Welk merk en type banden waren dat dan ?
waterman schreef:De hoogte/breedte verhouding lijkt niet te kloppen. Welke maat heb je er onder?
Het zijn; Nankang CX668 165/80 R15 87T Maar ze ogen inderdaad een iets lager maar vind het achter wel leuk staan maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Goedenavond allen,
Ik ben nu op de Michelin Agilissen bijna 15.000 km verder en mede door het zachte weer kan ik nog even zonder pekel met de dame in kwestie op pad en ik moet bekennen dat de banden zich zeer goed houden. Nog steeds vooral bij slecht weer ook liggen ze heerlijk onder de bejaarde dame en over slijtage kan ik eigenlijk nog niet echt veel zeggen maar indicaties hiervan zijn er dan ook nog geenszins.
Tot zo ver deze update die ik belooft had.
C’est une voiture du ministre !
Het lijkt er op dat de sukkels van Nangkang de Retro Classic een witte rand gegeven hebben.
Was juist zo blij met die band, maar dit maakt hem niet mooier
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het wel een goed idee: als je zo’n band met een witte rand ziet weet je gelijk dat er geen michelins onder zitten. Kun je rekening mee houden op nat wegdek bv
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ga dat witte vlak dan gewoon met bandenzwart wegwerken!!!!!
Waterman, hier zullen wij het niet over eens worden. Gelukkig zijn wij het over veel andere dingen wel eens
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nu deze bandentopic in leven wordt gehouden, heb ik juist een vraag over originele Michelin XAS banden. Mocht mijn budget het dit jaar toelaten dan wil ik juist laten voorzien van originele banden, aangezien ik de banden qua kilometer nooit meer op zal rijden. Hierbij komt juist het uitdrogen om de hoek kijken en begreep dat de XAS banden daar op lange duur toch last van krijgen.
Wat is jullie ervaring hierin en wanneer zijn de laatste XAS banden geproduceerd?
Reactie mbt witte zijvlak (van X-AS heb ik minder verstand): lekker kitcherig inderdaad. Is dit dan nog de enige versie? De profilering van het zig-zag-profiel lijkt ook anders dan de mijne. Vloeiender, die van mij heeft meer een zaagtand net als de X-AS.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die banden komen ook qua profiel overeen met een Michelin XVS, een XAS heeft idd een iets ander profiel
Wauw! Dan is dit dus een ‘upgrade’! 👏😄
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Egbert schreef:Ik ga dat witte vlak dan gewoon met bandenzwart wegwerken!!!!!
Waterman, hier zullen wij het niet over eens worden. Gelukkig zijn wij het over veel andere dingen wel eens
ik rij ook met de retro,s en echt waar ze rijden gewoon prima en ik heb echt meer als 30 jaar met michelin gereden
Goedemorgen,
Nog even een laatste stand van zaken omtrent de Michelin Agillissen. Nu het zout definitief van het wegdek verwijdert lijkt te zijn ben ik met de “nieuwe” banden tot de Denemarkse grens gekachelt en kan ik over het gebruik en tevens brandstofverbruik op lange afstanden nu het volgende zeggen:
Met een contante snelheid van 110 en 120 verbruik ik met de banden wel degelijk wat meer brandstof dan met de originele XVS’en.
Haalde ik op dit soort lange afstands ritten voorheen een verbruik van 1 op 8, nu ligt dat gemiddelde met de zwaardere Agillissen zo rond de 1 op 7.3.
Dan moet ik er wel bij vermelden dat de wagen tot de nok toe gevuld was met bagage en een viertal volwassenen.
Voorheen met 68 liter LPG op zak haalde ik de 485 kilometer wel nu is dat 440 en dan houdt het op en dient er op benzine overgeschakeld te worden.
Samen met de doorgewinterde bandenboer die ze gemonteerd heeft heb ik ook nog even het verhaal besproken wat de zwaardere agillissen voor effect zouden kunnen hebben als het om de ophanging van de wagen gaat. Slijtage aan bijv. fusee’s, wiellagers etc.
De beste man vind het onzin dat dit zoals in de wandelgangen de ronde doet er extra slijtage zou plaatsvinden op de bovengenoemde onderdelen van de wagen. Wel zouden de veercilinders het extra voor hun kiezen krijgen waardoor daar wel wat extra slijtage op de lange duur zou kunnen optreden.
Tot zo ver de laatste ontwikkelingen met de Michelin Agillissen.
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar nou snap ik toch nog steeds niet zo goed waarom je banden voor een busje op een personenauto zet, maar dat kan aan mij liggen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman goedemorgen,
Zoals ik reeds al eerder berichtte doe ik dit puur om het feit dat ik zomers behoorlijk wat kilometers met de dame maak. Vooral langeafstandswerk eigenlijk en ik de heerlijk rijdende XVS’en elke 30.000 kilometer kon vervangen. Iets dat ik tegenwoordig een veel te dure grap vind worden en liever aan ander groot onderhoud van de wagen wil uitgeven dan bijna elk 1,5 jaar aan nieuwe voorbanden.
De Michelin agillissen zijn dan ook zoals ik reeds eerder al berichtte puur als potientele vervanger en als testband door mij verkozen omdat deze heel lang mee gaan en het dichts bij de originele maten van de originele omtrek van de XVS’en komen waardoor ik een precieze kilometerteller afwijking van 10 km/h overhoudt.
En het feit dat ze net als de originele Michelins van Michelin afkomstig zijn en als een blok onder die wagen liggen. Vooral en daar blijf ik bij bij slechte weersomstandigheden plakken ze als een malle aan dat natte asfalt.
Groot nadeel blijft dat ze wel degelijk zwaarder in gewicht zijn omdat ze behoorlijk wat verstevigingen in die band hebben aangebracht. Neemt natuurlijk ook niet weg dat ze heel lang mee gaan en tegen wat stoepen en drempel werk bestand zijn.
We gaan het wel meemaken…
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Wouter, jij denkt dat het extra brandstofgebruik door de banden komt? Ik denk dat het extra gewicht en dus grotere rolweerstand een grotere rol speelt.