1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelvloeistof in ventilatie
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 25 december 2015 05:16 PM

Hoi Xsara-rijders,

Sinds kort heeft mijn vader mijn Xsara VTR overgenomen.
Deze week is er echter een probleem ontstaan. De voorruit is erg vochtig en krijg ik niet droog geblazen.

Zoals de titel al zegt komt er koelvloeistof door de ventilatieroosters bij de voorruit. Bij vol open hoor je dat er vloeistof zit en spettert het tegen de voorruit aan. Ik denk zelf dat het de kachelradiateur is.. Een hels karwei om los te halen.

De radiateur voor in de motorruimte lekt helaas ook vloeistof, deze wordt ook vervangen.
Maar klopt het dat het voor wat betreft de koelvloeistof die door de ventilatie komt, de kachelradiateur een lekkage heeft? Of kan dit ook nog andere oorzaken hebben? De vloer is namelijk niet nat/vochtig.

Ik hoor graag van jullie, dank.

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 december 2015 05:22 PM
  [ # 1 ]

Dat moet wel de kachelradiateur zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 25 december 2015 11:41 PM
  [ # 2 ]

Kevin dus de voorruit slaat moddervet ?  Als het alleen vocht is, kan het ook water zijn dat via je parafan in de kachel is terecht gekomen, omdat water afvoer verstopt zit,  is het wel de kachel radiator, en je hebt geen tijd of plek om de kachel radiator te vervangen, kan je kiezen om de twee kachelslangen met elkaar te verbinden, bij de motor, je kan dan gewoon rijden, zonder kans dat koppaking sneuvelt, alleen is het een beetje koud als temperatuur gaat dalen, maar we hebben de warmste winter tot nu toe,  anders een electriese erbij,

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2015 11:42 PM
  [ # 3 ]

Ja, kachelradiateur lek.. en dat is écht een vreselijk rotklus bij zo’n ding hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 26 december 2015 01:03 AM
  [ # 4 ]

Dank heren voor jullie reacties! Mijn vermoedens zijn hierbij bevestigd. Ik ga morgen nog even kijken naar de paravan en dan even kijken wanneer we beginnen aan de klus.. Maar als de kachelradiateur lekt zou de vloer binnen in de Xsara dan ook niet nat/vochtig moeten zijn? Dat is niet het geval namelijk.

@ Beremans: wat bedoel je met moddervet?
Nog tips voor het loshalen van het dashboard?

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 26 december 2015 09:51 AM
  [ # 5 ]

Kevin als je koelvloeistof in systeem hebt, dan wordt het raam dus vet aan de binnen kant, dit is niet by water, want dan is het vaak alleen damp,

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2015 01:00 PM
  [ # 6 ]

Omdat koelvloeistof een vettige substantie is en dus vet neerslaat op de ruit.

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2015 01:58 PM
  [ # 7 ]

paravan bak niet verstopt?????

doei

Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 27 december 2015 04:46 PM
  [ # 8 ]

Het is helaas echt koelvloeistof. Dat wordt dus een hele klus.
In iedergeval bedankt voor de bevestiging en het wijzen op de paravan.

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
pap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 06-12-2013

Gepost: 06 januari 2016 10:39 AM
  [ # 9 ]

haal een vinger langs raam en proef en tuf uit ,is het zoet dan is je kachelradiator stuk

ook je motor radiator stuk ,vind ik zorgelijk

plaats een nieuwe thermostaat zorg voor een juist model

heb je geen lekke kopakking waardoor er druk opbouw is

kontroleer ook je radiator dop op vrij druk kunnen weg laten

Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 06 januari 2016 11:12 AM
  [ # 10 ]

Dank voor je bericht pap.
Ik zie al dat het de roze kleur heeft van koelvloeistof + het is vettig op de voorruit.
De motor radiator heb ik al eens eerder gered met een radiatorpil, echter nu heeftie het echt gegeven.

Radiatoren zijn inmiddels in bestelling en zullen deze week aankomen, we zullen zien.
Maar ik hou het in mijn achterhoofd de thermostaat en koppakking.

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
pap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 06-12-2013

Gepost: 06 januari 2016 12:21 PM
  [ # 11 ]

ontluchten gaat niet makkelijk

met een plastic fles zonder bodem in de radiator kun je hoger vullen komt het ook uit de ontluchtingen

Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 06 januari 2016 12:37 PM
  [ # 12 ]

👍

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 12 januari 2016 05:36 PM
  [ # 13 ]

Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van het dashboard.
Ondertussen heb ik de lijst e.d. los gehaald, zie foto.

Ik vraag me af op welke punten het resterende gedeelte nog vastzit?

Afbeelding Bijlagen
fu2jgx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 15 januari 2016 09:03 PM
  [ # 14 ]

Het enige wat ik kan vinden.

Afbeelding Bijlagen
dash-.gifdash-1.gifdash-2.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Kevinicus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 13-05-2012

Gepost: 15 januari 2016 09:22 PM
  [ # 15 ]

Dankje Ronjo! Ik heb ze gevonden.

Ondertussen is het dashboard eruit.
Met dank aan Jeger heb ik een kijkje gehad in de haynes.
Van het weekend ga ik het kachelgedeelte los halen.

Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook