Hoe en waar stel ik de curve in bij de 123 onsteking. Het hele verhaal daarvan is me niet duidelijk en het boekje wat erbij zit, in het Engels vind ik persoonlijk waardeloos…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Bassie,
Ik heb het WPH en de manual van de 123 voor m’n neus.
Van welk jaar is die DY3?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens de garage van 68-69
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Toen was er toch nog geen DY3?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dan weet ik het niet helaas tis een DY3 iig
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens WPH zijn DY3 pas vanaf 10/1972 gebruikt. Misschien dat je met het serienr verder komt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de onderkant van de 123 zit een 5mm inbusdopje. Ontsteking uit de wagen dus.Dopje eruitdraaien, dan moet daarachter het draaischakelaartje zichtbaar zijn. (Onder een goede TL-buis)
In het midden daarvan zit een kruis, met aan een van de poten een pijl. Zo draaien dat de pijl naar de juiste curve wijst. 0t/m9 en A t/m F
Als de motor van tussen 10/68 en 5/69 is hoort hier curve C10 bij. Dat komt in de 123 overeen met stand A. Als de motor van na 5/69 is moet je stand B nemen (curve C11)
Dit is te vinden op de installation manual (pdf) op de website van 123. Die is op dit gebied uitgebreider dan het boekje.
http://www.123ignition.nl/pdf/123DS.pdf
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan,
Zojuist gekeken en idd ik zie het zitten (met een goede lamp erop idd) ik ga het proberen vanavond en laat het even weten hier…
Misschien is het handig als we dit allemaal in de tip lijst gaan zetten voor andere mensen…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Dus het ‘pijltje’in de onsteking zelf moet op B staan dan voor na ‘69?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Na mei ‘69 op B, dat klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bassie, schiet me net te binnen dat de ontstekingscurve misschien op de originele verdeler staat!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vandaag begonnen met het vervangen van mijn oude SEV naar een 123.
Handleiding stap voor stap gevolgd. Ontstekingscurve ingesteld op B, nulpunt bepaald.
Maar de motor slaat nog niet aan.
Is de ontstekingscurve van een SEV anders dan die van een ducelier?
Even voor de duidelijkheid betreft een DSuper van ‘72 met een DY3 motor.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Zelfs met de verkeerde curve zou de motor moeten aanslaan. Zit de rotor er wel op en zitten de bougiekabels in de juiste volgorde?
En als laatste zijn de draden van de 123 goed aangesloten?
Bij mij startte de motor ook niet als op BDP het lampje net zichtbaar was aan de linker kant van het oog (1 vd 4 sleuven in ronde plaat onder de rotor)
Dat leek me , de handleiding volgend, de juiste plaats. Maar op aanraden van Garage Jansen verschoven naar rechts in het gat/sleuf, en toen meteen starten en later bijgedraaid op de stroboscoop. Begrijp overigens nog niet waarom dat zo zou moeten
De 123 komt er het makkelijkste in als hij ca een kwart is gedraaid tov de originele onsteking (ivm de draden etc). Heb je eraan gedacht dat de bougiekabels ook een andere plaats krijgen daardoor ? Zie je aan waar de bougiekabel staat tov de rotorstand naar 1-ste cylinder.
Ik heb het geprobeerd om hem 180° te draaien maar dan staat de rotor op 4 i.p.v op 1.
Plus de ontsteking zakt dan niet diep genoeg in het huis.
Volgorde bougiekabels had ik op de oude kap gemarkeerd en ze op de oude kap laten zitten totdat ik ze op de nieuwe kap over kon zetten.
Huis verdraaid tot LED uit viel dan terug gedraaid tot ze juist weer oplichtte en vast gezet. In de andere richting heb ik het ook al geprobeerd.
Zonder resultaat trouwens.
Ik denk in de richting van de bobijn, normaal warmt deze iets op wanneer je het contact even aanlaat, nu blijft ze gewoon koud.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand