Volgens mij staat in het instructieboek voor de LDS olie geen vervangingstermijn aangegeven?
Betekent dat dat verversen niet nodig is of lijkt dit op het verhaal van een automaatbak die voorzien is van longlife olie( maar niet heus!)?
Mijn auto heeft nu 200000 km gelopen, heeft verversen zin of is dat weggegooid geld?
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik heb begrepen dat de LDS (licht) hygroscopisch is en dus water aantrekt/opneemt. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de componenten. Er zal ook wel slijtage optreden en die deeltjes zitten dan in de LDS. Verversen lijkt mij net als bij LHM, motorolie, koelvloeistof en remvloeistof welaan te raden….
Denk dat het ook wel helpt om prut weg te spoelen.
Wel bleeden na het verversen dan.
Valt mij elke keer weer op dat er aardig wat rommel meekomt als je dat doet…
LDS is een vloeistof die gemaakt is om heel lang mee te gaan, maar niet eeuwig. Citroen vertelde bij het begin van het LDS gebruik dat het systeem geen onderhoud nodig had voor 200.000 km, d.w.z. de olie en de bollen. ( Bij LHM was de laatste mededeling 60.000 km voor onderhoud !). Ik denk dat je na 10 jaar (schat ik zo) en 200.000 kilometer de LDS wel eens kan vervangen, dan kan je weer 10 jaar en 200.000 km mee.
Je kunt ook een notendop eruit halen en die als een wijnkenner in een glas bekijken: originele LDS is oranje van kleur en volledig doorzichtig. Als je LDS troebel is duidt dat op vervuiling, een donkere kleur is veroudering door oxidatie. Succes,
To err is human, not to err is divine.