SalsaChris schreef:
Ik denk in de richting van de bobijn, normaal warmt deze iets op wanneer je het contact even aanlaat, nu blijft ze gewoon koud.
Ik weet niet of je die conclusie zo kan trekken.
Ik denk namelijk dat bij elektronische ontsteking pas stroom gaat lopen door de bobine als er een signaal gegenereerd wordt.
Bij punten is het afhankelijk van de stand van het verdelerasje. Als de punten dicht staan wordt de bobine warm, als ze toevallig open staan niet.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
inderdaad, de 123 sluit de stroom naar de bobine af als er langer dan ca 1 - 2 sec geen beweging is geconstateerd. Zo wordt voorkomen dat de bobine “stuk kookt”.
Je kunt natuurlijk even een klein lampje over de bobine-aansluitingen zetten, dan zou je dat tijdens het starten moeten zien knipperen.
Als dat niet werkt zit er een draadje fout, zo wel dan is het verder dus een kwestie van timing. trek de kabel uit het midden van de verdelerkap en houdt die (met een geisoleerde tang!) op 5 mm van een metalen deel (NIET de carburatuer!!) terwijl een charmante assistente probeert te starten: je moet nu frisse vonken zien overspringen.
Als dat allemaal klopt zit het probleem dus zeer waarschijnlijk in de timing of ontstekingsvolgorde. Mogelijk is cilinder 1 door in de verwarring zoekgeraakt, en moet je met een schroevendraaier, staafje, duimstok o.i.d. door het bougiegat om het BDP van de voorste cilinder te vinden, en vervolgens te kijken naar welke bougiekabelaansluiting de rotor dan gericht is. Die kabel moet dus op 1! (nb: wel even blijven nadenken, je kunt er ook 180 graden naast zitten, op einde uitlaatslag.) Vandaar moet het lukken, met een paar graden meer of minder moet ze toch wel starten…
Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Als je de kabels precies van de oude op de nieuwe kap hebt overgezet, zitten ze waarschijnlijk nu verkeerd !
Dat komt omdat de rotor weliswaar dezelfde kant opwijst, maar het huis van de ontsteking nu verdraaid is tov de oude ontsteking.
Dus : 1-ste cylinder op BDP zetten (markering op 0 graden) dan kijken naar welke bougiekabel de rotor wijst, dat is de 1-ste bougie.
Dan de volgorde aanhouden die je op de oude kap had aangegeven!
Zal nu wel gaan lukken.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
uit mn hoofd draait de rotor met de klok mee. Zoek BDP in compressieslag zoals Nltecoco aangaf. Dan de kabels er volgens 1-3-4-2 opsteken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hij draait idd met de klok mee