5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Bevlieging: Barrel of Beauté, Citroën XM V6 1990 (Type 1)
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 01 januari 2016 05:35 PM
  [ # 61 ]

Ik zie vaak de naam Van der Laan vallen, reviseren zij zelf ook de stuurbekrachtigingen?
Gr. Toine

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 januari 2016 05:46 PM
  [ # 62 ]

Op Diravi besturing hoort geen enkele speling te zitten.
Met Diravi reviseren bedoel je het stuurhuis, neem ik aan? Alles kan, maar zelf reviseren lijkt me een uitdaging.
Van der Laan Brouwer deed wel aan revisie van Diravi stuurhuizen. Of ze het nu nog doen, weet ik niet. Informeer eens bij René Brouwer.

Heb je het stuurhuis zelf al uitgebouwd, zie ik? Met zelf in- en uitbouwen heb je al een flink deel van de kosten voorkomen.
Overigens kon Van der Laan ook het stuurhuis reviseren in de auto, dus zonder het uit te bouwen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 01 januari 2016 06:07 PM
  [ # 63 ]

Wanneer heb je die speling? Als de auto drukloos is? Dan is het normaal dat je het stuur 25 graden kunt bewegen zonder gevoel.
Heb je dit wanneer de motor draait en de auto op hoogte is, dan pas moet je je zorgen gaan maken.

De reparatie die van der Laan vanaf buiten deed was geen revisie maar een trucje om je stuurhuis lekvrij te maken door in ingebouwde toestand iets met de afdichtingen te doen. Dit mag geen revisie heten! Informeer eens bij de heren van Citrotech. Dit zijn de échte specialisten op het gebied van revisie van hydraulische componenten!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 januari 2016 07:08 PM
  [ # 64 ]

Het lijkt wel of je mijn bericht van 12 juni niet hebt gelezen, noch de link die daar bij zit.
Diravi is NIET simpel.
Het beste is alles in elkaar te laten zitten behalve de tandheugel/cilinder. Hoogstwaarschijnlijk tref je bij zuiger en cilinder dezelfde ravage aan als in mijn bericht.
Voor je dat doet is het handig om uit te vinden in welke stand het rondsel weer in de tandheugel moet ingrijpen bij montage. Doe je dat niet dan kan je er achter komen dat hij een tand verkeerd staat. Dat ontdek je pas als je motor weer loopt en er LHM druk is. En dan kan alles er weer uit.

Maar belangrijker nog: Eerst Van der Laan in Abbenes bevragen.

Dravi’s met 250k+ zijn lek of worden vrij snel lek. Van de sloop zullen ze intussen wel verdwenen zijn. Misschien Bart Ebben. Misschien de XM club. En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.
Mocht je het echt zelf willen doen dan zou ik beginnen met uitwendig grondig schoonmaken.

Ik krijg gezien je bericht het bange voorgevoel dat je XM nooit meer zal rijden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4904
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 01 januari 2016 07:11 PM
  [ # 65 ]
JanSr schreef:

Ik krijg gezien je bericht het bange voorgevoel dat je XM nooit meer zal rijden.

Gelukkig nieuwjaar!!

dance dance dance

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 januari 2016 08:27 PM
  [ # 66 ]

Net wat Jan zegt , gewoon even R&R bellen (Renee & Richard van der Laan -Brouwer,Abbenes)

Tel.0252-544552.
Weet zeker dat zij een oplossing hebben voor je.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 01 januari 2016 11:37 PM
  [ # 67 ]

Heren,

Bedankt voor de tips, ik zal beide bedrijven komende week bellen om te horen wat ze voor mij kunnen betekenen.
@JanSR: Je ziet het te donker in, het is slechts een revisie, of een gebruikt exemplaar overnemen. Het is een XM, geen Space Shuttle.

Gr.  Toine

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 01 januari 2016 11:45 PM
  [ # 68 ]
JanSr schreef:

En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.

Jan, stel ik laat mijn stuurbekrachtiging niet reviseren maar neem die van jou over.
Hoeveel kilometer heeft jouw Diravi gemaakt?
Was hij lekvrij?
Wat vraag je ervoor?

Gr. Toine

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 02 januari 2016 02:55 PM
  [ # 69 ]

@JanSr
Dag Jan,

Ik las net (nog eens) je artikel over de vering: http://www.citroen-forum.nl/nieuws/resultaten/hydractief_veilig_en_toch_comfortabel_deel_1 (bedankt voor de duidelijke uitleg) en deze thread: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207249/ over de veerbollen.

Nu ik toch alles gedemonteerd heb wil ik alles qua hydroliek nalopen waar ik normaal niet gemakkelijk aan kom met de ingebouwde motor.
1) Wie weet de methode om de HA-kleppen te testen in een drukloos systeem (Motor uitgebouwd).
2) Ik lees in forum dat mensen de veerbollen testen op druk, kan dat met ingebouwde bollen of moeten de bollen uitgebouwd worden? Men welke apparatuur kun je de druk meten, of moet ik hiervoor naar een specialist?
3) Is er een manier om het ABS systeem te controleren op de correcte werking, voor het uitbouwen van de motor heb ik de foutcodes uitgelezen, deze hebben voornamelijk met bekabeling of aarding te maken en moet ik nog nalopen, de codes zijn: 2-2, 4-2, 4-3, 4-4, 4-5 en 5-1 of te wel:
3a) 2-2   Electrovalves relais.  Check wiring to electrovalves on shortcircuit or loose connection
3b) 4-2   Electrovalve RH front inlet   Check resistance of electrovalve between pin 2 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector   41
3c) 4-3   Electrovalve RH front return   Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 4 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector   41
3d) 4-4   Electrovalve LH front inlet   Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 3 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector   41
3e) 4-5   Electrovalve LH front return   Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 5 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector   41
3f) 5-1   Electrovalve rear   Check resistance of electrovalve 2-4 Ohm between pin 1 on 7 pin connector and pin 5 on 5 pin connector   41
Klopt mijn aanname van de bekabeling of zit het defect toch eerder in de ABS unit zelf? En waar bevinden zich deze Electrovalves bij een vroege type 1?

Gr. Toine

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7313
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 januari 2016 05:57 PM
  [ # 70 ]

Deze gaat over de ABS van een BX16V maar dat is rond dezelfde tijd van de XM Y3 Wink
Je hebt nu een indicatie hoe het 1 en ander te meten.
“The elektrovalve’s are located inside the hydraulic control block” !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2016 06:42 PM
  [ # 71 ]

Als je het hebt over ABS in een XM zijn meer dan 90% van alle storingen te verhelpen door de stekkers van de sensors te openen, grondig schoon te maken en weer in elkaar te zetten met een klodder vaseline er in.
De sensors doormeten als de stekkers open liggen, ca 1000 Ohm weerstand is OK.
Als er eentje geen weerstand heeft moet je die vervangen.
Na die operatie is het zinvol de fouten te recette met een Lexia.
Als er dan nog storingen komen weet je tenminste waar je mee bezig bent.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2016 06:45 PM
  [ # 72 ]

Van de Hydractiefkleppen van type I weet ik te weinig.

Bij type II is het elektroklepje een pilotklep, die de systeemdruk toelaat tot de hydractiefklep.
Dus als het elektroklepje werkt wil dat nog niet zeggen dat de hydractiefklep wel werkt.
Feit is wel dat ze vol bagger kunnen zitten en dan kan de plunjer vastzitten.

Zowel bij type I als II kent het systeem slechts twee standen: Open en Dicht.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2016 06:56 PM
  [ # 73 ]

Bollen test je met een bollentester. Dus als ze zijn uitgebouwd.
Binnenkort komen er weer bollentesters te koop via DS-TT.

De zgn DIRAVI- bol is een remaccu, die zit voorin links met een slangklem er om.
Met dat ding kan je nog ca 20 keer remmen als de systeemdruk wegvalt.
Er is geen list om dat ding van druk af te krijgen, anders dan 20 keer remmen.
De Hydractiefbollen kunnen ook nog op druk staan.
Bollen op druk losschroeven is hachelijk. Een slaapje los en rustig uit laten lekken.

De procedure voor het drukloos maken van Hydractiefbollen is als volgt:
1-Met draaiende motor de auto in de laagste stand zetten.
2-Dan een deur openen. Dan hoor je een klik te horen doordat de HA kleppen openen.
3-Dan de ontlastschroef lossen op de hogedrukregelaar.

Als je die volgorde niet aanhoudt gaat het verkeerd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 januari 2016 07:12 PM
  [ # 74 ]
ToineTh schreef:
JanSr schreef:

En ik heb er nog één op de plank, ongereviseerd.

Jan, stel ik laat mijn stuurbekrachtiging niet reviseren maar neem die van jou over.
Hoeveel kilometer heeft jouw Diravi gemaakt?
Was hij lekvrij?
Wat vraag je ervoor?

Gr. Toine

Lees http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211122/ nog even door en bekijk de plaatjes.
Dan weet je dat je deze niet wilt overnemen.

En nog iets: een XM is VEEL ingewikkelder dan een Spaceshuttle.gaat in elk geval veel vaker kapot.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3239
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 januari 2016 12:16 AM
  [ # 75 ]
JanSr schreef:

En nog iets: een XM is VEEL ingewikkelder dan een Spaceshuttle.gaat in elk geval veel vaker kapot.

Overdrijven is ook een kunst. Ik ga niet beweren dat de XM simpel is, maar wel vergeleken met de Space Shuttle. En gelukkig is de track record van de XM ook beter dan van die shuttle. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook