Hallo allemaal,
Ik heb een id 19 uit 68 met een motor die draaide als een klok met weinig kilometers. Tot op een moment dat ik aan het rijden was en er plots een enorm geratel in de motor zat. Eerst dacht ik dat het een lager was van mijn water, lhm pomp of alternator. Maar na deze los te koppelen bleef het geratel.
Na verder onderzoek komt het geratel uit de buurt van mijn olie pomp, denk ik. Maar andere personen met kennis van zaken zeggen mij dat een oliepomp bij een id wel het laatste is wat stuk kan gaan.
ik heb vervolgens mijn olie afgelaten om te kijken of ik hier iets vind. maar aan de olie was er niets te zien. Ook de oliefilter is op de correcte manier geplaatst.
Wat ik wel had in de periode voor het geratel was bij een koude start dat mijn olie/voltmeter lampje ging branden en moest ik hem ook met de gaspedaal in gang houden tot het lampje uit ging en dan was er niets aan de hand.
Ik heb van de zomer voor het eerst zelf mijn starter gereviseerd en dacht dat het lampje branden om dat mijn starter te veel stroom pikte.(door zelf mijn starter te doen)
Maar nu ik er over begin na te denken, zou het kunnen dat ik gewoon geen oliedruk meer had en daarom de lamp begon te branden.
En dat ik daardoor mijn olie pomp heb vernielt en misschien nog erger heel mijn blok?
Of is dit een doem scenario en is er iets anders aan de hand?
Heeft er iemand al zoiets gelijkaardig meegemaakt?
ik hoor het graag.
vriendelijke groeten en fijne feesten
Axel
Heb je kort geleden toevallig het oliefilter vervangen?
Als je die goed monteert maar een ringetje vergeet (te vervangen) heb je te weinig oliedruk met de nadelige gevolgen op langere termijn…
Geratel zou ook nog pingelen kunnen zijn door verstopte sproeier (mengsel te arm) maar dan heb je alleen geratel bij behoorlijke belasting van de motor, niet bij stationairloop.
Blijft het geratel altijd hoorbaar?
Onderdeel van de startmotor gaan wandelen, zou dat ook nog kunnen?
Kan volgens mij namelijk nergens heen en blijft dan hangen in de buurt van je vliegwiel…
Vervangen van je startmotor heeft volgens mij verder niets te maken met de olievoorziening…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een oliepomp gaat niet ratelen als hij stukgaat. Het ratelen komt meestal van een versleten drijfstanglager, krukaslagers of een zuiger die schade heeft. Hoe dan ook moet de motor er uit en helemaal uit elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dag h@ns
Mijn olie filter heb ik +-10.000 kilometer geleden vervangen op de juiste manier met alles er op en er aan.
Ik denk niet dat het komt door het pingelen. de ontsteking en sproeiers zijn goed afgesteld.
Dag waterman
Daar vreesde ik ook al voor. Komt dit dan door het falen van de oliepomp?
Want de motor was in goede staat met weinig kilometers, en plots uit het niets geratel.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nu ken ik deze motor niet. maar is het niet zo dat deze een keting heeft die de nokkenas, aandrijft? want bij ratelen is dit het eerste waar ik bij kijk, als zo,n keting slap gaat hangen hoor je hem tegen het huis draaien, je moet het dan in je spanner zoeken, deze is dan waarschijnlijk hydraulich
Is er bij jou iemand in de buurt met veel DS kennis?
Versleten krukaslager is meestal wel te herkennen door een DSkundige.
Dan heb je het wel over worst case scenario met veel werk/kosten…
Over het algemeen zijn ID’s wel taai omdat ze relatief weinig vermogen kunnen leveren.
En ik geloof zelfs dat er bronzen lagers in zitten.
Maar ja, alles kan kapot natuurlijk…
De distributieketting hoor je over het algemeen alleen bij stationairloop, en dat kan je ook heel goed traceren op gehoor.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De distributie ketting en spanner gaat/ging makkelijk 4 ton mee. Lijkt me sterk. Daarbij kan je er niet bij zonder het blok uit te bouwen.
De lagers zijn niet van brons.
Die zelfgereviseerde starter kan het ook zijn idd. Dat het tandwiel meeloopt tegen de krans.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Staat mij bij dat de DV en de IE’s bronzen lagers hadden.
Anyway, niet zo heel belangrijk.
Les 1: alles kan (kapot)












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja zonder olie gaan de bigends gelijk stuk. Maar dat bonkt. het ratelt niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien nog een vergezochte mogelijkheid:
Ingezakte motorsteun waardoor voorraadbol rammelt tegen de dwarsbalk?
Voornamelijk hoorbaar bij optrekken.
Maar eigenlijk zou iemand met verstand van zaken eens goed moeten luisteren.
Of kan je een filmpje maken en posten?
Dag allen,
Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik denk dat het niet te zoeken is bij de ketting. Aan de starter dacht ik ook eerst maar het geluid komt van de andere kant onder de carburator. Ik heb nog het type motor met de ontsteking achteraan zou daar iets mee kunnen zijn?
De moter steunen zijn ook onlangs vervangen. zou het de hogedruk regelaar kunnen zijn?
In ieder geval ik zal het morgen eens filmen misschien levert dat iets op
vriendelijke groeten
Axel



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nou we wachten even af, de kunst bij het luisteren van geluid is de snelheid waar mee het gaat, bv de krukas draait altijd het snelst, de andere compenenten draaien tot 2 a 4x zo langzaam.
Een of twee nokvolgers (bus die op de nokkenas loop)door de harde laag? Dat kan ook een tikkend of ratelend geluid geven.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Hogedrukregelaar heb ik nog nooit horen ratelen…
Alleen als de voorraadbol stuk is tikt ie zo’n beetje elke seconde. Dat bedoel je denk ik niet met dat ratelen toch?
Laat een ervaren kenner er eens naar luisteren voordat je begint te sleutelen. Het is makkelijk als we de locatie weten, is vast wel iemand in de buurt met verstand van die dingen.