Ik zie vaak de naam Van der Laan vallen, reviseren zij zelf ook de stuurbekrachtigingen?
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Op Diravi besturing hoort geen enkele speling te zitten.
Met Diravi reviseren bedoel je het stuurhuis, neem ik aan? Alles kan, maar zelf reviseren lijkt me een uitdaging.
Van der Laan Brouwer deed wel aan revisie van Diravi stuurhuizen. Of ze het nu nog doen, weet ik niet. Informeer eens bij René Brouwer.
Heb je het stuurhuis zelf al uitgebouwd, zie ik? Met zelf in- en uitbouwen heb je al een flink deel van de kosten voorkomen.
Overigens kon Van der Laan ook het stuurhuis reviseren in de auto, dus zonder het uit te bouwen.
Wanneer heb je die speling? Als de auto drukloos is? Dan is het normaal dat je het stuur 25 graden kunt bewegen zonder gevoel.
Heb je dit wanneer de motor draait en de auto op hoogte is, dan pas moet je je zorgen gaan maken.
De reparatie die van der Laan vanaf buiten deed was geen revisie maar een trucje om je stuurhuis lekvrij te maken door in ingebouwde toestand iets met de afdichtingen te doen. Dit mag geen revisie heten! Informeer eens bij de heren van Citrotech. Dit zijn de échte specialisten op het gebied van revisie van hydraulische componenten!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het lijkt wel of je mijn bericht van 12 juni niet hebt gelezen, noch de link die daar bij zit.
Diravi is NIET simpel.
Het beste is alles in elkaar te laten zitten behalve de tandheugel/cilinder. Hoogstwaarschijnlijk tref je bij zuiger en cilinder dezelfde ravage aan als in mijn bericht.
Voor je dat doet is het handig om uit te vinden in welke stand het rondsel weer in de tandheugel moet ingrijpen bij montage. Doe je dat niet dan kan je er achter komen dat hij een tand verkeerd staat. Dat ontdek je pas als je motor weer loopt en er LHM druk is. En dan kan alles er weer uit.
Maar belangrijker nog: Eerst Van der Laan in Abbenes bevragen.
Dravi’s met 250k+ zijn lek of worden vrij snel lek. Van de sloop zullen ze intussen wel verdwenen zijn. Misschien Bart Ebben. Misschien de XM club. En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.
Mocht je het echt zelf willen doen dan zou ik beginnen met uitwendig grondig schoonmaken.
Ik krijg gezien je bericht het bange voorgevoel dat je XM nooit meer zal rijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Ik krijg gezien je bericht het bange voorgevoel dat je XM nooit meer zal rijden.
Gelukkig nieuwjaar!!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Net wat Jan zegt , gewoon even R&R bellen (Renee & Richard van der Laan -Brouwer,Abbenes)
Tel.0252-544552.
Weet zeker dat zij een oplossing hebben voor je.
XM TCT Ambiance`94
Heren,
Bedankt voor de tips, ik zal beide bedrijven komende week bellen om te horen wat ze voor mij kunnen betekenen.
@JanSR: Je ziet het te donker in, het is slechts een revisie, of een gebruikt exemplaar overnemen. Het is een XM, geen Space Shuttle.
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
JanSr schreef:En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.
Jan, stel ik laat mijn stuurbekrachtiging niet reviseren maar neem die van jou over.
Hoeveel kilometer heeft jouw Diravi gemaakt?
Was hij lekvrij?
Wat vraag je ervoor?
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
@JanSr
Dag Jan,
Ik las net (nog eens) je artikel over de vering: http://www.citroen-forum.nl/nieuws/resultaten/hydractief_veilig_en_toch_comfortabel_deel_1 (bedankt voor de duidelijke uitleg) en deze thread: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207249/ over de veerbollen.
Nu ik toch alles gedemonteerd heb wil ik alles qua hydroliek nalopen waar ik normaal niet gemakkelijk aan kom met de ingebouwde motor.
1) Wie weet de methode om de HA-kleppen te testen in een drukloos systeem (Motor uitgebouwd).
2) Ik lees in forum dat mensen de veerbollen testen op druk, kan dat met ingebouwde bollen of moeten de bollen uitgebouwd worden? Men welke apparatuur kun je de druk meten, of moet ik hiervoor naar een specialist?
3) Is er een manier om het ABS systeem te controleren op de correcte werking, voor het uitbouwen van de motor heb ik de foutcodes uitgelezen, deze hebben voornamelijk met bekabeling of aarding te maken en moet ik nog nalopen, de codes zijn: 2-2, 4-2, 4-3, 4-4, 4-5 en 5-1 of te wel:
3a) 2-2 Electrovalves relais. Check wiring to electrovalves on shortcircuit or loose connection
3b) 4-2 Electrovalve RH front inlet Check resistance of electrovalve between pin 2 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector 41
3c) 4-3 Electrovalve RH front return Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 4 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector 41
3d) 4-4 Electrovalve LH front inlet Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 3 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector 41
3e) 4-5 Electrovalve LH front return Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 5 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector 41
3f) 5-1 Electrovalve rear Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 1 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector 41
Klopt mijn aanname van de bekabeling of zit het defect toch eerder in de ABS unit zelf? En waar bevinden zich deze Electrovalves bij een vroege type 1?
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Deze gaat over de ABS van een BX16V maar dat is rond dezelfde tijd van de XM Y3
Je hebt nu een indicatie hoe het 1 en ander te meten.
“The elektrovalve’s are located inside the hydraulic control block” !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je het hebt over ABS in een XM zijn meer dan 90% van alle storingen te verhelpen door de stekkers van de sensors te openen, grondig schoon te maken en weer in elkaar te zetten met een klodder vaseline er in.
De sensors doormeten als de stekkers open liggen, ca 1000 Ohm weerstand is OK.
Als er eentje geen weerstand heeft moet je die vervangen.
Na die operatie is het zinvol de fouten te recette met een Lexia.
Als er dan nog storingen komen weet je tenminste waar je mee bezig bent.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Van de Hydractiefkleppen van type I weet ik te weinig.
Bij type II is het elektroklepje een pilotklep, die de systeemdruk toelaat tot de hydractiefklep.
Dus als het elektroklepje werkt wil dat nog niet zeggen dat de hydractiefklep wel werkt.
Feit is wel dat ze vol bagger kunnen zitten en dan kan de plunjer vastzitten.
Zowel bij type I als II kent het systeem slechts twee standen: Open en Dicht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bollen test je met een bollentester. Dus als ze zijn uitgebouwd.
Binnenkort komen er weer bollentesters te koop via DS-TT.
De zgn DIRAVI- bol is een remaccu, die zit voorin links met een slangklem er om.
Met dat ding kan je nog ca 20 keer remmen als de systeemdruk wegvalt.
Er is geen list om dat ding van druk af te krijgen, anders dan 20 keer remmen.
De Hydractiefbollen kunnen ook nog op druk staan.
Bollen op druk losschroeven is hachelijk. Een slaapje los en rustig uit laten lekken.
De procedure voor het drukloos maken van Hydractiefbollen is als volgt:
1-Met draaiende motor de auto in de laagste stand zetten.
2-Dan een deur openen. Dan hoor je een klik te horen doordat de HA kleppen openen.
3-Dan de ontlastschroef lossen op de hogedrukregelaar.
Als je die volgorde niet aanhoudt gaat het verkeerd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ToineTh schreef:JanSr schreef:En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.
Jan, stel ik laat mijn stuurbekrachtiging niet reviseren maar neem die van jou over.
Hoeveel kilometer heeft jouw Diravi gemaakt?
Was hij lekvrij?
Wat vraag je ervoor?Gr. Toine
Lees http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211122/ nog even door en bekijk de plaatjes.
Dan weet je dat je deze niet wilt overnemen.
En nog iets: een XM is VEEL ingewikkelder dan een Spaceshuttle.gaat in elk geval veel vaker kapot.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:En nog iets: een XM is VEEL ingewikkelder dan een Spaceshuttle.gaat in elk geval veel vaker kapot.
Overdrijven is ook een kunst. Ik ga niet beweren dat de XM simpel is, maar wel vergeleken met de Space Shuttle. En gelukkig is de track record van de XM ook beter dan van die shuttle.
Wim,
Disciplus Simplex