze twee jaar via een onafhankelijke garage onderhouden, waarin ik mijn vertrouwen (nogal logisch) ben verloren na de distributiebreuk. Daardoor kon ik bij die schade dus geen schadeclaim bij de dealer indienen. Het afgelopen jaar is de motor opnieuw opgebouwd door de dealer en heeft de auto ook zijn groot onderhoud terug bij de dealer gehad.

De komende week liggen de werkzaamheden dus even stil. Geschat wordt dat de auto op 6 januari terug helemaal de oude is, hopelijk zonder verdere oververhittingsproblemen. Ik hou jullie op de hoogte.

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
Gepost: 24 december 2015 06:09 PM
  [ # 15 ]

ik gok op de waterpomp schoepen wiel los van de as dus direct te heet. komt tegenwoordig veel voor, schoepen wiel is van plastic, komt volgens een bekend specialist hier voor bij origineel en imitatie

doei

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook