Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
CEE-IKS schreef:
Wat ontbrak was nog een naam voor dit mobiel. U raadt het al “Moby Dick” komt als herboren uit de strijd tevoorschijn.
Voortaan dus op dit draadje de avonturen van Moby Dick!
Vind ik leuk!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
We naderen de eindstreep. Moby is mooi opgedroogd en het resultaat is boven verwachting goed. Druk bezig geweest het schuurstof uit de auto te halen, het nieuwe voorportier op te bouwen, de deurrubbers terug te plaatsen en met het herstellen van de kentekenplaatverlichting. Dat stukje draadboom is het enige dat uiteindelijk zoek is geraakt. Maar alles werkt weer, de stoelhoesjes zorgen bovendien voor een verzorgde indruk.
CEE-IKS heeft de toeter gereanimeerd en heeft zich daarna gebogen over de carburateur en het ontstekingstijdstip. Het CO is nog niet goed, en ook trekt ie nog niet helemaal lekker. Hikt en bokt een beetje. Het is alweer ruim 3 jaar geleden dat we het motortje erin hebben geplaatst en ik weet bij god niet meer of we destijds het ontstekingstijdstip nauwkeurig hebben ingesteld.
De grote vraag is dan ook: wat is het juiste ontstekingstijdstip? Ik zien in de baak 10 graden vervroeging, maar dat betreft ontsteking met punten. Op deze GS (1222) zit namelijk een elektronische ontsteking. Hoort er vast niet op, maar het zit er dus wel. Heeft iemand ervaring met deze combi? En nog belangrijker: weet iemand op welk tijdstip de ontsteking moet staan?? Ik vind dat namelijk nergens terug in de sleutelliteratuur.
Alvast dank voor jullie bijdrage! Morgen gaat Moby op voor de APK. Wordt vervolgd!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Met elektronische ontsteking kan je volgens mij alleen afstellen met stroboscoop.
Volgens mijn wph moet dat 33 gr voorontsteking op gradenboog zijn bij 2500 rpm (vacuüm los)
Maakt denk ik niet uit of het een puntenonsteking is of een elektronische.
Is je carburateur verder goed afgesteld (vlotter, sproeiers schoon, filtertje schoon)?
Ik neem aan dat Cee-iks die gegevens wel heeft, maar vraag het toch maar even…
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik kan niet wachten tot de foto’s zijn ontwikkeld en afgedrukt
Klinkt als heel goed bezig!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Vandaag was de grote dag: de APK. Jammer genoeg niet direct een jubelstemming en het felbegeerde rapport van de staatsinspectie. Een aantal puntjes kon de keurmeester niet door de vingers zien: de koplampen waren te hoog afgesteld, het kleine ligarexje van de aandrijfas links was niet voldoende vast (je kon de hoes een klein beetje bewegen en ja..dan kwam er wat vet onderuit) en… hydrauliek-lekkage rechtsachter en in mindere mate ook linksachter. Oh ja, en het CO was torenhoog maar dat werd ter plaatse bijgeregeld.
Voorafgaand: dankzij alle posts op het forum hier en op Gezichtsboek het ontstekingstijdstip kunnen controleren. Ik las ook al iets over het prepareren van het ontstekingshuis (iets uitvijlen) zodat het ook op de GS past. Elektronische ontsteking is namelijk alleen op de GSA geleverd weet ik nu .
Enfin: de boel staat nu op 28 graden voorontsteking. Niet de 33 die eigenlijk zou moeten, maar het ontstekingshuis gaat niet verder. Daar is dat vijlen natuurlijk voor denk ik dan. Het wagentje loopt eigenlijk helemaal niet beroerd. Het knalt niet, het bokt af en toe nog wat maar met carbu reiniger in de tank gaat het vast beter straks. Ook is CEE-IKS gisteren al flink in de weer geweest met carbu-schoonmaak-spray. Tijd voor een grondige carbu-revisie is er nu even niet . Het boeltje heeft jaren niet gereden; eerst maar eens alles lekker doorblazen door gewoon te rijden .
Tja, en dan de keuring. Op zich valt het best mee, al hoop je natuurlijk altijd dat het in 1 keer prijs is. Aan de andere kant; het schoonmaken en lekdicht maken van de achterzijde gaf ook het laatste zetje om de nieuwe bollen (die we ook al hadden) er maar gelijk op te schroeven. Ik ken mezelf: anders blijft het maar liggen. Dat gaat overigens verdraaid eenvoudig bij de GS. Ik heb er wel voor gekozen om het veerelement er uit te pakken (ik moest toch schoonmaken en de lekzak (en het subframe) krijg je pas echt mooi schoon als ie eruit is . Zo gezegd; zo gedaan. Beide kanten zijn nu voorzien van nieuwe bolletjes in een schoongemaakt holletje. Ook nieuw ligarexje om de vooras geklust; koplampen iets meer naar beneden bijgesteld. Toch alles bij elkaar weer een middag en een avondje werk, maar dan heb je ook wat!
Morgen herkeuring. Het plan was om de bolide voor 1 januari weer de weg op te hebben. Het is een close call; maar het lijkt te gaan lukken
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Wij gaan duimen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
De Champagne kan open! Moby Dick heeft staatinspectie. 2 jaar maarliefst!!
Vandaag een rondje gereden en het apparaat loopt werkelijk fantastisch.
Veren, sturen, remmen, motortje alles doet het en naar behoren.
Ik heb zojuist begrepen dat de eerste rit van Den Haag naar Nijmegen zonder problemen verlopen is.
Er is dus weer een GS erbij in Nederland, die de wegen opvrolijkt.
het heeft even geduurd (ruim 4 en een half jaar) maar dan heb je ook wat…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gefeliciteerd mannen, mooi werk geleverd!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Gefeliciteerd! Mooi resultaat!
Dat vraagt nog steeds om foto’s
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helemaal geweldig!
Misschien zie ik hem wel eens voorbij komen!
Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gaaf hoor. Er een paar jaar tegenaan hikken en dan ff flink doorpakken om het toch te doen! Goed werk!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gefelciteerd. Ben zoals iedereen hier heel benieuwd hoe het GS’je er nu bijstaat!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Top werk.
En nu genieten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Goed gedaan! Zo ga je vrolijk het nieuwe jaar in.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991