Kachel/airco van C5 2003 werkt niet, ik heb al drie keer de weerstand vervangen maar deze gaat iedere keer stuk.
Bij de garage zeggen ze zet hem hier maar neer dan zoeken we naar het euvel, maar dan weet je niet waar je aan toe bent.
Mijn vraag, is er iemand bekent met dit probleem en kan er iemand raad geven.
Ik heb een smalle beurs dus moet echt kijken naar een gunstige oplossing.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Vriendelijke groet,
John2610
Als je weerstand stuk gaat heb je een kortsluiting na de weerstand. Iets doorgebrand? Draad tegen massa?
Welke uitvoering (motor+niveau, precies graag, en zijn heel veel schema’s), dan kan ik eens in de elektrische schema’s kijken.
To err is human, not to err is divine.
Dank je voor de reactie, Het is een Citroen C5 van 2003 2.0 HDI automaat
chassisnr:VF7DCRHZE76380263.
Ik heb er drie keer een weerstand in gezet en na een week of 2 a 3 gaan deze dan stuk.
Het is het enigste wat aan de auto mankeert, voor de rest werk alles perfect
Loopt de kachelmotor soepel/licht ?? Anders brandt de weerstand na verloop van tijd ook door.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mijns inziens draait de kachelmoter normaal, wel heeft iemand me gezegt dat de kachel moter vuil zou kunnen zijn maar van zo iets heb ik nog nooit gehoord
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Het is niet toevallig zo? Dat er een heel zware zekering in zit, en weet je zeker dat er niet iederkeer water in de kachel komt, omdat de paravan verstopt zit, want ja water en Electrabel gaan niet goed samen,
nee dat is niet het geval, ik zal hem maar naar een citroen garage brengen, misschien kachelmotor vernieuwen en weerstand, ik hoop dat het dan op gelost is, weet het anders ook niet
Heb je al gekeken naar het relaisblok voor de aansturing: In het schema staat dat er een “blok” met 3 relais is dat de ventilatoren aanschakelt, de weerstandbank zit daaraan vast.
Kun je eventueel controleren of alle standen van de ventilator werken? In principe is in de snelste stand het weerstandblok niet in werking. Wordt het dan nog heet? De enige reden voor die weerstanden om de geest te geven is dat ze te heet worden.
Ik stuur je het schema wel per PB later, want dat past niet in het formaat van het attachment.
To err is human, not to err is divine.
Kan het zijn dat het interieurfilter verstopt zit ?
Dat beperkt de luchtflow waardoor de regelaar minder koeling krijgt.
ik kan niet controleren of de kachel ventilator in de hoogste stand werkt want deze doet het niet omdat de weerstand weer stuk is, en het interieur filter is bij de laatste beurt vernieuwt.
ik vraag me af of een en ander ook door gemeten kan worden met een diagnose kast.
als de kast misschien kan aan geven wat er mis is zou dat een hulp zijn en weet je waar het euvel zit.
vriendelijke groet, John
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Weerstanden zijn er in vele soorten en maten. Als je er een in zet die het gevraagde vermogen niet kan verwerken dan gaat die stuk. Eventueel kun je twee weerstanden met de dubbele ohmse waarde parallel zetten, zo’n combinatie kan meer vermogen aan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Deze C5 is uitgerust met een automatische airco, die wordt aangestuurd via een A/C computer en een regelmodule op/bij de fan.
Die regelmodule bevat een thyristor die de fan-snelheid regelt, geen weerstand. Zo’n weerstand zat vroeger onder andere op de eerste Xantia’s zonder Airco. Daarmee werd in etappes de snelheid van de fan geregeld.
En dus de vraag: over welke weerstand hebben we het hier?
Wordt daar soms de thyristor mee bedoeld?
Als dat het geval is: is dan wel de juiste thyristor gebruikt, en is die op de juiste manier gemonteerd?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb een xantia, met automatische ventilatorregeling. Dat gaat niet met weerstanden (ook al staan die in het schema van Haynes getekend) maar met een unit met 2 transistoren die naast de motor zit. Als die transistoren het niet meer doen werkt alleen de stand max. Dit is bij de latere cx’en ook zo. Dus het is heel vreemd dat de stand max het niet meer doet.
Waar heb je die nieuwe weerstand erin gezet en hoe ziet die er uit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als dit een thyristormodule betreft:
Bij mij ging die ook regelmatig stuk.
Bleek dat de aansluitconnector van de kabelboom te warm was geworden met als gevolg een slecht contact met de module. Hierdoor ging een nieuwe module steeds weer kapot.
Oplossing: op de sloop een andere module, samen met de tweepolige connector en een stuk van de draadboom (afknippen) bezorgen.
Dan de oude tweepolige connector in de wagen afknippen en de nieuwe (sloop) eraan solderen.
Werkt al jaren prima.
Zorg dat de filter schoon is en de doorvoer, het geheel moet door de luchtstroming gekoeld worden.
Gr. Herman
C5 (X7) 2.0 16v Ligne Business, Sedan (Berline) Ph3, 140pk Gris Aluminiun,RT4/Navigatie-kleur en (Radio/Tel.en CD)en C5 clubKPH.
www.c5club.nl
Hallo,
Vond een nieuwe topic een beetje overbodig.
Ik heb ook een C5 bouwjaar 2003 met airco, en kachel doet het alleen op zijn hoogste stand.
Dus denk zelf dat de regel weerstand kapot is, alleen waar zit deze unit precies??? kan hem niet vinden.
En heeft iemand afbeeldingen van dit ding??
Tips of goed advies natuurlijk altijd zéér welkom, voor het oplossen van dit probleem.