Greavous z’n Xsara - aandrijfas naar de vaantjes.
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 30 december 2015 01:23 PM

Over een klein maandje moet de Xsara weer voor de APK en na een zeer grondige inspectie ben ik tot de conclusie gekomen dat nadat vorig jaar de voorremmen compleet vernieuwd zijn nu de achterkant aan de beurt is.

Rechtsachter lekt de remcilinder volgens mij, sinds kort treedt er soms een fluittoon bij het pedaal als ik de rem loslaat. vreemd genoeg verdwijnt die bij flink gasgeven of even kort het pedaal aantikken.
Daarnaast merkte ik dat de rem vrij langzaam weer loslaat na hard remmen. Ook is de naad aan de onderzijde van de trommel vochtig met een enigzins vettige substantie terwijl de linkerzijde kurkdroog is ondanks het rijden door een regenbui.

Ik ga dit klusje geheel zelf klaren zoals ik aan de voorzijde ook gedaan heb, echter wanneer ik op kenteken zoek zijn er meerdere mogelijkheden en voor ik de boel uit elkaar trek hoop ik dat iemand hier mij wellicht wat duidelijkheid kan geven.

Bij de blokken wordt gesproken over een Lucas/TRW systeem of Bosch/Bendix. Zijn die erg verschillend? Ik vermoed van niet, maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 december 2015 01:43 PM
  [ # 1 ]

Ik zie zo al 3 verschillende breedtes schoenen. Even goed kijken welke je hebt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 30 december 2015 01:57 PM
  [ # 2 ]

Als ik zoek op kenteken dan blijven er 2 breedtes over. 32mm (zonder abs) en 38mm (met abs).
Ik ben er al 100% zeker van dat ik geen abs op mijn xsara heb. N1 1.8i-8v uit 1997.

Het vernieuwen van de voorremmen en een noodstop hebben dat al eens bevestigd, daarnaast is geen van de remmen voorzien van sensors en dergelijke.

Foto van de trommel in kwestie als bijlage.

Anders open trekken en binnen kijken welke ik moet hebben denk ik.

Afbeelding Bijlagen
IMG_1953.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 december 2015 02:42 PM
  [ # 3 ]

Vaak kan je op het vloeistof reservoir lezen welk merk je hebt.

Je hebt dan een 32 mm breedte waarschijnlijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 december 2015 03:09 AM
  [ # 4 ]

Bekijk eerst even voor je gaat bestellen, lek rempompje, nieuwe schoenen, een superkit moet je hebben, is compleet met montageset.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 31 december 2015 09:52 PM
  [ # 5 ]

Ik heb besloten dat ik toch eerst een van de trommels open ga trekken en dan ga bestellen.
Paar daagjes vrij nemen en even een dag of 2 zonder auto overleef ik dan wel.

Ik heb na het lezen in de haynes het vermoeden dat ik ook trommels moet hebben waar het wiellager al inzit en degenen op een aantal onderdelensites als “geschikt” tegenkwam hebben dat lager niet. Kennelijk hebben alleen de Picasso’s en de estate varianten de trommels zonder lager.

Op het reservoir stond overigens geen merkje, althans niet op de plekken waar ik bij kon.

Overigens gaat de auto niet alleen voor remmen de brug op, een grondige onderhoudsbeurt en een deel van de uitlaat wordt preventief vervangen en ook de beide stabilisatie stangetjes(de verticale) worden vernieuwd aangezien ik met het afhalen van de wielen ook zag dat er in een van de rubbers rechtsvoor een scheurtje zit.

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 22 januari 2016 03:40 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels onderdelen besteld en 100% zeker dat er bij mij een Bosch/Bendix systeem onder zit. Gisteren tijdens de grote onderhoudsbeurt op de brug even de boel opengetrokken. Smile

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 28 januari 2016 05:24 PM
  [ # 7 ]

Het is gelukt!

Het was inderdaad een Bosch systeem en aan beide zijden zijn nu de remcilinders, de remblokken en alle bevestigings- materialen vervangen. De lekke remcilinder rechts had voor nogal wat schade gezorgd.. Alles wat vast hoorde te zitten lag namelijk los in de trommel en de enige reden dat de boel niet tegen de trommel zelf aanliep was omdat de veren alles bij elkaar hadden getrokken.
De trommels zelf verkeerden nog in prima staat!

De auto is ook weer goedgekeurd voor de APK en als t goed is kan ik er weer even tegenaan.

De afgelopen week heb ik een aantal dingen zelf ondernomen:

Olie ververst, inclusief spoelen met een engine cleaner en het oliefilter vervangen.
Koelsysteem doorgespoeld en ververst.
Lucht en interieur filter vervangen. (was heel hard nodig…)
Bougies zijn vervangen.
Remvloeistof, versnellingsbakolie en stuurbekrachtigingsvloeistof zijn allemaal ververst.

En om een irritant gebonk rechtsvoor weg te nemen zijn de stabilisatie stangen voor aan beiden zijden vervangen.

En daar dan de crux, ondanks dat de stabilisatie stang rechtsvoor compleet kapot was, het rubber hoesje hield de boel nog bij elkaar. Is het gebonk wel minder geworden maar nog niet weg..

Iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken? De schokbreker en de veer eromheen lijken gewoon nog heel te zijn en ook alle rubbers en bevestigingspunten van de ophanging zijn in orde(bleek bij de APK ook wel)

Zou het de aandrijfas kunnen zijn? Ik heb namelijk op wisselende momenten en vooral bij nat wegdek dat het rechtervoorwiel soms spint ondanks normaal gasgeven en bij 70km/u trilt de auto en bij 80 is het weer weg.

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 03 mei 2016 05:39 PM
  [ # 8 ]

Ik heb inmiddels na lang zoeken wel de oorzaak van het kabaal, het slippende wiel rechtsvoor en gebibber bij 70 tot 80 km/u gevonden denk ik.
Van morgen de auto op de brug gehad, en de beide voorwielen los van de grond. Bij het in neutraal ronddraaien van het wiel linksvoor hoor je een geluid dat klinkt alsof iets aanloopt en de bron is de aansluiting van de aandrijfas aan de motorzijde. Ook is er op die aandrijfas aan die zijde wat speling voelbaar en lag er een mooi dikke klomp vet onder het rubber dat die aansluiting beschermd.
Vreemd genoeg lijkt die hoes niet gescheurd of kapot te zijn maar je kan dan ook maar een klein stukje van dat ding goed zien van onder de auto en van boven zie je die al helemaal niet.

Lijkt mij volgens mij een duidelijk verhaal, en dus ben ik van plan die aandrijfas te vervangen.

Brengt mij op de hamvraag, heeft iemand enige ervaring met 2e hands/gereviseerde aandrijfassen en waar hebben jullie die dan vandaan gehaald?
Ik krijg namelijk de indruk dat sites zoals winparts alleen imitaties leveren en dat veel revisiebedrijven alleen de wielzijde goed aanpakken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook